Inlägg från: ellinorsmamma |Visa alla inlägg
  • ellinorsmamma

Hey Jude!

Mayasmama

Din mage är kalasfin. Var stolt över den!!! (stor? var har du fått det ifrån ???????)

Önskar alla shabbat shalom.

• ellinorsmamma

Oj oj oj. Väldans vad tidigt ni är vakna. Här fick vi sova till halv 8 i dag, det är lyxigt länge. Tänkte klä på de små och gå ut och leka i snön.

Idag är jag ensam med barnen hela dagen och kvällen för den delen. Någon som har tips på middag till två käsna barn, har ingen fantasi. Något som är relativt lättlagat/snabblagat.

Ni som inte jobbar vad har ni för er?

• ellinorsmamma

Vilken aktivitet det är i tråden. Jag har läst sida upp och sida ner för att komma hit.

Födelsedagar, körkortsuppkörningar, purimfester, mm,mm.

Här har alla ungarna legat sjuka i över 10 dagar. Det är influensan och det går runt runt i familjen. Har tappat räkningen på hur många Alvedon flaskor och suppositer vi har avverkat.

Firade dock "hemmapurim" igår med ungarna utklädda till Tiger (1) samt de två minsta Nalle Puh. Barnen tycker inte om oznei haman så jag och maken har ätit så många att det snart sprutar ut ur våra öron. Svärmor skickade dem från Israel, express paket som tar 3 dagar. Har ej något eget recept men skulle göra vilja prova på att baka själv. Någon som har bra recept, också på pereg"en".

Jag sitter här och funderar och tänker men blir inte klokare för det. Det är så att min man fyller 40 (Hjälp vad tiden går fort).
    Men jag vet absolut inte vad jag ska ge honom i födelsedagspresent. Han älskar allt som har med Israel att göra, politik(pro israelisk, off course), böcker. Är det någon som kan hjälpa mig och komma på något bra, vill så gärna överaska honom med något som han verkligen kommer att uppskatta.
    Han fyller den 24 mars om en vecka så det är inte så lång tid kvar.

Yom tov lekolam.

• ellinorsmamma

Chaia.

Pereg är vallmofyllningen i mitten av kakan.

• ellinorsmamma

Elims.

Det är också vad de visar som inledningsrepotage på nyheterna på Svt och 4:an i morse.

Min man sa att "äntligen" finns det svart på vitt vad har känner av varje dag i Sverige.

Men att säga att jag är förvånad skulle vara en lögn. När jag har berättat för folk att jag är gift med en jude/Israel så har alla människor något att säga om det. Ofta mest negativt och många gånger har jag blivit tvungen att försvara mig/honom och medinat ישראל

• ellinorsmamma

Ni som är född jude/judinna och har bott i Sverige hela livet. Känner ni att "samhället" har förändrats något, blivit svårare för judar? Har det alltid varit så här?

Kanske är det svårt att veta eftersom ni var små för 20 år sedan och förmodligen inte hade så bra "pejl" på läget men ni kanske har hört vad era föräldrar säger/tycker osv.

• ellinorsmamma

Izabelle32

Skönt att höra att du inte märkt av antisemitismen så mycket.

Hur är det med sammandragningarna?

• ellinorsmamma

Chaia.

Känner mig ledsen när jag läser vad du skriver.

När folk kritiserar Israel så kritiserar de alla Israeler som en grupp. De glömmer att det är ett demokratiskt land . Alla har inte samma åsikter i olika frågor inom politiken. Precis som här i Sverige.
    Det var en liten avstickare från ämnet men jag ville bara säga det.

• ellinorsmamma

Izabelle32

Tidningen arbetaren låter som en röd tidning ( Sossar eller vänster).

Ofta är de de som har dessa åsikter om Israel. Samtidigt som de skriver Palestina, det FINNS inget land som heter Palestina. Ska det vara så svårt att förstå?

• ellinorsmamma

Izabelle32.

Tror att du har en liten tjej o magen. Hade själv höga hjärtljud hos bebben när vår Ellinor tittade ut:

Svar på tråden Hey Jude!