Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

smurfpinglan

jo precis du har rätt det var det jag menade innan med uppdelning mellan kött och mjölk - det är inte bara så att man inte äter det ihop i samma måltid, man har också separata kokkärl, tallrikar, bestik osv osv osv för "köttig" matlagning och "mjölkig" matlagning.
    Kanske låter komplicerat, men det är faktiskt inte så svårt alls när man väl är van

• elims

Kosherslakt måste utföras av en specialutbildad slaktare (en shochet). Slaktaren måste vara en religiös jude som är väl insatt både i såväl judiska lagar som övriga lagar och regler för slakt. Djuret få inte vara skadat, skrämt eller behandlas dåligt på något sätt innan slakten, då blir inte köttet kosher. Halspulsådern skärs av med specialtillverkade redskap. Det döda djuret töms sedan på blod, eftersom blod inte är kosher enligt judendomen.

minns inte exakt hur halalslakt går till, men jag har för mig att det måste läsas någon bön innan slakten och att bedövning är tillåten (även om det kanske inte var det från början?)

Muslimer kan iallafall äta kosherslaktat kött.

• elims

smurfpinglan

hygieniskt och hygieniskt...det blir en himla massa kastruller och tallrikar iallafall när man håller kosher det är ett som är säkert. Det gäller att ha ett stort kök!

• elims

låter jättesnyggt! (det sista alternativet alltså... )

Är det mycket att måla om/renovera?

• elims

jaa, det är inte det lättaste att klara sig ekonomiskt i israel. väldigt tufft arbetsklimat och man har inte råd att vara så petig. Men, jag är av den tron att har man bara tillräcklig stark vilja (och goda kontakter ) så ska det gå vägen. Jag längtar tills vi ska göra aliyah!

Ni vet väl förresten hur man skaffar sig en liten förmögenhet i Israel??

man kommer dit med en stor!

• elims

tutim

vad har ni handlat för spännande?
    mat??

• elims

Provade förresten lite av mina sommarkläder idag och vet ni vad, jag kunde inte komma i en del av dem! Det har aldrig hänt mig förrut!! Har haft samma storlek (34-36) hur länge som helst men nu är det visst förändringar på gång...

borde kanske inte ätit så mycket av Chaias chokladkaka på kalaset idag men det var ju bara sååå god!

Svar på tråden Hey Jude!