Gweny >>> Åh, vad bra att ni nu börjat med en utredning om ni försökt i ett år. Behandling i tablettform känns, åtminstone för mig, som en relativt enkel metod som inte påverkar en så mycket… jag menar känslomässigt och existentiellt. Jag hade till en början en tendens att förlika mig med min pcos, men har faktiskt insett nu, efter flera samtal med min läkare, att det inte är något fel på oss som har pcos, vi är bara helt enkelt skapta så och många tjejer har pcos. Jag äter Letrozol, ett liknande preparat som Pergotime men som inte är erkänt ännu som fertilitetsbehandling då Letrozol främst används för bröstcancer. En relativt ny "medicin" för pcos men som, i alla fall på mig, fungerar bra då jag svarat optimalt på dubbel dos. :)
Jag har också problem med sköldkörteln, något jag fick veta i samband med att jag vände mig till gynekologen för att kolla upp så att allt stod rätt till (vilket det inte gjorde). Vi har ännu inte försökt få barn då jag gick andra vägen och vände mig till en gynekolog först. Via blodprov kunde gynekologen se att jag har en underproduktion av sköldkörteln (hypotyreos?) och har fått Levaxin för det som jag äter sedan januari i år. Då låg jag på ett värde om 3,3 (vilket i sig är inom "normalgränsen") men jag ville gärna sänka mitt värde till under 2 då missfallsrisken ökar som sagt. Nu ligger jag på 1,53 vilket jag känner mig nöjd med. Äter 2 tabletter Levaxin om dagen (tror det är 50 mg).
Gällande flerbörd har jag läst exakt samma text som du på en kliniks hemsida. Att risken till flerbörd är större för oss pco(s) tjejer är nog inte så konstigt med tanke på att vi är utrustade med sådana äggstockar som har fler och större samt t.o.m. finare foliklar (oftast) än tjejer som inte har pco(s). Dessutom, när man behandlar med hormonpreparat som Pergotime eller Letrozol, som vad jag förstår sänker nivåerna av östrogen i kroppen. Så här står det på en kliniks hemsida om Letrozol (tror även detta gäller Pergotime också då de ska fungera på liknande sätt):
Letrozol hämmar produktionen av östrogen i äggstockarna. Genom att ge Letrozol under en kort period i början av menscykeln blir östrogennivåerna tillfälligt lägre än vad de annars är. Det leder till att det frisätts mer så kallat follikelstimulerande hormon, FSH, från hypofysen i hjärnan. FSH stimulerar äggblåsorna i äggstockarna att tillväxa och mogna så att en ägglossning kan ske. FSH stimulerar även äggstockarna att producera östrogen, vilket behövs för att livmoderns slemhinna ska tillväxa. Letrozol har kort verkningstid och går snabbt ur kroppen. Efter att man slutat med Letrozol återhämtas därför östrogennivåerna snabbt. Livmodersslemhinnan kan då utvecklas normalt.
Vid en överstimulering av preparatet resulterar det i att fler äggblåsor växer till sig och ev. även lossnar vilket är anledningen till risken för flerbörd som jag har förstått det. Min läkare säger att om två äggblåsor växer till sig och därmed 2 ägg lossnar är det ok att köra vidare, men om det är fler än två avbryts behandlingen och det är därefter inte tillåtet att ha samlag under ägglossningsperioden då kliniken (de flesta kliniker tänker nog likadant) inte uppmuntrar till en större flerbörd.