Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Hey Jude!

elims

Aha.. Men vad ar det for skillnad pa brod och bullar exempelvis? Bullar ar val ocksa bakade mestadels av mjol och vatten och graddade i ugnen som brod? Kan man ata vad som helst till frukost sa lange det inte ar brod?

• Chaia

elims

Tack for lankarna, men jag ar fortfarande forvirrad..

Det star i den dar listan att man ska saga hamotzi over cinnamon bread (kanelbullar). Det beror val kanske pa hur man bakar bullarna? Nar jag bakar har jag ju inget agg t.ex. Om mangden agg, smor m.m. ar storre an mangden vatten sa ar det mezonot?

Intressant tankestallare for mig

• Chaia

Forresten.. betyder det att challe bakad pa mjolk eller sojamjolk blir mezonot och inte brod?

• Chaia

elims

Tack for dina svar! Skont att hora att jag inte ar den enda som blir forvirrad av detta

• Chaia

elims

Spannande sas!! Hur far man dit laktrissmaken?

Den blir nog lite seg nar den kallnar ja.. Later som en bra ide att stalla den ovanpa nagot annat eller kanske ovanpa er vattenkokargrej (om den inte ar for varm).

• Chaia

Jag ar i princip fardig. Ska ta och duka bordet nu och sedan dammsuga koket. Det ar sa skont att forbereda det mesta dagen innan!!

• Chaia

Nu ska jag logga ut. Ha en lugn och sk;n shabbat!

Shabbat shalom!!

• Chaia

Hej på er alla!

Nu har vi varit och lämnat dottern hos mina föräldrar. Vi ska på fest (tema sommar med korvgrillning och isglassar ) så nu är vi barnfria. Nog för att dottern är jättesöt och så, men visst är det skönt att vara barnledig ibland!!

• Chaia

new york brud:

Stackars, stackars dig!! Magsjuka är det värsta som finns. Det positiva är väl att det brukar gå över snabbt. Krya på dig!

• Chaia

elims:

Hur smakade dina päron med lakritssåsen? Mina päron blev väldigt goda!

Svar på tråden Hey Jude!