Hey Jude!
2 stycken, 3,5 år (en son) och 14 månader ( en dotter) gamla.
2 stycken, 3,5 år (en son) och 14 månader ( en dotter) gamla.
Nyb: skall bli intressant att höra vad ni tycker om filmen, den är ju omtalad men verkar få väldigt varierande omdömen.
God middag!
Tu B'shevat hade jag ju alldeles glömt bort! Kollade i mitt ex av "To be a Jew" (Chaim Halevi Donin) och där stod det inte så mycket om femton frukter ( för att det är den 15:e i månaden?) men väl att man brde försöka äta johannesbröd, som jag inte riktigt vet vad det är...
Nåväl, när jag hämtar sonen på dagis blir det till att gå vägen om "turken" och shoppa upp oss på frukt!
Marcin och KidA: hur var natten, sov Noah sött? Och fick ni sova lite också?
Och får Agnes vara kvar på dagis när hon fått syskon?
Fajga - å stackare... (försökte få till en deltagande gubbe men det gick inte)
Fajga - bortsett från den trista magsjukan, hur känns det i dag efter att det var lite romantiskt med exsambon, känns det bra tycker du? Det låter ju som om ni hade en trivsam kväll tillsammans.
( för det att jag hade erfarenheten att en paus är a slow way to say goodbye betyder ju inte det att det är universellt, menar jag)
Fajga: bara det faktum att ni kan prata om det, erkänna att ni är rädda för att det inte skall fungera om ni försöker igen (vilket ni kanske båda vill på ett sätt?) gör ju att ni säkert har goda förutsättningar för att hitta varandra igen och då vårda kärleken, eller om inte, att ni kan fatta ett gemensamt sansat beslut om att inte gå vidare, och bibehålla respekten för varandra.
Jag är frånskild och omgift, och min fd man och jag bråkade mycket, men framför att kunde vi (läs:han ) aldrig prata om det konstruktivt och kreativt, och vår skilsmässa var så där lagom kaotiskt och känslosam och upprörd, och utan respekt för varandra och det vi haft som varit bra, vilket jag fortfarande flera år efteråt kan tyckla är sorgligt. Vi hade inga barn tillsammans så vi behöver inte ha någon kontakt heller, men ändå.
KidA: det låter ju som om det börjar ordna sig! Jag har också sovit mig igenom nattamningarna, fungerade väl, ammat båda barnen till närmre ett år och inte varit utvakad och hålögd direkt heller
Nu till dagis och till fruktaffären!
Elims - vilken bra musiklänk!
Tror jag kanske vågar ladda ner lite nu efter Marcinks svar
Inga trädplanteringar här heller ( eller persilja heller för den delen , läste någonstans att det var ettt alternativ till trädplantering). Men vi har mumsat frukt, inklusive jordgubbar till barnens förtjusning! Tog det lugn med vinet dock, skall upp klockan fem i morgon och börja jobba tidigt. Kanske skall satsa på "a second Tu B'Shvat" til helgen istället
Angående purim, skrev till SVT och frågade om programmet med Peter Borenstein om purim skulle visas i år igen. Hittade då nedanstående på SVT:s hemsida, kanske någonting att titta på?
"På skärtorsdagen visar SVT två program med anknytning till den judiska högtiden Purim. Det är dels filmen Purim - en judisk högtid som följer göteborgsrabbinen Peter Borenstein, dels filmen Esters bok av svenske fotografen Esaias Baitel, som dokumenterat Purimfirandet i Jerusalem under 15 år.
"Esaias Baitel har dokumenterat Purim-firandet under 15 år. Under 24 timmar lägger Böckernas folk skriften åt sidan för att istället fira med dans och musik. Stämningen är på topp, de firande klär sig i maskeradutstyrsel, skämtar och ger varandra presenter. Esters bok handlar om kärnan i Purim-firandet; om obruten tro, optimism och gränslös glädje.
Esaias har, efter studier i Uppsala, etablerat sig som fotograf i New York, Paris och Jerusalem. Han har publicerat sex böcker med sina fotografier och haft utställningar på världens ledande museer. Hans tidigare film Zonen vann även priset för bästa korta dokumentär i tjeckiska Karlovy Vary.
Esters bok sänds torsdag 24 mars kl 22.45 i SVT1.
Marcink - angående Chabad, så var det en artikelserie om dem i Judisk Krönika förra året, med anledning av att de etablerat sig i Sverige, med olika synpunkter från Stockholm, Göteborg och Malmö. Det var väl blandat positivt ocih negativt, från församlingarna var man inte odelat positiv, en del medlemmar tyckte att det var bra och att de tillförde mycket till det judiska livet, andra menade att de splittrade och att de står för ett ortodoxt synsätt som många inte delar. Och så är ju Rebben närmast messiasförklarad...
Lubavitcherna är ju mycket aktiva, och "syns" på många sätt, inte bara genom sina kläder, utna genom att som Fajga nämner t ex ha en stor chanukkia på Götaplatsen i Göteborg varje år, driver skolor, etc. De har en egen hemsida för Sverige www.chabad.org/centers/default.asp
Chutzpah - så tråkigt, beklagar! Även om ens far- och morföräldrar är gamla blir det ändå ofta ett tomrum efter dem, de representerar ju så tydligt vårt historiska arv bakåt i tiden.
Marcink - kolla deras hemsida för Göteborg t ex och bilderna från undervisningen de ger, strikt uppdelat med män (som undervisas av rabbinen) åtskilda för sig och kvinnor (som undervisas av rabbinens hustru, deltagarna ofta medförandes små barn) för sig.