Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

Chaia
    Har precis fått reda på att min spice and spirit inte finns i Sverige längre! Den råkade visst följa med en kompis ner till Israel när hon flyttade dit - fråga mig inte hur! Ska få en ny när vi kommer ner iallafall!

Jag skulle verkligen behöva den bara... har för mig att det fanns ett recept på marockansk fisk där. Stämmer det?!
    Ska kanske göra det som förrätt till shabbes nästa vecka, men kommer inte ihåg hur receptet är.
    Det ska vara färsk koriander och chilipeppar, spiskummin, paprika och lite andra kryddor i tror jag. Sen minns jag inte mer...

• elims

Chaia
    jag vet inte riktigt, det kan ha varit från en annan kokbok då kanske... får googla lite kanske.
    men jag tar gärna det där receptet ändå, när du har tid och ork!

• elims

nyb
    ja ganska snart, i början av sommaren.
    Ni då?

• elims

Chaia
    Wow tack så hemskt mycket, det var inte det receptet jag tänkte på men detta låter gott det också!! Vad gulligt av dig att du tog dig tid
    Såg att du skrev att ni skulle på sommarfest igår eller vad det var. Hade ni kul?!

nyb
    åh, längtar verkligen! Hur mycket ivrit kan du?!

Förresten, ska/har Pavel röstat?!

• elims

new york brud
    Är inte israelisk medborgare (än!) faktiskt, så jag får inte rösta... Men skulle jag kunna rösta hade det inte blivit på kadima iallafall, inte som det ser ut idag. kanske mafdal?!

Chaia
    Låter riktigt härligt!

• elims

återkommer, handlar om Israel på agenda just nu...

• elims

Chaia
    tja, Ohlmert bla (som nu leder kadima ist för Sharon) vill utrymma väldigt många jishuvim tex och det är inget jag kan ställa mig bakom anser jag. Var emot utrymningen av Gaza också. Vissa menar att man måste genom fredsavtal ge upp land för att få fred. land for peace, ok. men detta är inte ens land for peace, detta är land for nothing. Dessutom vet ingen vad Sharons egentliga plan för Kadima var/är eftersom han inte hann meddela det innan han hamnade i koma, så jag vet inte...

I övrigt är spärren för att komma in i knesset (Israels regering) väldigt låg, 1-2 % tror jag (sverige har ju 4%) så det finns vääälidgt många partier där som ska försöka samsas och få säga sitt. Funkar inte alltid helt perfekt
    www.knesset.gov.il/faction/eng/FactionCurrent_eng.asp

• elims

Talullahbell

Hur bibliskt vill du ha det?!

Finns ju Rebecka, Hannah, Rakel, Deborah, Tzipora, Miriam, Ruth tex.

• elims

jaa Ester är fint. Men Shira är fint det också!

• elims

Shira är faktiskt ett av mina favoritnamn, tillsammans med Maya, Avital och Michal

Gillade namnet Tehila väldigt mycket förrut, men det var nog mest för att dottern till den blinda mamman jag arbetade hos för några år sedan hette det. Hon var hur söt som helst!

Svar på tråden Hey Jude!