Hey Jude!
Hallå...har ni redan gått och lagt er?
Hallå...har ni redan gått och lagt er?
mayasmama
grattis grattis grattis :-d
Så skulle det ju inte stå ju...nåt fel på min skiftknapp:
GRATTIS GRATTIS GRATTIS menade jag
Chaia
När åker ni? *avundsjuk*
Jag minns min mormors sex syskon som dödades i gettot i Lodz, hennes och morfars två barn på 4 och 7 år som fördes i väg och dödades delvis framför hennes ögon i Auschwitz. Jag minns de jag inte känner men som min mormor tvingades bevittna dödas i lägren, den gravida kvinnan i deras barack som jag inte ens vill skriva vad soldaterna gjorde med. Jag minns de grymheter min morfar såg och som sedan gjorde att han innan han dog här i Sverige med Alzheimers trodde att han var tillbaka i lägret, vilket medförde att han slutade sina dagar i ett (vad han upplevde) koncentrationsläger än en gång.
Vissa saker är oerhört svåra att förstå och jag kan bara inte. Kommer aldrig att glömma, aldrig att förlåta.
Elims och tutim
Min mormor arbetade också på vapenfabrik och kom med de vita bussarna. Hon hade sin yngre syster med sig till lägret och när de kom dit skickade soldaterna systern till "att gasaskön" och mormor till andra. Hon hade ju redan förlorat resten av sin familj och sina barn och visste inte om hennes make levde så hon gick fram till soldaten och sa att "min syster är stark som en häst, hon är bara väldigt smal. Om hon skall till den kön skall jag dit också". Soldaten tittade på henne en stund och sa sen till mormors syster "ok, du kan gå tillbaka".
För övrigt återförenades mina morföräldrar i Sverige 1947 med Röda Korsets hjälp, morfar hade då varit i England i två år. Det är ändå lite av en solskenshistoria, att de fick varandra på nytt. Om än oerhört traumatiserade och märkta av det de genomlevt i lägren.
Chana
Alla tummarna hålls här oxå
KidA
Det där med umgänget har gått sisådär. Nu sitter vi med varsin dator i knät i soffan, hihi. Iofs och letar recept till sambons försenade födelsedagskalas för släkten i helgen, men ändå .
Apropå det - ni här som inte äter kosher - något gott recept på smörgåstårta med ost och skinka eller annat kött? Vi skall göra en med lax och skaldjur men behöver en till
KidA
Du vill ju bara äta indiskt ju - när du kommer ner till Gbg kanske vi kan kolla om de har smörgåstårta tikka masala på Bombay?
KidA
Krya på dig förresten! Halsont är inte kul
Marcink
Vet inte heller varför skaldjur inte är kosher. Griskött skulle jag kunna klara mig utan men räkor och kräftor är ju bara sååå gott
Sambon frågade just om jag skulle ha "jagkanintesovafastjagmåstegåuppklockanseximorgonångest" ikväll också så det kanske är en anledning att gå och lägga sig....?
Laila tov alla!