Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

Monsa
    Ah, ok då förstår jag. Ofta är det väl så att vissa hör det de vill höra, och när någon säger något som inte passar in i det man tror då är det lättare att ignorera... knäppt.

Chaia
    Är ni alla hemma hos er denna shabbes?!

• elims

Veckans parasha (2 MOS kap 25-28) heter Teruma och handlar om byggandet av Mishkan, dvs det tabernakel eller helgedom som Israels folk byggde. Denna helgedom, som också var förebilden för det Tempel som senare byggdes, var ett ställe där Guds närvaro var mycket mer uppenbar än någon annanstans. Mishkan var som ett flyttbart tempel kan man säga och i Torahn i detta avsnitt står det väldigt utförligt om hur helgedomen byggdes, vilka olika typer av arbeten som krävdes, vilka material som användes, vilka föremål som fanns inuti osv.

Det är bland annat från detta Torahavsnitt, från byggandet av Mishkan, som vi lär oss om vad som är tillåtet att göra och inte göra på shabbat. Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen upphörde Han att skapa. Från detta lär vi oss att vi inte ska arbeta på shabbat. Men vad är att arbeta? Definitionen av de sysslor som man inte ska utföra på Shabbat är väldigt precisa. Anledningen till detta är att man lär sig dessa från just de typer av skapande sysslor som Gud sa att man skulle göra när man byggde helgedomen, Mishkan. Dessa sysslor ses som kärnan i intelligent skapande.

Enligt judisk lag symboliserar alltså byggandet av Mishkan arbete, och byggandets olika delar kan delas in i 39 övergripande arbetskategorier, exempelvis plantera, skörda, tvätta, sortera osv. Dessa 39 olika typer av arbete kallas Melachot. Till varje melacha hör underkategorier. Det är exempelvis inte tillåtet att vattna blommor på shabbat för att det hör till melachan zorea (plantera) och det är inte tillåtet att plocka bär på shabbat för det hör till melachan kotzer (skörda).

Ha en underbar shabbat och helg allihopa, ta hand om varandra!

• elims

Torahn och de 10 budorden förvarades alltså i en del av Mishkan, det var en av anledningarna till varför helgedomen byggdes.

• elims

eio

Alla är välkomna här Vi brukar prata om allt mellan himmel och jord härinne, en hel del bebis- och matsnack har det blivit bland annat, vi snackar alltså inte bara religion!

Välkommen hit och shabbat shalom!

chaia
    Det är tillåtet att diska tex tallrikar om de behöver användas igen på shabbat, exempelvis för måltiden på lördag.

• elims

Hattifnatt

måste logga ut alldeles strax för shabbat går snart in, men kort kan jag bara säga att det hela beror lite på hur vattnet som kommer ur kranen värms upp. eller ja, hur hela systemet fungerar. I Israel kan det vara lite problematiskt på vissa håll eftersom varmvattnet är kopplat till en boiler som man själv måste sätta igång/den går igång när vattnet töms (och nytt vatten kommer in som värms upp) Men det finns lite olika lösningar. I Sverige är det inte några större problem.

fler vattenfrågor?

• elims

Tack Chaia, ska passa på och vila upp mig lite med god mat och trevligt sällskap, har haft en rätt tuff vecka. Ha en jätteskön shabbat ni också och hälsa familjen från mig!

• elims

Är det bara jag som gillar gin & tonic?!

• elims

nyb

Själv måste jag tentaplugga imorgon, det är inte så roligt det heller.
    Har pluggat lite ikväll också faktiskt, bokade tvättstugan till ikväll så att jag skulle vara tvungen att hålla mig hemma och få någonting gjort!
    Nästan så att man förtjänar en gin & tonic (har inget hemma bara...vi dricker i princip aldrig)

• elims

Chaia
    Måndag.
    Vi hade en lugn och skön shabbes, igår var min mans bror här och idag hade vi en kompis över på lunch. Det var precis lagom, lite kyckling och couscous, lite vila, trevlig sällskap... Hur hade ni det själva?!

marcink
    Gillar gin & tonic för att det inte är så sliskigt. Även om en hel del sliskigheter har gått ner också ibland, i brist på annat...

• elims

nyb
    ambitiöst hade det varit om jag hade suttit ordentligt i veckan och pluggat...nu blir det panikplugg i sista stund istället!!

Svar på tråden Hey Jude!