BioBonus skrev 2014-03-04 14:21:40 följande:
Ah - jag har en pojke med ADHD så jag antar att grundproblematiken i mångt och mycket är detsamma, men han är ju ofta överaktiv, medan den här flickan är precis tvärtom.
Min son har dessutom AS, så det är ju svårt för mig att se litegrann vad som är vad.
Flickan är väldigt "välartad", extremt lugn, hennes mamma är till och med oroad över att hon inte har något temperament. Hon säger aldrig nej, blir aldrig arg, väldigt sällan ledsen. Hon har många drag gemensamt med min son - svårigheter motoriskt (kan trots flera år i simskola inte simma), svårt att ta instruktioner, otroligt oföretagsam. Å andra sidan så kan det ju också röra sig om ett väldigt lugn barn - det är så svårt när de inte är utåtagerande utan bara litegrann så där milda och osynliga...
Har du något tips om vad man ska vara extra uppmärksam på när det gäller flickor med ADD? Är det något hon kan göra för att göra det lättare för dottern utan att ha en diagnos?
Det du beskriver är ganska typiskt för ADD, men behöver inte vara det. Som du skriver, hon kan ju vara ett lugnt barn. Det jag reagerar mest på är att hon inte verkar ha något humör alls (jag menar, lugna barn blir faktiskt arga ibland, hur välartade de än är).
Att hon är oföretagsam är också ett illavarslande tecken. I skolan brukar det vara där det märks först (svårt att komma igång med uppgifter).
Det vi brukar göra för att underlätta (i skolan)är att dela upp uppgifter i mindre bitar för att kunna överblicka vad man ska göra.
Om jag vore förälder skulle jag faktiskt prata med skolan (du skriver inte hur gammalt barnet är) och se om man kan göra en utredning. Jag jobbar på högstadiet och några av tjejerna med ADD har inte fått diagnos förrän på högstadiet och kunde inte få adekvat hjälp förrän då (och det är på tok för sent, tycker jag).
Har tyvärr inga bra tips annars... Lycka till!