Inlägg från: Anonym (Prata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prata)

Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!

Tycker först du pratar med din dotter, kanske vill hon träffa sin pappa?

Sedan pratar du med farmor och gör klart att dottern ALDRIG får lämnas ensam med sin pappa, men att du vill att dottern ska ha en relation till pappan (det vill säga om dottern vill det) och att han får träffa dottern under sällskap av andra vuxna. Sen när och OM ni känner er säkra med pappan och lugna med att lämna dottern där (det vill säga om han itne längre tar droger och verkligen bevisar detta) ja då kanske honkan sova över. 

• Anonym (Prata)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-11 17:52:21 följande:
    Tack för era svar!

Idag har jag och dottern pratat och hon vill träffa fadern. Idag ringer han på hennes mobil och frågar henne om hon kan komma om 2 veckor och hon skall höra med mig.

Jag ringde upp till honom och frågade om hans mående etc. Han påstår att han är drogfri sen 3 år tillbaka! Vilket inte är klokt för min son är inte ens 3 år och han har varit i träsket under denna tid.
    Sa att om han nu går och tar prover så kan ju jag få se provsvaren på detta. Han reagerar med att han blir upprörd, förbannad och ilsken, kastar på luren i örat på mig.

Han har ingen tentens till att vilja samarbeta (det är liksom inte jag som har drogat bort 10 år av hennes liv) utan han, tycker han borde visa lite medvilja till sammarbeta.

Vi har haft samarbetssamtal för X antal år sen, hjälpte ingen. Så tänker inte ta hjälp av socialen överhuvudtaget, förstår inte på vilket sätt dom skall kunna hjälpa oss. Sen har jag ingen lust heller att blanda mig samman med socialen då jag är höggravid och väntar barn inom kort.

Angående farmorn så kommer jag prata med henne om detta, hon försvarar sin son tills döden skiljer dem åt. Skulle aldrig ens erkänna om han hade problem, utan sopar hellre saker under mattan.

Ursäkta om  jag låter disträ, men blir så jäkla less på att försöka "prata" med en vuxen människa som ändå bara kastar på luren som en unge och tror att det skall hjälpa honom till att få en bättre relation med dottern.

Detta har pågått i snart 10 år och ännu längre tillbaka egentligen men då var det bara alkohol inblandat, mitt hopp om honom existerar inte. Men måste ju på nått sätt försöka.

Sen detta med att dottern har en mobil och han ringer på den i tid och otid stör jag mig på också!!

Mycket bra gjort det du gjorde tycker jag och om han var drogfri så hade han säkerligen inte haft några problem alls med att visa intyg över detta. Men om det är så att dottern ändå vill träffa pappan tycker jag att ni bör lyssna på henne för hon har ändå rätt till sin far DOCK så tycker jag att ni ska ha krav, ex att han kan hälsa på två timmar hos er eller att hon får träffa honom med en annan vuxen i närheten (inte farmor).

För om det är så att han ännu håller på med droger så ska flickebarnet inte vara själv med honom och som det verkar kan det nästan vara så att han ännu tar droger. Men med sällskap, två timmar en gång i månaden kanske skulle fungera så att barnet ändå känner att hon har pappa där. För om ni förbjuder så tror jag barnet ert kan bli väldigt bitter över detta i framtiden.

När det gäller farmor hade jag nästan ifrågasätta henne om hon skulle få ha mitt barn alls, att hon lämnade bort min dptter SJLÄV till en pappa som ev. tar droger känns verkligen inte okej. 

• Anonym (Prata)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-12 00:41:30 följande:

Levde med?  Då har du totalt missförstått!     En del ungdomar är fulla av nyfikenhet och har  en "Sturm-und-drang"-period.   Jag levde inte med någon speciell  person från min stora bekantskapskrets,  jag lärde mig mycket om livet och människorna.

Att jag är mormor beror på att jag så småningom gifte mig och fick både en underbar son och en dotter med min man.  Jag valde att skaffa barn när jag var mogen för det,  när jag fått nog av spännande bad guy´s.  Våra barn har bra kontakt med båda sina föräldrar.  Och vi har nu underbara barnbarn.   Varför skulle du inte vilja byta?

Vad är det för fel på dig? Hon skaffade barn med en man som tog droger, TS är inte direkt den första människan att göra något sådant och du hoppar på henne med mängder av dryga kommentarer. Vad bra att du tycker att du är bäst i hela världen och att alla ska göra som dig, det förändrar dock inte dåtiden. Man kan inte göra något ogjort så istället för att säga "du borde" kanske du kan stötta henne i de problem hon har NU och inte de hon hade för flera år sedan.

• Anonym (Prata)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-15 11:22:35 följande:

Men mormorn: ) Du förlöjligar bara dig själv genom att yttra dina åsikter. Hade du varit bildad, erfaren & vis som oftast en mormor är hade du insett att man ska vara mjuk mot människan & hård mot problem.

Du kommer aldrig vinna någons respekt genom dina utlägg :) Det kanske biter på svaga människor, men då har du helt kommit till fel grupp! ^^

Trevlig helg till er alla som kommit med konkreta råd & tips på hur jag bör hantera situationen, ni har all min respekt. Nu ska jag fortsätta njuta av min graviditet och mitt liv som två (snart tre barns förälder) som har hela världen framför mig. Nu ska jag och dottern åka & träna!

Svar på tråden Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!