Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

Bränna kan man göra ganska lätt, men jag brukar linda in challebiten ordentligt och slänga den.

• elims

Chaia

Ha det så jättekul i London! Trevlig resa!!

• elims

new york brud

Har inte sett klart hela för det blev så sent (hur lång är den egentligen??), men det jag sett hittills har varit intressant. Bra skådespelare. Förstår varför vissa anser den vara lite kontroversiell...

Vad ska ni hitta på idag då?!
    Själv ska jag på möte hela dagen...trist värre.

• elims

Hattifnatt

Poängen med challebiten du tar bort är att den inte får ätas (egentligen skulle ju portionen ges till kohen i Templet...) så vad du gör med den sedan (slänger/bränner osv) spelar mindre roll. Bara du inte använder (äter) den alltså.

Du har rätt i att vi utför detta för att inte denna mitzva ska falla i glömska och att dessa regler gäller lite annorlunda i Israel. Idag tex så kan du, om du kommer på att du har glömt att göra hafrashat challa, ta en bit av den färdigbakade brödet ist och utföra mitzvan. Det gäller om du befinner dig utanför Israel. Om du ÄR i Israel får du inte äta av brödet om du glömt att göra hafrashat challa.

Ni verkar ha haft en kul natt!

• elims

KidA

vad skönt och gosigt det ser ut i den där vagnen...

• elims

Måndagar är trista!!!!

så, var bara tvungen att få ur mig det.

• elims

fajga
    Samma här, har sååå mycket att göra i veckan...suck!

Nä nu blev jag lite nere...du får nog dra en rolig historia för att pigga upp mig!

Svar på tråden Hey Jude!