Anonym (okejdå) skrev 2014-04-08 22:19:56 följande:
Sexolog? Kunde inte det vara något. Tvivlar starkt på att det finns en YH-utbildning för det men iaf...
Alltså den tanken har slagit mig, har bollat den lite med folk. Hade velat göra något bra med det, lite som typ besöka skolor och prata om sex med barn/ ungdomar. Bolla, svara på frågor och fundera ihop med dom ( om det nu finns ett sånt jobb ) Det är ju lite vad jag gjort med min fritid sedan jag själv var tonåring.
Och jag gör det än idag, vänners barn, småsyskon, syskons vänner och deras småsyskon och kompisar och fan vet vad.
En kompis sa för ett tag sen att jag förstår varför de yngre väljer att prata med dig, du lyssnar, du kommer ihåg hur det var och du kan skoja till det så det inte blir så jävla allvarlig men de förstår fortfarande att sex är ett ansvar.
Jag gillar ungdomar, hur de tänker, vad de tänker, vad de vågar och ger när de förstår att man faktiskt lyssnar på vad de säger. Jag är ju liksom objektiv, utomstående, inte förälder eller syskon, dömer inte och mitt mål är ofta att de skall få kunskap eller lära sig söka efter den, inte vara rädda för att göra det och våga vara fria och starka att ta egna beslut och göra sånt de vill för att de vill och inte för att någon säger att de ska, eller måste eller att de avstår för att någon annan bestämt vad som är lämpligt osv.
Minns när jag jobbade som vikarie i en klass med 11 åringar, vips när jag kom från rasten så satt de bara grabbar i klassrummet, jag frågade vart all flickor var, Jo fröken de är i tjejgruppen och skal prata om se xoch sånt och du skall prata med oss
![Tyst Tyst](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-sealed.gif)
Men great, någon glömde ge mig den informationen. Så jo de blev snack om kroppen, puberteten, flickor, pojkar och lite allt möjligt. Alla fick nämna något de funderade på och så bollade vi det allihop under kontrollerande former. Såå otroligt mkt frågor och tankar. Jag jobbade ofta i den klassen och när deras lärare skulle vara sjukskriven 3½ månad så gick jag på heltid med dom. Sjukt roligt. Hon älskade mig deras lärare, just för att jag inte följde allt slaviskt utan kunde bryta och ta något som var viktigt för att något tex just hänt, som slagsmål i korridoren, där två grabbar pucklat på varandra med skateboards. Istället för engelska så hade vi alla ett samtal om meningen med våld och då kom vi in på allt från slagsmål, till barnmisshandel och våldtäkt. Ringde läraren och berättade när dagen var slut. Hon tyckte det var kanon, så sån är jag.