• Blåsippan

Söker tjejer för prat och pepp!

Hej! Jag är ny medlem här på Familjeliv. Har läst mycket, men aldrig skrivit själv. Jag är en vanligtvis glad och varm tjej, men efter vår andra misslyckade IVF känner jag mig som många av er andra: trött i både kropp och själ och ledsen/frustrerad. Har även provat behandling tidigare i mitt liv med min ex-man, fungerade inte då heller. Nu fyller jag snart 40 och jag börjar inse att det förmodligen inte blir något barn. Vi har ett embryo i frysen som kanske blir vårt sista försök. Det här tog mycket hårdare på mig än vad jag trodde och det är många tankar som snurrar i huvudet. Jag har många fina vänner, men knappt någon som gått igenom detta och jag känner att behandlingarna har gjort att jag dragit mig undan. Orkar inte hålla god min och det är förstås svårt för mina nära att förstå vad vi går igenom. Jag känner mig utanför alla dessa sammanhang där alla talar barn och familjer och jag känner att livet har pausats under tiden för behandlingarna. Hur blir man glad och lycklig igen? Jag kommer bli det, men just nu är det svårt. Lider av att känna mig tung, att försöka dölja min sorg och att inte orka vara så social som jag brukar. Jag söker några tjejer som känner som jag. Att prata och fundera med. Inte bara sorg, utan glädje och pepp också! Jag bor i Stockholm, om vi ska ses framöver kan det ju vara bra om ni bor i närheten, annars spelar det ingen roll. Någon? Kram Blåsippan

• Svar på tråden Söker tjejer för prat och pepp!
  • Blåsippan

Ingen? Någon som känner till några grupper eller andra forum där man kan diskutera och lära känna tjejer i samma situation? Jag är helt normal annars, jag lovar...

• Blomman88

Jag är inte i riktigt samma sits, men jag kan känna igen mig lite i det du skriver! Styrkekram

• Davidsson88
    Blåsippan skrev 2014-03-07 09:30:04 följande:
    Ingen? Någon som känner till några grupper eller andra forum där man kan diskutera och lära känna tjejer i samma situation? Jag är helt normal annars, jag lovar...
    Hej!

Jag är också ny här på familjeliv och känner att det är svårt att svara eller fråga om olika saker för man vill inte att saker och ting ska missförstås. Igår var jag inne och gjorde mitt 2 äggplock och hoppas på bra svar imorgon. Hur har dett gått för dig?
  • swede

Blåsippan jag kan förstå dig, jag känner likadant. Jag har underbara vänner, som verkligen lyssnar..men ibland saknar jag någon som är i samma sits som mig...som man skulle kunna ventilera med. Själv bor jag i Skåne, är nyinflyttad till Helsingborg och känner i stort sett ingen här. Jobbar inte här heller, så lär inte känna några genom jobbet heller. Jag och min sambo hann inte med några IVF-försök, då vi fick felaktiga provsvar från början...vi fick helt enkelt gå direkt på äggdonation. Jag är 40, så det var försent i för oss i Sverige, så vi är just nu igång med äggdonation i Riga. Har ni bestämt om ni ska gå vidare och göra ett till försök?

• Blåsippan

Hej! Men jag har ju fått flera svar här! Tänkte att jag nog lät alldeles för ledsen och skrev för långt inlägg att jag skrämde bort folk. Hade en dålig dag, men nu känns det lite bättre igen. 

Eywa, vad trevligt, pratar gärna med dig med. Bor du i Stockholm?

Tack för styrkekramen Blomman88!

Davidsson88, jag håller tummarna för att ditt äggplock gick bra och att det blir återföring om några dagar. Visst är det så att det lätt kan bli missförstånd, både i sådana här forum - och i verkliga livet. Det är ett känsligt ämne och alla har vi vårt eget sätt att tackla situationen.  Känner du att du kan prata med dina vänner?

Swede, så jobbigt att höra att att ni fått felaktiga provsvar! Ja, för sent för oss med äggdonation i Sverige. Vårt nästa alternativ kan bli som ni, att söka oss utomlands. Har ni bokat in någon resa? Vi ska göra ett sista försök på kliniken på lördag - då återför vi vår frysta blastocyst...

Har ni berättat på jobbet? Jag har äntligen gjort det. Skönt, men samtidigt blir man också lite sårbar tycker jag. Och det kan bli så mycket plumpa antydningar eller missförstånd. "Bara du slappnar av så..."... "Snart går du här med magen i vädret!", "Om du bara går upp i vikt/får fotmassage/ med mera... så blir du gravid!" och så vidare. Men jag håller masken. Gör ni?

• swede

Hej Blåsippan (och alla andra här också), då ska jag verkligen hålla tummarna för er på lördag.

Vi har inte bokat in någon resa än, men föhoppningsvis får vi mer konkreta datum idag (kan man säga så, konkreta datum, hmm...!?). Vi är mycket nöjda med Riga. Kontakten med kliniken är mycket snabb och Jelena (som vi skriver med) svarar i stort sett alltid inom ett par minuter. Jag har kommit in i ett för tidigt klimakterie, så har ingen mens...därför fick jag starta med Primolut Nor i 10 dagar, för att få igång en blödning. Efter det äter jag nu Estrofem 3 gånger om dagen och var i onsdags på UL för att se om slemhinnan hade växt, och det hade den (Eureka!!). Så idag ska vår donator till kliniken för UL och vi får eventuellet besked efter hennes besök, om när vi behöver åka över. Som det är nu åker min sambo över runt den 26/3 (oj men det är ju redan nästa vecka!!!!!) och jag över den 31/3, men det är som sagt bara preliminärt. Det är var jag/vi står just nu Så det räcker faktiskt med ett besök i Riga under hela tiden.

Jag har berättat för mina chefer på jobbet, så att jag ska kunna få ledigt...jag har även berättat för mina närmaste. Jag jobbar i stort sett med nya kollegor varje dag och har inte alltid lust att berätta, så då får jag ta att de pratar mkt barn. Det går oftast bra, men ibland är det jobbigt.

Jag tror de flesta av oss har ett behov att få älta lite, prata av sig...tror det är därför det är så många bloggar om graviditet och icke graviditet. Tycker själv det är skönt att skriva några rader...man får bitarna att falla lättare på plats då...känns redan mycket bättre

Davidsson88, även om man inte alltid vill skriva sina frågor, så kan man ju alltid söka svar på Familjeliv. Det är många frågor som redan har blivit ställda, så har du tur kanske din fråga redan har blivit besvarad!

Hoppas att ni alla får en underbar helg. Kraaaaaaaaaaaaaam

• Blåsippan

Swede, skönt att höra att ni är nöjda med kontakten med kliniken. Det är förstås jätteviktigt. Spännande, då är det på gång för er! Hoppas du inte mår för dåligt att medicineringen?

Ja, för oss blev det återföring igår så nu blir det ruvning. Tredje gången gillt? Vågar inte hoppas... Har känt mig så ledsen de andra gångerna, så nu kanske det inte blir lika jobbigt? Vem vet.

Hur gick det för er, davidsson88?

Kram till er!

• Fiamedbarn

Jag vill tipsa om embryodonation om du känner att du inte riktigt gett upp det här med barn än. Det är som adoption men billigare och snabbare. Man får donerade spermier och ägg separat (dvs man väljer donatorer separat) och det är av unga friska föräldrar som har fått barn tidigt. Så chanserna att det tar sig är ganska höga vid ett försök, ca 40 % eftersom det stort sett bara är föräldrarnas fertilitet som avgör hur fort man blir gravid Jag var i startgroparna i höstas men blev sedan gravid på naturlig väg vid sista försöket innan vi skulle åka! Många kliniker i Tjeckien är bra, vissa har kö på ca 4 mån och andra inte. Välj gärna en klinik med bra renommé eftersom det finns kliniker som fuskar för att inget går att kontrollera. Ett fryst försök kostar ca 15000 och ett färskt försök ca 30 000- 50 000 kr.

I övrigt är jag 43 och väntar mitt andra barn. Har en pojke med funktionssättning som är 4,5 så det blir en utmaning att få tillökning i vår familj Kommer från Stockholm men bor i Växjö och söker också nya vänner eftersom vi är nyinflyttade. Är nu i vecka 23 och börjar känna av olika krämpor bla foglossning.

Berätta gärna lite mer om dig själv!

Luck is what happens when preparation meets opportunity
Svar på tråden Söker tjejer för prat och pepp!