• Anonym (en timma)

Vad är bäst för barnen?

mitt ex vill ha barnen varannan vecka... så att hans tjej kan ta hand om dem och sen får han träffa dem en timme om dagen. Han jobbar mycket. 

Nu bor dom hos mig och går på dagis 5 h/dag och sen är dom med mig, 

Vad är bäst för BARNEN? Dom tycker redan att det är jobbigt att åka till pappa. 

Hans tjej kom in i bilden i julas dessutom och har bara träffat barnen varannan helg sedan dess. 

• Svar på tråden Vad är bäst för barnen?
  • Anonym (Frida)

Ja kan ni som föräldrar inte bestämma vad som är bäst för ungarna så får tr göra det. Hur gamla är ungarna

• Anonym (h)

De behöver nog vara mer med sin pappa om de tycker att det är jobbigt att åka dit när det bara är varannan helg.

• Anonym (en timma)

barnen är 3 och 4 år.. när vi hade varannan vecka tyckte dom att det var ännu värre. 

Det äldsta barnet oroade sig i flera dagar innan han skulle byta hem för att han inte ville flytta runt.. han visade det TYDLIGT och nu är han extremt mycket lugnare och nöjdare... Han tycker att det är jobbigt innan han ska dit men kul när han är där.. men övrig tid är han som vanligt och är glad och trygg.. men det märks att han oroar sig över att behöva byta hem.
    Lillebror däremot verkar inte bry sig så mycket. 

• Anonym (***)

Varför tror du att dina barn skulle må bättre av att inte träffa sin pappa?

• Anonym (Malin)

Om barnen kommer att vara med pappas flickvän medan pappan jobbar varje eftermiddag så tycker jag absolut att det är bättre att dom är hos dig. Att lämna iväg sina barn för att de ska vara med någon annan än sin förälder vv skulle inte jag heller vilja. Om ena pojken dessutom varit tydlig med att han inte vill flytta vv så tycker jag ni borde ge honom den respekten att han slipper. Varför ska han behöva "vänja sig" vid att flytta vv om det inte är det som han mår bäst av? Då är det väl mer rimligt att pappan får "vänja sig" vid att komma förbi och umgås med sina barn nån gång i veckan istället. Tycker det är ett konstigt resonemang att det är barnen som ska behöva anpassa sig hela tiden. Och att han ska bara mer hos pappan för att han inte vill vara där låter lite märkligt i mina öron... De flesta vill faktiskt inte flytta vv, varesig barn eller vuxna, och borde avdolut inte behöva det.

• Anonym (***)
    Anonym (Malin) skrev 2014-03-02 19:45:01 följande:
    Om barnen kommer att vara med pappas flickvän medan pappan jobbar varje eftermiddag så tycker jag absolut att det är bättre att dom är hos dig. Att lämna iväg sina barn för att de ska vara med någon annan än sin förälder vv skulle inte jag heller vilja. Om ena pojken dessutom varit tydlig med att han inte vill flytta vv så tycker jag ni borde ge honom den respekten att han slipper. Varför ska han behöva "vänja sig" vid att flytta vv om det inte är det som han mår bäst av? Då är det väl mer rimligt att pappan får "vänja sig" vid att komma förbi och umgås med sina barn nån gång i veckan istället. Tycker det är ett konstigt resonemang att det är barnen som ska behöva anpassa sig hela tiden. Och att han ska bara mer hos pappan för att han inte vill vara där låter lite märkligt i mina öron... De flesta vill faktiskt inte flytta vv, varesig barn eller vuxna, och borde avdolut inte behöva det.
    Fast flickvännen är ju pappans familj nu, varför skulle inte barnen kunna vara med pappans nya familj?
  • Anonym (en timma)
    Anonym (***) skrev 2014-03-02 19:51:19 följande:
    Fast flickvännen är ju pappans familj nu, varför skulle inte barnen kunna vara med pappans nya familj?
    flickvännen har själv två SMÅ barn och har bara funnits med i bilden i tre månader... 
  • Litet My

Det är väl bättre att pappan har dem mer när han är hemma och i det kanske du kan vara lite flexibel så att säga, dvs har han 2 lediga dagar på din tid kanske han ska ha dem då. Att de ska vara hemma med hans nya låter som ett dåligt alternativ. Umgänget är ju dessutom till för att barnen skall träffa sin pappa, inte att vara där med barnvakt och knappt träffa honom. Därav att jag syftade till att du kunde vara flexibel så barnen får ut så mycket pappatid det går.

• Litet My

Slutar pappan tidigare någon dag? Tex skulle umgänget kunna vara varannan helg plus en övernattning i veckan om pappan slutar tidigare så blir det tätare.

• Anonym (en timma)
    Litet My skrev 2014-03-02 22:09:30 följande:
    Slutar pappan tidigare någon dag? Tex skulle umgänget kunna vara varannan helg plus en övernattning i veckan om pappan slutar tidigare så blir det tätare.
    jag har sagt åt honom att det vore bättre isf om han tog ledigt en dag i veckan och ägnade en hel dag åt dom istället för en timme per dag.. och att, om han säger till några dagar innan, kan få ha dem ifall de vill göra något speciellt den helgen dom är hos mig.. 

men han gnäller bara.. jag hade inte heller velat träffa dem så lite som han gör.. MEN jag skulle heller aldrig jobba sådana tider heller.. jag själv har ju inte ens det alternativet idag :P Han kunde dra ner på sina utgifter och vara hemma mer med barnen istället! 

Barnen har redan haft det tillräckligt jobbigt med flyttar hit och dit, separation, olika partners (han har bytt tre gånger på ett år) och nu ska pappan även flytta IGEN tillfälligt tills han hittar något ordentligt.. tycker att han kan lämna barnen utanför sitt röriga liv så dom slipper lida i onödan... 
  • Litet My

Kan bara instämma med dig TS, låter som fokus nu är att låta barnen stabilisera sig, men för att inte verka omöjlig så erbjud en dygn i veckan förutsatt att han är med dem tex hämtar på dagis 16:00 och lämnar dem på morgonen efter. Om ni skulle köra VV vad skulle hända om hans sambo helt plötsligt ledsnade som de flesta gör när de blir utnyttjade? Se bara i styvföräldersforumet där det kryllar av bonusmammir vars partner lägger allt ansvar på dem medan de jobbar/gör annat

• Anonym (hdfhj)
    Anonym (***) skrev 2014-03-02 19:51:19 följande:
    Tycker du på allvar att det verkar optimalt för barnen, eller vill du bara provocera?
  • Anonym (Pappa)

Det är alltid kännsligt när man delar vårdnaden. Jag känner mig väldigt kluven. Dels så vill man att barnen själva skall få bestämma men det är olyckligt om der leder till konkurans om barnen. Att dela 50/50 har säkert många fördelar och man undviker konflikter.

Men vi har nog tillämpat något mellanting och min son är lite mera hos mig än hos sin mamma. Han triv bäst hos mig.

Jag har upplevt samma sak som Trådstartaren. Min f.d. fru låter andra hämta honom och ta hand om honom under hennes veckor. Det känns lite fel. Om inte hon tar hand om honom så kunde han lika gärna vara hos mig.

Jag har väldigt flexibelt jobb medan hon är mera bunden. Jag anpassar mig till 100 % efter henne men det är inte så stort problem. Dock är det llite svårt att planera när planerna ändras snabbt.  Jag är nog väldigt snäll på den punkten. 

För det mesta är det nog så att båda vill sina barns bästa men vi har olika åsikter och man måste kunna samarbeta.

Svar på tråden Vad är bäst för barnen?