Hey Jude!
marcink:
Hattifnatt: Jag har den inte själv, utan det är min mans bror som äger den och jag skrev bara av några av recepten när vi var uppe hos honom sist. Funderar dock på att köpa den nu när det är bokrea och allt!
marcink:
Hattifnatt: Jag har den inte själv, utan det är min mans bror som äger den och jag skrev bara av några av recepten när vi var uppe hos honom sist. Funderar dock på att köpa den nu när det är bokrea och allt!
Det är alltså ingen judisk kokbok.
fajga
ingen "bira"?
KidA
åh, rosor som är så vackra!
(hur mår orkideerna förresten?! )
Chaia
hur många koppar te med nana har det blivit idag då?!
Sitter just nu och mumsar på lite kex och den färskost jag gjorde i morse och dricker en stooor kopp nana till... men det får nog bli sista koppen för idag tror jag.
Tänker du använda din mynta till något annat?
Chaia
ja, det är smått beroendeframkallande Det ska dock vara riktigt nana tycker jag, sådan som vi har köpt, inte den där mesiga varianten i kruka som de säljer i affären. Man känner verkligen skillnaden, eller hur?!!
När ni är i israel kommer det ju vara varmt så då får du dricka ice tea med nana istället, funkar bra det också!
Färskost är jättelätt att göra. Jag brukar koka ett filmjölkspaket i vatten i ca 30 min (vänder paketet efter halva tiden) och sen häller jag innehållet i ett melittafilter och så får det stå och droppa, flera timmar. Helst över natten. Sen blandar jag osten med gräddfil och har i den smaksättning jag känner för. Idag blev det finhackad schalottenlök, örtsalt och paprikapulver.
marcink
visst e de gott!
Filmjölksosten kan man ju dessutom ha till så mycket...brukar göra ostkaka ibland med den, eller faktiskt också krepelach.
det är så smidigt ju, gör man den dessutom strax innan man går och lägger sig så har man ju färsk färskost till frukosten sen nästa morgon!
laila tov allihopa!
skrev visst samtidigt som dig Chaia,
Du är alltid välkommen hit, men imorgon till frukost är nog osten slut här hemma!
Säger till när jag gjort nästa omgång!
Nu SKA jag gå och lägga mig. Laila tov!