Inlägg från: jemo2014 |Visa alla inlägg
  • jemo2014

Då kör vi, försök till att de blir en bebis 2014.

Hoppar in här!
    Har pcos och slutade med preventivmedel för ett år sedan. Jag och maken går nu på fertilitetsutredning via Sophiahemmet, var och lämnade blodprov i morse faktiskt. Jag äter Metformin sedan snart 4 veckor och har ätit en enkeldos Pergotime som tyvärr inte gav något resultat alls (förutom jätteont i magen). Jag tror att jag är gravid varje månad och varje månad är det som att få en käftsmäll när stickan visar negativt. Eventuellt kommer vi att skippa Pergotime (dubbeldos denna gång) den här månaden för att läka lite psykiskt. Jag har mått mycket dåligt av Metformin tabletterna och känner att jag inte klarar av en medicin med eventuella biverkningar till denna månad. Men jag kan ju ändå hoppas att Metforminet och min lågkolhydratskost ger resultat och det blir ägglossning ändå :) Vem vet!?

• jemo2014
    trina skrev 2014-03-04 21:41:59 följande:

Men varför ska du hänga i forumet för svårt att få barn och pco om du inte har några "sjukdomar" som du kallar det. Hur vet du om du har svårt att få barn om ni inte försökt tidigare??

Dessutom, det kommer bli tight att försöka få ett barn till 2014, det är mars nu och man ska gravid i nio månader också.

Förlåt, men jag är trött på folk som hoppar in issvårt att få barn forumet och inte har några problem och då blir gravida en gång. Det finns massa andra trådar ni kan hänga i!
    Hejsan! Kikade in på din blogg, hur många Pergotimeförsök gjorde du innan du fick börja med sprutor? Fick du aldrig någon som helst effekt av Pergotime?
    Nu har ju jag bara provat Pergotime en gång men jag har bara en känsla av att det aldrig kommer att funka för mig...
  • jemo2014
    Moasmostermia skrev 2014-03-05 20:34:37 följande:
    Välkommen hit. Var de din familjeläkaren som skrev ut metformin eller de på Sophia hemmet. För själv fick jag försöka själv att gå ner i vikt utan hjälp från fertilitetsmottagningen här.

Men tackar!
    Det är min läkare på Sophiahemmet som skrev ut Metfromin till mig efter att jag själv bad om det. Jag mådde riktigt dåligt när jag började ta medicinen, men nu mår jag bra igen! Denna månad har min cykel minskat med 12 dagar från 50 dagar till 38 och jag är överygad om att det är Metforminet som hjälpt!

Jag får dock inte Metfromin för viktnedgång, är inte överviktig och jag vet många pcoare som inte får det för viktnedgång. Metforminet har ju inverkan på våra hormoner oavsett om vi går ner i vikt eller ej... Vänd dig till en annan läkare tycker jag!

• jemo2014
    Ellie skrev 2014-03-05 21:11:21 följande:
    Tack! Det är intressant att läsa om behandlingar för PCOS också :)
    Jag visste inte att Metformin användes för annat än att reglera blodsockret vid diabetes typ II, men det kanske är det ni fått den för?
    Metformin är en medicin för diabetes ja, men den används även ofta av kvinnor med pco/pcos eftersom vår diagnos innebär att vi är insulinresistenta :) Men har alltså inte diabetes... Men vårt blodsocker ligger inte stabilt och det påverkar bla våra hormoner och därmed ägglossning, menstruation, ökat testosteron osv. Om jag förstått det rätt dvs!
  • jemo2014
    trina skrev 2014-03-07 07:19:59 följande:

Tre omgångar. Enkel, dubbel och trippel. Ingen effekt alls... Så nu är vi inne på andra försöket med sprutor istället. Ville inte gå vidare med ivf direkt.
    Ok, hoppas det ger effekt med sprutorna denna gång! Jag vill nog också att ivf ska vara sist utvägen, läkaren har satt oss i kö eftersom det är långa väntetider men jag vill ändå vänta med det tills det verkligen känns rätt. 
  • jemo2014
    Betis skrev 2014-03-10 18:34:56 följande:
    Hej tjejer. Jag hoppar in här om det är OK? Fick diagnosen PCOS i juli föra året och jag o min sambo har försökt sedan dess. Allt känns hopplöst och jag får ingen pergotime pga övervikt. Men varför ska gyn hänga upp sig på det? Jag menar jag mår bra och även min kropp (om man bortser från PCOSen såklart) känner mig deppig och steril. Vad ska man göra för att få hjälp? Gyn vet ju om att det är svårare för oss med PCOS att gå ner i vikt än majoriteten utav "normala" kvinnor...
    Hej!
    Som trina skriver brukar läkaren skriva ut Metformin till kvinnor med pcos som är överviktiga. Metformin är egentligen en diabetesmedicin men hjälper många med pcos både att gå ner i vikt och att få en bättre hormonbalans i kroppen. Jag äter Metformin sedan några veckor trots att jag inte är överviktig för att få igång ägglossning tillsammans med Pergotime.

Fråga din läkare om hen kan skriva ut det till dig!
  • jemo2014
    Viktigt angående pcos och kost:

Det handlar inte bara om övervikt men vi med pcos ska äta ett minimalt intag av kolhydrater och träna så mycket som möjligt. Det är vår medicin! Ingen konstig diet, välj bara bort smörgåsar, pasta, ris och potatis (samt de uppenbara kolhydraterna i form av godis, snacks, fika) så har ni kommit lång väg! Det lindrar absolut symtomen av pcos och kan boosta en ägglossning. Värt att prova :)

• jemo2014
    Betis skrev 2014-03-11 08:39:03 följande:
    Tack för svar. Men jag är inte så stor som jag kanske fick det till att låta. Är en fd sportbrud och har mycket muskler kvar som används väl på jobbet. Jag får höra med min gyn imorgon. Är det någonannan här inne som känner av sin PCOS i form utav humörsvängningar?
    Det spelar ingen roll hur stor man är, oftast räcker det med att gå ner 5% av sin kroppsvikt för att lindra symtomen av pcos. Jag har normalt BMI men ska ändå försöka gå ner några kilon för att förhoppningsvis få igång ägglossning :)
    Jag har vidriga, vidriga humörsvängningar. Är arg, glad, ledsen om vartannat. Har blivit mycket värre sedan jag slutade med p-piller/p-ring. Tycker synd om kollegor och make hehe :)

www.familjenkling.wordpress.com 
  • jemo2014

Jag har tagit en slags paus i bebisverkstan. Äter dock Metformin och planerar att äta Pergotime igen vid nästa mens. Livet kom emellan denna månad med flytt och ganska mycket ångest/stress. Behövde helt enkelt en paus. Det har varit härliga veckor, har börjat träna ordentligt igen! När vi försökte som mest var jag så fokuserad på att ligga och stressa efter ägglossning att jag liksom glömde bort mig själv.
    Nu har jag börjat löpträna, cykla och simma inför triathlon i sommar och dessutom anmält mig till ett lopp redan i maj. Har insett att mitt liv inte kan vara på paus bara för att jag försöker få ett barn som kanske aldrig kommer. Heja livet!

• jemo2014
    linda4444 skrev 2014-03-20 16:05:58 följande:

Har ätit metformin sedan i början av oktober och första månaden mådde jag inte bra.. men när jag började med lchf så mådde jag betydligt bättre. Nu äter jag 4 tabletter om dagen och har inga biverkningar alls. Testa att dra ned på kolhydrater. Ja, då ska vi mysa på ikväll:)
    Linda, hur fördelar du dina 4 tabletter? Är ju på 3 nu och skulle kunna tänka mig att trappa upp ytterligare!
Svar på tråden Då kör vi, försök till att de blir en bebis 2014.