• Anonym (inte vara blond)

Varför har nästan alla svenska tonårstjejer långt blont hår?

I går var jag och tränade. Framför mig i salen stod rader av tonårstjejer som alla hade exakt samma utseende. Långt blont hår i hästsvans, nästan exakt samma nyans av håret också. Och det fick mig att reflektera över varför nästan alla svenska tonårstjejer ser exakt likdana ut. Förebilden verkar vara kissie/dessie/blondinbella/paow och allt vad de heter. Olika personligheter men alla vill ha långt blont hår.

Snark säger jag! Fan vad trist att se ut som en lämmel och alla andra intetsägande blondiner. Blont hår må vara unikt och speciellt i södra Europa och stora delar av resten av världen, men i Sverige är en ung tjej med långt blont hår vardagsmat. 

Så tjejer med långt blont hår, varför? Känns det inte konstigt att gå in på ett ställe och se horder av kloner som har exakt samma frisyr och färg? Inte ens lugg har ni, bara låååååååååååångt, med minimalt med lockar, och, i min mening, så jäkla trist. 

Och innan ni frågar, ja, jag är svensk tjej men mitt hår är rött och kortklippt för efter år i skolan omgiven av idel blont hår fick jag nog och klippte av mig det och färgade rött. Nu sticker jag ut, folk minns mig. Inte sjutton minns man ännu en söt tjej med långt blond hår, ni är tretton på dussinet och jag förstår inte varför man frivilligt vill se ut som alla andra... 

Och som en sista punkt; det här har inget med vem du är, du är säkert din egen individ och jättetrevlig, men jag förstår bara inte vilja att se ut som alla andra?

• Svar på tråden Varför har nästan alla svenska tonårstjejer långt blont hår?
  • EmeNo11
    EmeNo11 skrev 2014-03-06 14:45:41 följande:
    Helt enkelt för att jag är blond och tycker inte om att färga. Att det är långt är helt enkelt för att det är bekvämt med småbarn, att bara kunna slänga upp det i en tofs och inget hänger i vägen. Jag har däremot inte minimalt med lockar utan absolut inga alls, varför? Jo för att mitt hår är alldeles för tungt. Prövade att permanenta för att jag ville ha lite lockar och tog den absolut krulligaste vätskan och fick några vågor på håret i 1,5 vecka. Men jag har innan haft alla möjliga frisyrer är färgat i oändliga färger när jag var yngre.
    Nova 110903

Ska tillägga att såhär har jag sett ut större delen av min tonårstid men med perioder av färg och annan frisyr.
    Nova 110903
  • Duckan

Är det Kenza som bestämmer om ombre är ute eller ej? Nåväl, jag är gammal som sagt och det närmaste jag kommer en ombre är min utväxt på skallen emellanåt.

• Duckan

Frida Grahn som bloggar gjorde förresten en ombre för lite sen och hon är ung och med i svänarna om vi ska tjata om ombre.

• michimichi

Spelar det någon roll? Ska inte alla få ha vad de känner för? Måste man ha en speciell frisyr som skiljer sig i mängden bara för att inte räknas som tråkig? 
    Om man vill se ut som alla andra så ska man väl få göra det.

• leam

Min snart 14-åriga dotter har tuppkam,färgad mörkare än hennes naturligt mellanblonda hår. Tuppkammen har varit både klarröd och grön

• Olagligvik
    Anonym (inte vara blond) skrev 2014-03-06 14:37:59 följande:

Bor i studentområde i Sthlm. Och "ombre"?! Det känns väldigt ute, när varenda småstadstjej gör det. Ska man ligga i framkant ska man färga håret grått.
    Så det är ute när alla gör det? Jag bor nära Göteborg och det är där jag ser det, antingen det eller långt brunt hår eller axellångt blont hår. På tonåringarna då
  • Anonym (snygg.)
    Kanske är dessa tjejer nog säkra i sig själva och sitt blonda hår för att inte ha ett behov av att sticka ut för att bevisa hur spännande och udda de är? Jag vet inte, är naturligt blond och snygg så förstår inte varför jag skulle ändra på mitt utseende. 

Sen är rött hår inte jätte fint, speciellt inte eftersom nästan alla rödhåriga skriker "fejkat" och blir trötta på att färga så de alltid tar en röd/rosa urtvättad ton. :< Ungefär som en platinablond med jätte mörk hårbotten. 
  • AstridH

Jag tänker att alla människor ska få ha den frisyr de tycker bäst om och känner sig snyggast i, oavsett om den anses vara alldeles för normal eller provaktivt onormal. Själv är jag en brud med snagg, men det är ju inte för att jag känner mig mest unik i det utan jag tycker att det är så jäkla lätt att tvätta, skönast att sova på och framhäver mitt ansikte.

Jag tror det är viktigt att inte fokusera på vad andra människor tycker, oavsett om deras åsikter är normen eller inte. Palla bry sig om hur mycket man sticker ut eller inte, var glad i den du är!

• Anonym (inte vara blond)
    leam skrev 2014-03-06 16:58:18 följande:
    Min snart 14-åriga dotter har tuppkam,färgad mörkare än hennes naturligt mellanblonda hår. Tuppkammen har varit både klarröd och grön

Coolt! Kudos till din dotter!
Svar på tråden Varför har nästan alla svenska tonårstjejer långt blont hår?