Inlägg från: lindavik |Visa alla inlägg
  • lindavik

Då kör vi, försök till att de blir en bebis 2014.

Hej på er!!

Jag fick veta i början av december 2013 att jag har PCO, hade då inte börjat försöka bli gravida utan jag ville kolla allting först då jag bara har mens cirka 2 ggr/år. Jag är på min 2:a kur Provera + Letrozol. Första gången växte äggblåsan men ägglossade inte. Denna gång tar jag dubbel dos (5 mg Letrozol) och ska dessutom få en spruta för enklare ägglossning.

Någon här inne som har erfarenhet av Letrozol? Någon som vet om vi med pco och som använder äl-stimulerande preparat har samma chanser till graviditet som "normala" par? De säger ju att det är cirka 20 - 25 % chans att bli gravid vid varje äl. 

Inbokad tid för vul 1 april, hoppas innerligt på att det visar EN stor och mogen blåsa. Följs gärna åt här inne, så dela gärna med er av era erfarenheter.

• lindavik

Hej på er,

Jag har pco och ska på mitt andra vul på tisdag 1 april då jag äter min andra kur Provera och Letrozol (liknande Pergotime). Under min första kur med Letrozol (2,5 mg) växte en äggblåsa till sig, men släppte antagligen inte då äl-testerna inte visade konstant positivt samt att blodprovet en vecka senare inte heller kunde påvisa äl. Nu hoppas vi att endast en eller max två äggblåsor vuxit till sig ordentligt och att jag får äl denna gång. För säkerhetsskull vill läkaren även att jag ska ta en äl-spruta för att öka mina chanser. Om det fungerar, kommer jag och min sambo försöka med skarpt läge i början av maj månad. Jag studerar fortfarande och behöver förhålla oss till FK:s regler om föräldrapenningen...

Jag är lite nervös inför det kommande vul, jag vill bara att det ska fungera denna gång så att vi vet vad som behövs när vi sedan sätter igång bebisverkstan! :) Dumt nog är även att jag någonstans har inbillat mig, eller att jag räknar med, att lyckas bli gravid efter bara ett par försök med äl-stimuleringen, trots att jag vet att det bara är 20 - 25 % att bli gravid per gång. Någon som har erfarenhet av att bli gravid med äl-stimulering som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur lång tid tog det för er?

• lindavik

Hej på er,

Jag har ätit enkel dos Letrozol (2,5 mg), ett ägg var 14 mm stort på cd 11. Blodprov en vecka efter beräknad äl visade ingen äl. Precis ätit dubbel dos Letrozol (5 mg), ett ägg var 14 mm på cd 12 denna gång. Läkaren tror inte på äl denna gång heller men ska för säkerhetsskull ta äl-test med start idag (cd 13) och komma tillbaka på vul på fredag (cd 15). Om ägget inte vuxit på sig och slemhinnan inte blivit tjockare än sist (5 mm) så blir det sprutor för mig. :( Har hört att det är lätt att bli överstimulerad med sprutorna, någon som har erfarenhet av det?

• lindavik

Trina: tack för att du delar med dig. Jag var på vul idag (cd 15) och läkaren hittade en ny äggblåsa som var 10 mm, som de inte såg i tisdags på vul. Läkaren ville att jag skulle komma på ytterligare ett vul för att se om denna 10 mm äggblåsa vuxit mer och att det kanske är den som blir dominant. Om inte, behöver vi börja med sprutorna. Jag var på ett sätt inställd på att få information om behandling med sprutor idag, så jag blev lite förvånad. Men tycker samtidigt att det är bra att de inte "kastar bort" denna behandlingsform med tabletter utan ger det ett till vul om några dagar för att se hur det utvecklar sig. Har också hört att det är rätt vanligt att man blir överstimulerad, frågade läkaren om det idag men hon ville inte ge mig någon bekräftelse på att det är så, men det var uppenbart att hon gav mig ett annat svar bara för att släta över sanningen, tyvärr. Man kanske är känslig som kvinna när man besöker klinikerna, men man är inte dum.

• lindavik

Imorgon ska jag på återbesök på kliniken för att se om det har hänt något med äggblåseutvecklingen efter dubbel kur Letrozol. Om det inte ser bra ut vill läkaren gå över till sprutor, men ser att det är flera här inne som har kört trippel kur Pergotime eller liknande. Vad anser ni? Med både enkel och dubbel dos har ju äggblåseutveckling skett, dock inte tillräckligt, utan till cirka 14 mm. Dock samma resultat med enkel- som dubbelkur. Vad tror ni med erfarenhet? Att trippelkur kan skjuta till lite extra eller tror ni att även trippelkur ger samma resultat; d.v.s. 14 mm äggblåsa?

Ska vara där om 10 timmar… får väl reda på detta då om inte annat. ;) 

• lindavik

Gweny >>> enligt min läkare brukar äggblåsorna släppa någonstans mellan 20 - 25 mm. Om man kommer använda sig av en ägglossningsspruta kan den användas från 19 mm.

Jag fick besked idag att en äggblåsa hade vuxit till sig och blivit hela 18 mm och slemhinnan 8 mm!!! Detta innebär att dubbel dos Letrozol fungerar på mig. Jag ska tillbaka till kliniken i veckan för att kolla hur blåsan utvecklat sig. Om den fortsatt att utveckla sig (d.v.s. växt till minst 19 mm) kommer jag få ta en ägglossningsspruta för att sedan följa upp med ett blodprov. Om blodprovet visar på ägglossning är det skarpt läge för oss som gäller vid nästa omgång. :) Jag är så himla glad att jag knappt vet vart jag ska ta vägen! :) Så lycklig att detta funkade…. jag som typ hade ställt in mig på IVF redan nu! ;)

• lindavik

Gweny >> Tack så mycket! :) Vi kör inte skarpt läge just nu utan provar oss fram till vilken behandlingsmetod som fungerar bäst på mig och tydligen är det dubbel dos Letrozol. Jag är så himla glad att det fungerar och kan inte vänta tills vi ska börja köra skarpt läge som vi hade tänkt oss efter att denna behandlingsomgång är klar och kroppen redo att börja på en ny omgång. :)

Hur långt är du i din process?

• lindavik

Gweny >>> Åh, vad bra att ni nu börjat med en utredning om ni försökt i ett år. Behandling i tablettform känns, åtminstone för mig, som en relativt enkel metod som inte påverkar en så mycket… jag menar känslomässigt och existentiellt. Jag hade till en början en tendens att förlika mig med min pcos, men har faktiskt insett nu, efter flera samtal med min läkare, att det inte är något fel på oss som har pcos, vi är bara helt enkelt skapta så och många tjejer har pcos. Jag äter Letrozol, ett liknande preparat som Pergotime men som inte är erkänt ännu som fertilitetsbehandling då Letrozol främst används för bröstcancer. En relativt ny "medicin" för pcos men som, i alla fall på mig, fungerar bra då jag svarat optimalt på dubbel dos. :)

Jag har också problem med sköldkörteln, något jag fick veta i samband med att jag vände mig till gynekologen för att kolla upp så att allt stod rätt till (vilket det inte gjorde). Vi har ännu inte försökt få barn då jag gick andra vägen och vände mig till en gynekolog först. Via blodprov kunde gynekologen se att jag har en underproduktion av sköldkörteln (hypotyreos?) och har fått Levaxin för det som jag äter sedan januari i år. Då låg jag på ett värde om 3,3 (vilket i sig är inom "normalgränsen") men jag ville gärna sänka mitt värde till under 2 då missfallsrisken ökar som sagt. Nu ligger jag på 1,53 vilket jag känner mig nöjd med. Äter 2 tabletter Levaxin om dagen (tror det är 50 mg).

Gällande flerbörd har jag läst exakt samma text som du på en kliniks hemsida. Att risken till flerbörd är större för oss pco(s) tjejer är nog inte så konstigt med tanke på att vi är utrustade med sådana äggstockar som har fler och större samt t.o.m. finare foliklar (oftast) än tjejer som inte har pco(s). Dessutom, när man behandlar med hormonpreparat som Pergotime eller Letrozol, som vad jag förstår sänker nivåerna av östrogen i kroppen. Så här står det på en kliniks hemsida om Letrozol (tror även detta gäller Pergotime också då de ska fungera på liknande sätt):

Letrozol hämmar produktionen av östrogen i äggstockarna. Genom att ge Letrozol under en kort period i början av menscykeln blir östrogennivåerna tillfälligt lägre än vad de annars är. Det leder till att det frisätts mer så kallat follikelstimulerande hormon, FSH, från hypofysen i hjärnan. FSH stimulerar äggblåsorna i äggstockarna att tillväxa och mogna så att en ägglossning kan ske. FSH stimulerar även äggstockarna att producera östrogen, vilket behövs för att livmoderns slemhinna ska tillväxa. Letrozol har kort verkningstid och går snabbt ur kroppen. Efter att man slutat med Letrozol återhämtas därför östrogennivåerna snabbt. Livmodersslemhinnan kan då utvecklas normalt.

Vid en överstimulering av preparatet resulterar det i att fler äggblåsor växer till sig och ev. även lossnar vilket är anledningen till risken för flerbörd som jag har förstått det. Min läkare säger att om två äggblåsor växer till sig och därmed 2 ägg lossnar är det ok att köra vidare, men om det är fler än två avbryts behandlingen och det är därefter inte tillåtet att ha samlag under ägglossningsperioden då kliniken (de flesta kliniker tänker nog likadant) inte uppmuntrar till en större flerbörd.

• lindavik

Gweny >>> det var så lite! Jag var på kliniken igen för nytt vul och folikeln hade vuxit till 22,3 mm i diameter och slemhinnan till 9 mm!!! Så nu ska inväntar jag äl med hjälp av äl-stickor. Om det inte ger utslag innan söndag kommer jag på söndag ta en äl-spruta för att få äl, därefter blir det blodprov en vecka efter äl. När menen sen kommer två veckor efter äl är det dags även för oss att köra skarpt läge!!!! :D Jag är så lycklig att Letrozol fungerar!

Jag håller tummarna att det kommer gå lika bra för er andra framöver!

• lindavik

28ochbarnlös >>> Förlora inte hoppet än! Jag hade en äggblåsa på 11 mm på dag 12 men sen fortsatte den (eller om det var någon annan äggblåsa som växte på sig), men igår morse var jag på cd 21 och hade en äggblåsa som var 22,3 mm stor! Min läkare säger att det är vanligt för oss tjejer som har pco(s) att vi har en långsammare folikelutveckling/äggblåseutveckling och att det inte är något sämre med det, det tar bara lite längre tid för oss då vi har så många äggblåsor i äggstockarna som vill mogna och växa. Nu vet jag iof inte om du har pco(s) men om du har det kan detta vara en förklaring till din utveckling. :)

Svar på tråden Då kör vi, försök till att de blir en bebis 2014.