Inlägg från: Hattifnatt |Visa alla inlägg
  • Hattifnatt

Hey Jude!

God morgon!

Ni är alla så ruskgt flitiga med att skriva på kvällen, då jag har dock fullt upp med barn och läggningar och lite vuxensamvaro med maken medan barnen sover så jag får uppdatera mig i arla morgonstund i stället!

Var det Marcink som inte gillade lugg? Klokt, mycket klokt....jag gjorde ett nedslag hos frisören nyssens, f f g på typ 15 månader, och upplyft av detta fick jag för mig att klippa till en bättre lugg i st f den spretiga jag totar till själv hemma ibadrummet ibland. Frisören gick loss, jag kände mig *djärv*....
    Dumt, ohyggligt dum, kan jag konstatera...jag ser PRECIS ut som min mamma!!!!!!!
    Ok, hon anses vara en stilig kvinna, men ändå, känns lite obehagligt att se henne stirra tillbaka mot mig i badrumsspegeln
    Så nu går jag här och drar i testarna som spretar oc hförösker kleta tillbaka dem bakåt med lite frisyrgele (som bara gör att håret ser fett ut )

Valet i Israel följes med intresse. Antar att Kadima vinner, det låter så i pressen (Haaretz på nätet).

Nu skall jag jobba vidare en stund!

• Hattifnatt

Jiddisch är ju ett spännande språk, jag anmälde mig till en kurs på församligen här i det en gång men det fungerade inte så väl, en rar liten farbror som lärare men inte så lärorikt, han körde undervsinng i ivrit och jiddisch lite samtidigt....

När jag jobbade i Jerusalem på Shaare Zedek-sjukhuset körde jag med tyska/platttyska blandat med jiddischuttryck jag plockade upp och klarade mig ibland ganska bra med de patienter som föredrog att kommunicera med personalen på jiddisch.

När jag till slut tagit mina sista poäng i Bibelhebreiska (har evigt fem poäng kvar jag aldrig hinner med) kanske jag skall ge mig i kast med jiddisch i stället!

• Hattifnatt

By 10 a.m. - three hours after polls opened - 9.9 percent of the voting public had already cast their ballots. This represents the lowest turnout by 10 a.m. in the history of recorded voter percentages in Israel.

Hattifnatts mamma (huh!) uppdaterar!

• Hattifnatt

Här har ni varit ruskigt flitiga ser jag!

Själv har jag jobbat en del, städat en del hemma och lekt med de rara små barnen. Lilla Hedvig försöker prata alll mer, päppel och biiil de nya orden i vokabulären

Sitter på jobbet och lunchen är väl obönhörligen slut nu, så bara ett pa rkorta rader från mig.

Fajga - jobbigt med flyttstädning, och sjuka är ni ju dessutom, men hoppas ni kryar på er och att du får lite ompyssling du med!

Nyb. ännu en flytt och medföljande städning, sänder en uppmuntrande tanke. Det Är ruskigt fysiskt jobbigt att flytta, och städningen i gamla bostaden helt klart värst, men det är roligt när man börjar komma på plats!

KidA: ett antal sidor sedan nu, men ville ändå säga att du blev väldigt fin i håret!
    Och visst hinner du med en karriär framöver om du skulle vilja det. Om du är färdig sjuksköterska vid trettio har du 35 år på dig i yrket, det borde väl vara nog?!?!

Nej, nu är det helt klart dags för liten arbetsinsats igen!

Ha en skön eftermiddag allesammans!

• Hattifnatt

God förmiddag!

Hedvig somnat och maken och sonen är och byter däck på bilen, så jag faktiskt en stund vid datorn i lugn och ro!

Mayasmama: hoppas allt fixar sig med firman och barnpassning, det är svårt att får det att gå ihop som nybliven mamma och egen företagare...

Faiga: usch vilken trist bacill du råkat ut för? Och denna helgen är väl nyblivne sambon i London och fröjdar så inte kan han pyssla om dig heller! Kommer han hem i afton och tycker synd om dig?
    Din lillasyster, håller hon kosher (E-ämnena) eller är det för att hin är strikt vegan som du var bekymrad?

Matzeshopping - Göteborgare, har ni koll på öppettiderna för matzeavhämtning i år? Jag har en kryptisk anteckning om 5 april em, men det känns lite luddigt. Har någon ett ex av Det Senaste till hands där det väl står?

KidA: finns det inte en judisk församling i Norrköping eller har jag bara drömt det?
    Annars finns det en möjlig variant, om ni kan åka ner till Rimforsa och hämta det - min lillasyster bor där och skall till Göteborg nästa helg, jag kan se om jag kan köpa ett extra paket när jag hämtar mina och skicka med det med henne när hon åker hem. Lite bökig kanske dock, har ni bil och kan ta er ner till Rimforsa City t ex?)

Nej, dags att brygga sig en kopp te!

• Hattifnatt

God afton!

Här har vi haft en skön söndag, inhandlat blommor till krukan på balkongen bland annat, och planterat dessa, ser entusiastiskt vårlikt ut

Fajga- stackare som fortfarande är sjuk!

Elims - vi gör också storinköp en gång i veckan, och jag brukar planera ett par middagar framöver, men inte riktigt hela vecka. I dag har vi ätit fiskbiffar, med paprika, selleri, koriander, sambal oelek och hokifilé, riktigt gott! (maken lagade dessa medan jag och barnen jäste framför tv:n och såg Ice Age 1 som sonen bara älskar!)

Matisyaho är obekant, skall genast kollas in! Tack för länk!

Och så Elims (och ni andra som kanske också vet); jag läste i något inlägg tidigare om din träning/work out och anade mig till att du täcker håret (?). Att gifta kvinnor gör det är ju inget unikt för judendomen, det görs ju i många kulturer inklusive här i Sverige förr ("fruhätta"). Men varifrån stammar judendomens täckande av håret hos gifta kvinnor, står det i Torah eller är det en tradition?

• Hattifnatt

Tittar in lite snabbt, har jobbat en hel del, satt framför datorn till midnatt i går kväll och hade ett möte med kollegor i dag - här hemma för att Hedvig skulle vara så pacificerad som möjligt och vi kunna föra ett konstruktivt samtal...Fungerade väl faktiskt, HEdvig spankulerade runt och lekte med sina saker och somnade i mitt knä när vi blev för tråkiga .

Fajga - skönt att du kryar på dig! Om än sakta så dock säkert!
    Kommer sambon hem ikväll?

• Hattifnatt

Åh vad ni skriver flitigt!

Här har vi försökt jobba hemifrån i dag, plötsligt tusen saker att fixa, telefonsamtal, mail, en rapport att skriva...och så bestämmer sig lilla Hedvig ( rart i o f s ) för att det är så roligt att var ahemma med mamma att man då rakt inte vill sova middag under våra ensamma timmar, så hon somnade först klockan halv fem på em i dag.....Vi har visserligen haft det mysigt, men
    jag vet vad jag gör i kväll/natt....

(jag arbetar 55%, men är bara på jobbet två dagar i veckan så det blir en del hemarbete).

Gräddvaniljte - nytt för mig! Som har bott i England och Skottland och tycker te bör drickas som svart te med mjölk i för det mesta. Men kanske man borde prova! Var har ni inhandlat detta? Påste eller lösvikt?

Fajga - såg dig allt i andanom rusa ut med muskedundret i högsta hugg och hota med repressalier om inte diskbänken blev kattfri snabbt som sjutton...

Fiskgryta till middag här.

Elims - Och receptet på fiskbiffarna kommer senare i afton,delar gärna med mig.

Solen skiner i Götborg och mina snödroppar blommar i trädgården.
    Ingen Ragnarök i år heller

• Hattifnatt

Elims - coq au vin-receptet innehåller sidfläsk, vad skulle du använda istället?
    Det svarta teet, köpte ni det i lösvikt eller i påsar?

Hm, just mail från en kollega som påminde mig om att jag har 70 tentor att rätta tills i morgon...*trött* Jag hade lagt dem på pianot och sedan glömt dem alldeles.

Mayasmama - jag tycker det är jobbigt att vara ifrån barnen bara en natt, så förstår hur du känner dig. Och som gravid är i varje fall jag extra "lipig" (affektlabil är väl det fina ordet för den ständiga gråtmildheten).

KidA och Marcink - hur går det med era matzos? Norrköping?

• Hattifnatt

Åh vad ni är flitiga!
    Ja ghar varit bortrest över helgen, hos mim mamma tillsammans med min syster - mamma skall flytta till en pensionärslägenhet (hon är 70 och pigg och frisk - i hennes värld är "pensionärsboende" att hon slipper bo tre trappor upp utan hiss...) så vi har tömt förråd och rensat i garderober och jag har packat flyttlådor med fina dukar etc att ta med hit hem för hon kommer inte få plats med dem.

Antar att ni städar och fejar för fullt! Själv skall jag strax ta tag i det jag med, men ville först uppdatera mig på "Tråden".

Marcin och KidA - vilken otur ni har med pesachmaten! Hoppas ni lyckas få tag på vin på något sätt!

Nu dags för ett blöjbyte

Svar på tråden Hey Jude!