• Smecker

Sex och dravel tråden, hämningslöst!

Brunhilde skrev 2014-07-03 19:32:14 följande:
    Fast när jag JFGI så står det att 5+7+5 är viktiga. Kanske gör det på fel sätt då. 

Var skrev jag att 5+7+5 inte var viktiga?
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Brunhilde skrev 2014-07-03 19:49:54 följande:
    Jag uppfattade det här som att du inte höll med om 5+7+5. Japanska är lite svårt att översätta till svenska mått, men i svenskan trodde jag iaf att det var fem stavelser och i raden efter sju och sista fem igen. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat.

Aniiee, kan du förklara skillnaden på stavelse och mora är du snäll, du är garanterat bättre på det än jag.
  • Smecker
    Karlfn skrev 2014-07-03 21:22:36 följande:

Du har förstås alldeles rätt. Men också inte...

I ett japanskt traditionellt poesikontext är stavelser inte det intressanta - man skriver med bildtecken, man skriver lodrätt, man delar inte in i rader som på svenskan.. osv...

När man adapterat haiku-formen till andra språk, till exempel svenskan, eller engelskan, har den alltså förvandlats till något annat. Det var därför jag talade om "en översatt form" när jag tog upp 5-7-5.

Det här med att översätta former till att handla om stavelser är vanligt också när man lånar former från andra språk - hexametern i de klassiska grekiska eposen blir i de översatta formerna att handla om betoning, medan de i original, på grekiska, är byggda efter en rytm som handlar om längden på ljuden. 

Så, ja - om man vill till haikuns ursprung, och vara puritan, så glöm det där med stavelser. Men om man vill tala om haikun i ett svensk-språkigt sammanhang och se på haikun som det internationella fenomen det idag är, så kan man inte avfärda den stavelsestyrda formen av haiku - och det är rent allmänbildningsmässigt ganska vettigt att känna till den också om man hävdar originalets rätt som den enda sanna formen. 

Nåja.. kanske vi inte ska gå så mycket djupare på det här... Jag är helt beredd på att ta tillbaka min förenklade förklaring om 5-7-5 och erkänna att det är en västerländsk adaptering och hör gärna mer om dess ursprungliga form som jag endast känner ytligt.

Ha en trevlig kväll alla, för övrigt

Precis.
  • Smecker
    Knall skrev 2014-07-04 20:31:49 följande:

En vaxad pudel!

Oh gud... tur att jag inte ska ha sex ikväll, skulle bara börja skratta hysteriskt och få en smått undrande, förvirrad blick av mannen..

(Svärmor är på besök och grabben har två kompisar som sover över.. inte mycket till hanky panky alltså.. )

Äsch, han kan väl stoppa trosorna i munnen på dig.
  • Smecker
    Knall skrev 2014-07-04 21:28:50 följande:

Du tror att det hjälper?

Kostar inga pengar att prova.
  • Smecker
    Knall skrev 2014-07-04 21:54:41 följande:

Synd på trosorna..

Bara om du sväljer dem.
  • Smecker
    Mandi74 skrev 2014-07-05 03:42:28 följande:

Åhh. Snart söndag. Längtar.

Snart måndag!
  • Smecker
    Mandi74 skrev 2014-07-05 12:25:48 följande:

Efter en väldigt lång natt!

Ja tyvärr. Kan inte bli måndag snart nog.
  • Smecker
    Mandi74 skrev 2014-07-05 13:28:51 följande:

En lång natt behövs, daddy is coming home. :P

Brukar du och din pappa göra något särskilt på nätterna?
  • Smecker
    Brunhilde skrev 2014-07-06 13:21:05 följande:

Känner mig lite objektifierad här. Mat någon? Matsex då??

Nej tack, jag är lite kräsen med maten.
Svar på tråden Sex och dravel tråden, hämningslöst!