Inlägg från: bubele |Visa alla inlägg
  • bubele

Hey Jude!

hehe...eller någon annan snarare eftersom vi inte har någon anna i tråden...

Tråkig humor i kväll

• bubele

Refererade till min egen felskrivning här ovan, nu ser det ju ut som om jag menar att Kiralves borde vänta på nån annan än Messias. Vad tokigt det kan bli ibland

• bubele

Elims:
    Hur är det då med namnen som härrör från Cohen, Levi etc? Om jag inte minns fel har de något med heligheten att göra..blev t ex rabalder här i Gbg när vi hade en rabbin som hette Cahane som egentligen inte borde få göra det han gjorde vid begravningar etc och det berodde på hans ursprung och heligheten...nu tror jag att jag rör till det men du kanske förstår vad jag menar? I vilket fall så borde det ju i så fall vara efternamn eller tilläggsnamn som man hade tidigt? Jag hade ju kunnat ta reda på lite mer själv men vänder mig till dig i egenskap av expert *fjäskar*

• bubele

Kiralves: Har din kyrka något namn? Är det svårt att vara så få i Sverige?

• bubele

Kiralves: Jag är väldigt dålig på att fira de judiska högtiderna, måste bli bättre. Som det är nu blir det typ pesach, jom kippur och chanukka. Sen är jag ju inte religiös så det blir mest en anledning att samla familj och vänner och avnjuta god och traditionsenlig mat och varandras sällskap

Fast jag skall nog gå nån av kurserna på församlingen här vad det lider. NYB, hade du gått nån av dem?

• bubele

Jag är knäpp ikväll. Önskar att jag brukade fira jom kippur oxå men det var Rosh Hashana jag menade.

• bubele

Sov gott KidA! Jag tycker det är fantastiskt att du över huvud taget tar dig in hit nu de första dagarna med lille Noah . Agnes tycker säkert oxå bara att det är spännande med lillebror så försök hoppa över det dåliga samvetet. Lättare sagt än gjort, jag vet, men försöka kan man ju alltid

• bubele

Elims
    Tack! Det var ungefär det jag visste men inte kunde uttrycka ordentligt . Och det var anledningen att det var rabalder kring rabbinen. Visst är det så att Kohen var prästerna och Levi "hjälparna"..dvs de som oxå stod högt i rang men inte var lika heliga eller vad man nu skall kalla det....?

• bubele

Nu borde jag oxå lägga mig, jag satt och stirrade på ditt inlägg jättelänge Elims och fattade inte varför du skrivit att ni åt era vänners lövhydda, haha . sen såg jag i:et...

• bubele

Marcin...skriver ett privat meddelande till dig...som polskättad oxå..

Svar på tråden Hey Jude!