• Bullen11

Hur mycket får vi i vinst vid en försäljning??

Hej!

Vi skall köpa ny bostad och då sälja våran nuvarande. Klurar på hur mycket vi egentligen har att lägga i kontantinsats på det nya boendet.... Det ser ut så här;

Inköpspris bostadsrätt 1475000:-
    Kontantinsats 220000:-
    Beräknat försäljningspris 1700000 :- (lågt räknat)
    Mäklararvode 40000 :-

Såå, hur mycket har vi att lägga i kontant till det kommande nya boendet?? Tänker att vi skjuter upp vinstskatten....

Hjälp! :)

• Svar på tråden Hur mycket får vi i vinst vid en försäljning??
  • formentera

1 750 000

-1450 000

= 300 000 vinst

1 450 000

-1 230 000

= 220 000 netto insats

300 000 vinst

avgår mäklararvode 50 000

avgår badrumsrenovering 50 000

= beskattningsbar vinst 200 000*0,22= 44 000

300 000-44 000= 258 000 + 220 000 insats= 478 000kr netto

(förutsatt att mitt exempel på renoveringskostnad och mäklararvode stämmer)

• blubbblubb
    formentera skrev 2014-03-04 14:58:58 följande:

1 750 000

-1450 000

= 300 000 vinst

1 450 000

-1 230 000

= 220 000 netto insats

300 000 vinst

avgår mäklararvode 50 000

avgår badrumsrenovering 50 000

= beskattningsbar vinst 200 000*0,22= 44 000

300 000-44 000= 258 000 + 220 000 insats= 478 000kr netto

(förutsatt att mitt exempel på renoveringskostnad och mäklararvode stämmer)

Varför tar du andra siffror än de TS skriver?
    Du måste skilja på vinstuträkningen och handpenningen.
    Hur mycket kontantinsats är enklast att räkna ut genom

försäljningspris-lån - omkostnader (mäklararvode, flyttfirma, dubbelboende) etc.

För att räkna in vinsten måste du dra in renoveringskostad, inköpspris mm. Det behövs inte för att bara räkna ut kontantinsatsen. Det dribblar till det i onödan och räknar fel då det märklararvodet påverkar kontantinsatsen, vilket du missat. 
  • sophiie

Från Skatteverkets hemsida

Så här räknar du ut vinst eller förlust på din försäljning:
    + Försäljningspris
    - Utgifter för försäljningen
    - Inköpspris
    - Förbättringsutgifter
    - Kapitaltillskott
    - Andel av inre reparationsfond vid försäljningen
    + Andel av inre reparationsfond vid köpet
    + Återföring av uppskovsbelopp

Försäljningspris, eller köpeskilling, är det pris som avtalas mellan dig och köparen. Vid byte använder du marknadsvärdet på den tillbytta egendomen som försäljningspris.

Utgifter för försäljningen kan t. ex. vara mäklararvode, advokatkostnader, utgifter för värdering, vissa utgifter för homestaging och andra utgifter som du har för försäljningen.
    I inköpspriset ingår köpeskillingen för bostaden, inköpsprovision och liknande, särskild ersättning för utrustning i bostadsrätten och upplåtelse- och inträdesavgifter. Om bostadsrätten köptes före 1974 kan du använda en schablon som inköpspris; 150 procent av bostadsrättens andel i bostadsrättsföreningens förmögenhet den 1 januari 1974. Förbättringsutgifter är dels utgifter för grundförbättringar och dels utgifter för förbättrande reparationer och underhåll. För att du ska få avdrag ska de sammanlagda utgifterna ha varit minst 5 000 kr under kalenderåret.

Du får bara göra avdrag för utgifter för grundförbättringar som du har haft 1974 och senare. Grundförbättringarna kan avse ny-, till- och ombyggnad men också tillskott av något som inte har funnits tidigare, t.ex. en diskmaskin eller tvättmaskin. De kan även avse utbyte av ett material eller en byggnadsdel till väsentligt bättre och dyrare material eller byggnadsdel, t.ex. byte av plastmatta till parkett. Vid sådant utbyte får du bara avdrag för prisskillnaden mellan det bättre materialet/byggnadsdelen och samma material/byggnadsdel som tidigare. Resterade del av utgiften är i vissa fall avdragsgill som förbättrande reparation och underhåll.

För reparationer och underhåll gäller följande: Du ska ha haft utgifterna under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren för att få avdrag.

Reparationerna och underhållet måste dessutom ha gjort att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än när du köpte den.
    Du får också göra avdrag för kapitaltillskott som du har lämnat till föreningen under innehavstiden. Tillskotten ska varit avsedda att användas av föreningen för amortering av lån eller för finansiering av bestämda förbättringsarbeten på fastigheten.
    Fick du uppskov med beskattning av vinsten från en tidigare bostadsförsäljning när du köpte bostadsrätten, ska uppskovsbeloppet återföras till beskattning vid försäljningen.
    Räknar du därefter ut att du får en vinst kan du, under vissa förutsättningar, skjuta fram beskattningen av vinsten genom att göra avdrag för ett uppskovsbelopp ,
    Du ska deklarera försäljningen året efter du sålde bostadsrätten. Det gör du enklast här på webbplatsen genom e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 med hjälp av en e-legitimation. Du får hjälp i e-tjänsten när du har loggat in för att deklarera. Information om hur du fyller i pappersbilagan K6 finns i broschyren "Försäljning av bostadsrätt".

• formentera
    blubbblubb skrev 2014-03-04 15:47:19 följande:
    Varför tar du andra siffror än de TS skriver? Du måste skilja på vinstuträkningen och handpenningen. Hur mycket kontantinsats är enklast att räkna ut genom försäljningspris-lån - omkostnader (mäklararvode, flyttfirma, dubbelboende) etc. För att räkna in vinsten måste du dra in renoveringskostad, inköpspris mm. Det behövs inte för att bara räkna ut kontantinsatsen. Det dribblar till det i onödan och räknar fel då det märklararvodet påverkar kontantinsatsen, vilket du missat. 

Hoppades på 1 750 000 stod det ju. Då tog jag den siffran. Spela roll, Ts nämner inte vad det kostade att renovera badrummet, så oavsett blir uträkningen bara på ett ungefär. Står heller inget om priset på nya boendet, så om man kan skjuta på skatten eller inte är en okänd faktor. Min uträkning är bra. Putta in korrekta siffror i min uträkning så får du nettot. *sådärja*
  • formentera
    blubbblubb skrev 2014-03-04 15:47:19 följande:
    Varför tar du andra siffror än de TS skriver? Du måste skilja på vinstuträkningen och handpenningen. Hur mycket kontantinsats är enklast att räkna ut genom försäljningspris-lån - omkostnader (mäklararvode, flyttfirma, dubbelboende) etc. För att räkna in vinsten måste du dra in renoveringskostad, inköpspris mm. Det behövs inte för att bara räkna ut kontantinsatsen. Det dribblar till det i onödan och räknar fel då det märklararvodet påverkar kontantinsatsen, vilket du missat. 

Jag har ju skiljt på vinstuträkningen och "handpenningen". 1 230 000 är lånet, du kanske missade det? Sen är det fel att säga handpenning. Handpenning lägger man för att köpa något. När man sedan ska sälja är det irrelevant. Tillgångar -skulder = netto.
  • Noname00
    Bullen11 skrev 2014-03-04 11:03:10 följande:
    Vad menas med en gång? Alltså bara ett år eller?
    ATt nästa gång du säljer och köper något annat så måste du betala i skatten dvs all skatt.
  • Stokke

Varför skulle ni vilja skjuta upp skatten? Bättre att betala med det samma och sedan slippa ha någon som knackar en på axeln när det börjar sina i statens kassa?

• Mossy

Självklart kommer ni få mer pengar ut eftersom inte lånet är så högt men det är inte vinst som ska beskattas. Har ni renoverat badrummet så är troligen en del av det ni betalt avdragsgillt. Ni kan alltså slippa skatta på lite mer av vinsten.

• blubbblubb
    formentera skrev 2014-03-04 19:07:47 följande:

Jag har ju skiljt på vinstuträkningen och "handpenningen". 1 230 000 är lånet, du kanske missade det? Sen är det fel att säga handpenning. Handpenning lägger man för att köpa något. När man sedan ska sälja är det irrelevant. Tillgångar -skulder = netto.
    Och kontantdelsuträkningen är fel. För du måste dra av märklararvodet där om du utgår från vinsten utan omkostander som du gjort.
  • blubbblubb
    formentera skrev 2014-03-04 18:41:48 följande:

Hoppades på 1 750 000 stod det ju. Då tog jag den siffran. Spela roll, Ts nämner inte vad det kostade att renovera badrummet, så oavsett blir uträkningen bara på ett ungefär. Står heller inget om priset på nya boendet, så om man kan skjuta på skatten eller inte är en okänd faktor. Min uträkning är bra. Putta in korrekta siffror i min uträkning så får du nettot. *sådärja*
    inköpspriset är också fel i dina uträkniningar. Men visst räknar man på ett annat sätt, med andra siffror får man fram korrekt resultat,
  • formentera
    blubbblubb skrev 2014-03-05 08:57:26 följande:
    inköpspriset är också fel i dina uträkniningar. Men visst räknar man på ett annat sätt, med andra siffror får man fram korrekt resultat,

1 700 000 försäljningspris -1475 000 inköpspris = 225 000 vinst

1 475 000 inköp -1 230 000 lån  =245 000 netto insats

225 000 vinst avgår mäklararvode 40 000

= beskattningsbar vinst 185 000*0,22= 40 700

225 000-40 700= 184 300 + 245 000 insats= 429 300kr netto

(förutsatt att badrummet kostande 0kr att renovera)

• blubbblubb
    Bullen11 skrev 2014-03-01 23:36:52 följande:
    Tack för svar! Vi har amorterat så lånet är idag på 1230000. Jag har räknat 1,700,000 - 1,230,000 - 40,000 = 430,000 Tänker jag rätt då?
    Det här är TS helt korrekta uträkning från första sidan
  • formentera
    blubbblubb skrev 2014-03-05 10:15:38 följande:
    Det här är TS helt korrekta uträkning från första sidan
    Den är inte alls helt korrekt. Min uträkning är på kronan korrekt. (om vi bortser från badrummet som tydligen kostade 0)
    Genom att räkna på det viset missar TS vissa steg för att förstå vad som är vad, tex vinstskattens del.
    Kan jämföras med i skolan när man visste svaret på en mattefråga, men man kunde inte ställa upp den.
  • blubbblubb
    formentera skrev 2014-03-05 12:52:08 följande:
    Den är inte alls helt korrekt. Min uträkning är på kronan korrekt. (om vi bortser från badrummet som tydligen kostade 0)
    Genom att räkna på det viset missar TS vissa steg för att förstå vad som är vad, tex vinstskattens del.
    Kan jämföras med i skolan när man visste svaret på en mattefråga, men man kunde inte ställa upp den.
    Din uträkning är förutan att du går över ån efter vatten fortfarande felaktiga. Då du gör 2 fel så blir den bara 300 kr fel.

TS beräkning är den som stämmer på kronan. I slutraden ska du utgå från den "beskattningsbara vinsten" och inte vinsten innan avdrag för mäklararvode. Därför blir din siffra 40000 för hög. 
    Eftersom du sen drar bort vinstskatten (fast TS sade att vi inte skulle det)  så hamnar du altså på en siffra som är 300kr lägre än TS.

Jag vet inte hur din mattelärare var, men min godkände uträkningar utan att lägga in en massa extra faktorer (som inköpspris, renoveringskostnad etc)  som inte behövdes i kalkylerna. Snarare är det en felkälla, vilket ett flertal uträkningar från dig med all önskvärd tydlighet visar. 

• Bullen11

Oj vad rörigt det blev! Men tack för all engagemang :) 

Bör väl kanske tillägga att jag själv är just mattelärare, haha... men jag har inte så stor koll på hur en försäljning går till eftersom jag aldrig sålt ett boende tidigare, vilka avgifter man ska tänka på t.ex. 

Vi kommer ev. skjuta upp vinstskatten, beroende på om vi behöver hela vårt belopp till kontantinsats till nästa boende (kommer ligga på max 3 milj) alternativt insats till ny bil. Men självklart är det väl bättre att betala den direkt, det förstår ju jag också.

Visning på söndag och förhoppningsvis blir det köp till nästa vecka, sedan försäljning av vår nuvarande och då får vi så småningom svart på vitt vad vinster blir ;)

Svar på tråden Hur mycket får vi i vinst vid en försäljning??