Anonym (Signe) skrev 2014-10-05 14:19:24 följande:
Kära Häckis-vänner! Jag har fått en problem på halsen. Jag är hundvakt i eftermiddag och hundjäveln vägrar att gå ut. Nu har jag försökt i 20 minuter. Kopplet är på men han vägrar att gå utanför dörren. Han är stark och jag är ganska liten. Så nu sitter jag om skriver på Familjeliv istället. Hur får man ut hundjäveln? Jag är van vid djur men den här fåntratten begriper jag mig inte på!
Hoppas du fick ut hunden.
Men en fråga hur fan vågar du gå ut med en hund du inte klarar av att hålla? För det är vad jag läser när jag läser vad du skriver. Vad händer om han gör ett utfall mot någon/något när du väl får ut honom? Jag hade aldrig vågat låta dig hålla min hund. För om det händer något och det smäller så får jag ta ansvaret för det även när du håller i kopplet.
Man håller kopplet och så går man ( om det så innebär att man släpar hunden ) och var tyst, prata inte med den, bara gå. Om du skall träna på det där ( vilket jag hade gjort direkt om en hund höll på så där ) Så går du in igen när du fått ut hunden och så går du ut igen och så upprepar du det där hur många gånger det nu kan tänkas behövas tills hunden fattar att du håller i kopplet och du är den som tar ansvar för situationen.
Vad exakt gjorde hunden när du öppnade dörren och gick ut?
Aniiee skrev 2014-10-05 14:21:41 följande:
Låt bli? Hunden säger säkert ifrån när han vill ut.
Annars är jag lite inne på den iden att hunden kanske är gammal nog att säga ifrån.
Men som sagt hade hunden vägrat som den gjorde med dig Signe, så hade jag tvingat den. Men inget tjafs, massa pratande och sånt, tysta budskap. Inget beröm nä man fått ut den heller. Massa snack bara förvirrar djuren ( går skitbra när man grejar med sina egna djur eller andra man känner väl )