Hey Jude!
Labilina.
Berätta i vilka situationer du har känt av det?
Labilina.
Berätta i vilka situationer du har känt av det?
Labilina.
Vilken inställning har din mans familj till dig och blandäktenskap?
Känner igen "problemen" du beskriver. Israeler är ett folk som säger rakt ut vad de tycker och de har åsikter om det mesta.
När du och dina man får barn i framtiden så är det också många som kommer att ha åsikter om det. Både positiva och negativa.
Chaia.
Meningen som du skrev betyder: Problematik på Inrikesdepatementet
(De som har hand om invånarnas rättigheter och förmåner) att man kan bli klassad som en enkel arbetare.
Tutim.
Vet också att det är en cirkus att bo i Israel och inte vara judinna.
Kommer i håg hur det var när vi här i Sverige skulle ordna med med medborgarskap år Ellinor. Ambassaden i Stockholm ville först ha födelsebeviset översatt till Engelska av en Noterion (Godkänd översättare) Sedan skulle vi personligen infinna oss med barnet på Ambassaden. Så vi ordnade med papperet och reste de 30 milen. När vi kom dit så tittade se inte alls på Ellinor och hon som tog emot papperet sa att det inte alls behövdes vara översatt. Olika bud från alla håll. Sedan sa de att de skriftligen skulle medela oss när passet kunde hämtas. Min man blev tokig och började skrika om att de minsann var fräckt. Skulle vi vara tvugna att åka ner och hämta passet efter några dagar? Efter mycket om och men gick de med på att vi själva skulle betala så att de kunde skicka det rekomenderat till oss. Vi stannade i Sthlm i ytterligare två dagar och när vi kom hem var passet redan färdigt och låg och väntade på oss här på postutlämningsstället.
De visste att vi var kvar i Sthlm och vi kunde ha hämtat det dagen efter.
I Israel får man hela tiden olika bud från olika människor, även om det är samma arbetsplats. Det är jättejobbigt.
Skulle förlänga mitt visum i israel, det var på väg att gå ut. Blev nekad men jag stannade kvar i landet ändå. Två månader senare så gick jag och min pojkvän(Idag min man) till ett annat kontor och där frågade de hur länge jag vill förlänga visumet. Vi sa 6 mån och fick det på direkten.
Elims
Förstår exakt vad du menar.
Labilina
Vad gör du i Israel? Jobbar eller pluggar ivrit på ulpan?
Känner du många svenskor i området Tel-Aviv?
Monsa.
Grattis till körkortet. Det är väl förtjänat.
Nu kan du slappna av ta det lungt och bara njuta.
Tittar in en snabbis.
Pojkarna är lite bättre idag men lilltjejen är helt förstörd.
Ska till Hälsocentralen nu snart med henne, kanske får hon antibiotika. Kan vara öroninflammation precis som Jonathan har.
Vi har allt som allt varit hemma med dem nu i snart 2 veckor. Det är så synd om barnen när de är sjuka och vi föräldrar kan knappt stå på benen pga sömnbrist.
Längtar också till våren och att få lite sol och värme.
Yom tov ve naim lekolam!
Visst hade lilla Ellinor öroninflammation. En kraftig dubbelsidig till och med. Nu har hon fått medicin och ligger och sover gott i sin säng, äntligen får hon lite ro.
Om några dagar så ska allt vara bra hoppas jag.
Elims.
Vad är det för tenta du ska lämna in?
Håller med om att när man har sånna saker att göra blir städning plötsligt så roligt.
Boker tov.
Här har natten varit lugn = alla har sovit gott.
Antibiotikan gjorde verkligen susen på en gång igår, äntligen så vänder det.
Hoppas att alla mår bra så här inför helgen.
Önskar alla Shababt shalom.
Chaia
Ja vi har tre barn och alla har de varit sjuka.
Det började den 5/3 och är de är fortfarande hemma, rätt länge med andra ord.
Först var det bara feber men sedan övergick det till öron inflammation för de två minsta.
Vi har en pojke som blir 8 i maj. En liten kille som blev 3 i januari och lilltjejen som snart är 9 månader. Det är livat hemma hos oss som du säkert kan förstå.
Hur gammal är din dotter? Är hon så stor att ni har börjat att tänka på att ge henne syskon?