• Skippydoo

Hjälp med "smalmat" som även är barnvänlig!

Halloj!
    Jag behöver inspiration och hjälp till lätta barnvänliga och nyttiga middagar. Behöver gå ner en del i vikt och äta bra mat. Inte diet på något sätt utan nyttig och bra mat, mycket grönsaker, färre snabba kolhydrater osv. Tycker det är svårt att få till det att det även ska passa barnen, ( 1 och 3 år). vill inte ge dem halvfabrikat men de är ju trots allt barn och tycker inte mammas quinoasallad är så spännande alls.
    Ge mig era bästa middagstips på bra, lätt och billig "smalmat" som även barnen gillar. Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med "smalmat" som även är barnvänlig!
  • Lindsey Egot the only one

Jag gjorde middagar av Viktväktarna recept. Barnen åt med glädje men åt desto mer av maten än vad jag gjorde och jag tog mer sallad. VV är väldigt bra.

• norrlandsflicka

Brukar göra linsgryta som är nyttig. Riven morot, krossad tomat och röda linser som får koka tills linserna är mjuka. Brukar ha ris till.

• Lyckliga jag2

Hejsan
    Jag har gått ner 15 och har 15 kvar. Kruxet är två barn 1,5 och 4 ligger lite under viktkurvan och en make som verka ha världen ämnesomsättning. Vad vi gör är helt att anpassa maten.

Vi gör matscheman varje vecka för inköp och för att ha koll så det inte blir en massa onödig snabbt ihopslängt "bara för att man planerat dåligt".

Exempel, barnen och maken får bregott, jag kör med mini lätta. De: fet mjölk, jag ingen. osv. Jag kör ingen diet heller utan har egentligen bara koll på kalorier och äter lite mindre och mer grönt. Om jag gör en gryta så plockar jag bort lite kött och grönt till mig och sen gör jag olika såser..

Tyckte det var svårt att laga nyttigt som alla kan äta, just när de andra behöver gå upp i vikt i stället, så för mig funkar det här bäst

Lycka till

• Juno

Idag blir det nötfärsbiffar med potatis och kokta grönsaker. Är väl mest jag som äter av grönsakerna men barnen äter gärna råa morrotssatavar

Svar på tråden Hjälp med "smalmat" som även är barnvänlig!