• Jess8303

Även barn nr 2 sover bara 30 min

Barn nr 1 sov bara 30 min åt gången från det att han föddes fram till när han slutade sova på dagen runt 2,5 år Han kunde sova längre när han blev runt året om man låg bredvid honom o höll om honom, då somnade han om efter30 min rycket. Vet att det är en sömnskarv vid 30 min Nu till barn nr 2 som är 4 månader sover likadant. Sover hon själv i sängen vaknar hon efte 20-30 min o är jätteledsen Är hon i sele likadant bara det att där somnar hon om Jag trodde att det var omöjligt att få 2 st 30 minuters sovare...... Någon som har mirakellösningen?

• Svar på tråden Även barn nr 2 sover bara 30 min
  • scanmia

Ingen mirakellösning, bara lite sympati: jag är inne på sömnstrulare nr 3. De vill ju bara sova PÅ mig. Nej vi tillverkar inte goda sovare, men söta är de. Till på köpet är vi urusla på att sömnträna och kunde inte ens låta valpen gråta sig till sömns och då får man hålla sig nära istället. Det växer ju ifrån det så småningom.

• Jess8303

*Ler* Barn nr1 sov oxå på mig, nr 2 kan sova själv men dock inreda länge... Kan vi skylla på att det är genetiskt? Menar du att vi skulle kunna sömnträna bor detta?

• cosinus

De kan ofta sova bättre på mage, annars typ vyssanlull-tassar på spjälsängen och så gunga lite när barnet är påväg att vakna och söva om innan barnet är helt vaket. Behöver inte funka men kan göra det :)

• scanmia
    Jess8303 skrev 2014-03-05 13:38:48 följande:
    *Ler* Barn nr1 sov oxå på mig, nr 2 kan sova själv men dock inreda länge... Kan vi skylla på att det är genetiskt? Menar du att vi skulle kunna sömnträna bor detta?
    Jag tror att vi skulle ha kunnat sömnträna våra med någon skrikmetod och jag tror att det skulle ha fungerat. Det är inte riktigt i linje med vår föräldrafilosofi och vi kände att så länge vi orkade med det så föredrog vi att invänta att barnen skulle vara redo själva. Hade jag varit ensamstående med femlingar så hade jag nog fattat ett annat beslut om man säger så. Nu tog det 14 månader för nr 1 och 3,5 år för nr 2 innan de sov natten igenom och vi är fortfarande mitt i det med lillan. Gäsp.
  • Flickan och kråkan

Gör inte alla barn så ? Jag är inne på min tredje . Min trea är 8 månader nu och sover precis som de två första barnen längre än 30 minuter i stöten på dagarna......men all dagsvila i sjal ....själv blir det 30-minutare. Det är ju inget konstigt egentligen. Det är ju så spädbarns sömncykler ser ut. De byter sömncykel efter 30 minuter med ytlig sömn och uppvak. 

• Jess8303

Sååååå det finns alltså flera barn som är 30-minutare...!!! Ingen av vännernas barn har varit 30 minutare. Hade en förhoppning att hon skulle som ALLA andra barn sova länge. Det gör hon ju iof i sjal o sele.... Flickan o kråkan: vad har du för sjal?

• lövet2

Menar du att hon aldrig sover längre än 30 minuter i sträck på nätterna? Så illa har vi nog aldrig haft det ...

• cosinus
    Jess8303 skrev 2014-03-06 12:33:56 följande:
    Sååååå det finns alltså flera barn som är 30-minutare...!!! Ingen av vännernas barn har varit 30 minutare. Hade en förhoppning att hon skulle som ALLA andra barn sova länge. Det gör hon ju iof i sjal o sele.... Flickan o kråkan: vad har du för sjal?
    Nä jag känner inte heller någon som haft barn som sovit så kort. Tycker också alla andras ungar sover som små grisar :D

Har provat 1 av 4 som faktiskt sovit bra dag som natt, det var väldigt coolt att ha fått prova det.

Det som funkat bäst här för att få till lite längre sovstunder är rutiner. För mina har krävt att de ska vara lagom mätta, men samtidigt ordentligt rapade och ingen mer luft/kräk som vill upp innan de somnar. Det är ju svårt med rutiner när de är små men min yngsta som var värst av alla jobbade jag in rutiner på när hon var 3 månader och efter det kunde hon faktiskt sova 2 timmar på förmiddagarna även om hon på nätterna fortfarande vaknade flera ggr i timmen natten igenom.
  • Flickan och kråkan
    Jess8303 skrev 2014-03-06 12:33:56 följande:
    I den åldern använde jag mam eco huvudsakligen. Nu när yngsta är äldre växlar jag mellan olika vävda långsjalar (girasol, easycare, bebina) och bärsele (boba 2g) 
  • Jess8303

På nätterna kan hon( än så länge) sova några timmar iaf Barn nr:1 sova uruselt på nätterna oxå, vaknade mellan 10-15 gånger varje natt under ca 5-6 månader

lövet2 skrev 2014-03-06 13:05:44 följande:
    Menar du att hon aldrig sover längre än 30 minuter i sträck på nätterna? Så illa har vi nog aldrig haft det ...

• Jess8303

Ja, det måste ha varit coolt att få ett barn som sover längre stunder!!!! Verkligen. Suck, tänk om......

cosinus skrev 2014-03-06 13:30:03 följande:
    Nä jag känner inte heller någon som haft barn som sovit så kort. Tycker också alla andras ungar sover som små grisar :D Har provat 1 av 4 som faktiskt sovit bra dag som natt, det var väldigt coolt att ha fått prova det. Det som funkat bäst här för att få till lite längre sovstunder är rutiner. För mina har krävt att de ska vara lagom mätta, men samtidigt ordentligt rapade och ingen mer luft/kräk som vill upp innan de somnar. Det är ju svårt med rutiner när de är små men min yngsta som var värst av alla jobbade jag in rutiner på när hon var 3 månader och efter det kunde hon faktiskt sova 2 timmar på förmiddagarna även om hon på nätterna fortfarande vaknade flera ggr i timmen natten igenom.

• Jess8303

Kom o tänka på dig härom kvällen😃 När dina juveler har somnat för kvällen, vaknar/vaknade dom efter 30min då oxå? Eller hur gör/gjorde ni på kvällarna? Storebror vaknade efter 30 min fram tills för ett år sedan. Blir 4 om2 veckor. Så då fick vi göra om proceduren o natta om. Han kunde vakna flera gånger bara under kvällen. Nu till lillasyster... När hon somnat för kvällen, vaknar hon efter 30 min o vi får göra likadant här,börja om.... Så trist, att inte kunna slappna av när barnen väl sover...

Flickan och kråkan skrev 2014-03-06 10:08:30 följande:
    Gör inte alla barn så ? Jag är inne på min tredje . Min trea är 8 månader nu och sover precis som de två första barnen längre än 30 minuter i stöten på dagarna......men all dagsvila i sjal ....själv blir det 30-minutare. Det är ju inget konstigt egentligen. Det är ju så spädbarns sömncykler ser ut. De byter sömncykel efter 30 minuter med ytlig sömn och uppvak. 

• Flickan och kråkan
    Jess8303 skrev 2014-04-02 22:59:29 följande:
    Kom o tänka på dig härom kvällen😃 När dina juveler har somnat för kvällen, vaknar/vaknade dom efter 30min då oxå? Eller hur gör/gjorde ni på kvällarna? Storebror vaknade efter 30 min fram tills för ett år sedan. Blir 4 om2 veckor. Så då fick vi göra om proceduren o natta om. Han kunde vakna flera gånger bara under kvällen. Nu till lillasyster... När hon somnat för kvällen, vaknar hon efter 30 min o vi får göra likadant här,börja om.... Så trist, att inte kunna slappna av när barnen väl sover...
    Haha, ja vi är inne i en "JAG TROR JAG BLIR GAAAALEN!"-period här för tillfället . Gårdagens kväll och natt är hur det generellt ser ut hos oss för tillfället med vår 9-månaders.

Somnar snabbt vid bröstet vid 20. Vaknar därefter klockan 20.30. Somnar om direkt vid bröstet. Vaknar 21.05. Jag tar upp och vaggar istället. Vaknar 22.10. Jag håller på att göra mig i ordning så sambon "ligger på vakt" och buffar liten i rumpan vid uppvaket så att han somnar om direkt. Vaknar dock igen vid 22.30. Jag ammar till sömns. Under natten sover han i pass om max en timme. 06.30 RISE AND SHINE !
  • Sockerdockan

Ligger just nu bredvid vår 30-minutare och klappade rumpa just i sömnskarven så nu har jag köpt mig själv ytterligare en halvtimmes slösurfade på mobilen här i mörkret haha...

• Flickan och kråkan
    Sockerdockan skrev 2014-04-03 13:43:18 följande:
    Ligger just nu bredvid vår 30-minutare och klappade rumpa just i sömnskarven så nu har jag köpt mig själv ytterligare en halvtimmes slösurfade på mobilen här i mörkret haha...
  • Jess8303
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-03 10:02:45 följande:
    Haha, ja vi är inne i en "JAG TROR JAG BLIR GAAAALEN!"-period här för tillfället . Gårdagens kväll och natt är hur det generellt ser ut hos oss för tillfället med vår 9-månaders. Somnar snabbt vid bröstet vid 20. Vaknar därefter klockan 20.30. Somnar om direkt vid bröstet. Vaknar 21.05. Jag tar upp och vaggar istället. Vaknar 22.10. Jag håller på att göra mig i ordning så sambon "ligger på vakt" och buffar liten i rumpan vid uppvaket så att han somnar om direkt. Vaknar dock igen vid 22.30. Jag ammar till sömns. Under natten sover han i pass om max en timme. 06.30 RISE AND SHINE !

Suck.,,, fy bubblan vad tråkigt...... Tror ni helt enkelt att det kommer att lösa sig av sig själv ned tiden? Det var precis likadant med min äldsta, men har förträngt. O fina större barn, sover dom hela natten?
  • Jess8303
    Sockerdockan skrev 2014-04-03 13:43:18 följande:

Igenkänningsfaktor på din kommentar..... Inte på Lillbebis utan storebror som varvprecis så här.,,,,,,
Svar på tråden Även barn nr 2 sover bara 30 min