• mr me

vad är ditt bmi?

En blå giraff skrev 2014-03-01 15:30:14 följande:
    Man kan ju inte riktigt räkna BMI om man är gravid. Då blir det ju fel siffror. Man väger ju naturligtvis mer om man är gravid i de flesta fall.
    Ahaaa...

Typiskt gravida att alltid förstöra. Givetvis borde man rösta på det BMI man hade INNAN man blev gravid, om man är gravid just nu. Annars funkar det ju inte...
  • mr me

Spännande tråd det här. I gymnasiet fick jag lära mig att egenskaper som längd och vikt är normalfördelade. Det verkar ju faktiskt lite så om man ser på staplarna... Glad

• mr me
    PrinsessanLeia skrev 2014-03-01 23:21:45 följande:
    Intressant att många verkar tro att alla smala väljer sin vikt.
    Kanske beror på att väldigt många på FL tycks vara avundsjuka tjockisar? Drömmer

Om man får tro undersökningen så har alltså var fjärde som svarat ett BMI på 30 eller mer. Gränsen för fetma går vid 30, gränsen för övervikt går vid 26. Det ger lite nytt perspektiv på vad det är för några som hänger på Familjeliv...
  • mr me
    PrinsessanLeia skrev 2014-03-02 00:01:15 följande:
    Fast normalfördelningskurvan på både längd och vikt har ju förskjutits
    Ja, fast de är väl fortfarande normalfördelade?
  • mr me
    La Lola skrev 2014-03-02 08:21:31 följande:
    Vad grundar du det på?
    Det skrev jag ju i inlägget som du citerade?
  • mr me
    SpanskaFlugan skrev 2014-03-02 08:40:25 följande:

FL utgör inte ett representativt utval av hela samhället så staplarna säger ingenting mer än hur för delningen är just här i tråden.
    Skulle det spela någon roll menar du? Det är ju ändå ett urval på någon slags grund.

Jag anar att det finns två normalfördelningar. Dels en "normal" som ligger relativt nära den som råder för befolkningen i stort, och sedan en tjockisgrupp som kanske är för feta för att orka ifrån datorn och därför sitter på FL hela dagarna.
  • mr me
    La Lola skrev 2014-03-02 09:40:26 följande:
    Jag ser ingen förklaring till ditt påstående?
    Då får du väl läsa inlägget igen då... Glad
  • mr me
    La Lola skrev 2014-03-02 09:50:36 följande:
    Jag har läst det flera gånger.

mr me skrev 2014-03-01 23:50:06 följande:
    Kanske beror på att väldigt många på FL tycks vara avundsjuka tjockisar? Drömmer

Om man får tro undersökningen så har alltså var fjärde som svarat ett BMI på 30 eller mer. Gränsen för fetma går vid 30, gränsen för övervikt går vid 26. Det ger lite nytt perspektiv på vad det är för några som hänger på Familjeliv...

• mr me
    La Lola skrev 2014-03-02 10:07:11 följande:
    Som sagt var, jag kan inte hitta det jag efterfrågade.
    Att många är tjocka? Det är väl bara att se på hur många som svarat hur högt BMI de har? Och sedan var det några tjejer/kvinnor som ansågs ha lågt BMI som fick påpekanden om det.

Min slutsats blev att det kanske finns en del avundsjuka tjockisar på Familjeliv.

Vad i det var det som var så svårt för dig att förstå?
  • mr me
    La Lola skrev 2014-03-02 10:16:11 följande:
    Varför skulle vi tjocka vara avundsjuka bara för det?
    Men du får väl läsa hela konversationen istället för att hänga upp dig på ett enda inlägg och ställa frågor in absurdum på det? Snälla, så svårt är det inte...

Tog du åt dig personligen eller vad är det frågan om?
  • mr me
    La Lola skrev 2014-03-02 10:25:54 följande:
    Jag har ju läst. Så svårt att svara är det inte heller.

Nä, varför skulle jag göra det? För att jag är tjock?
    För att du upprepade gånger på ett anklagande sätt frågar om en sak som jag redan har svarat på?

Har man redan svaret framför sig, men ändå frågar, så är  det svårt att dra så många andra slutsatser.

Du är ju tydligen tjock och jag tycker att den här tråden är bra för den förklarar en del av den mentalitet som ofta finns här på Familjeliv där framförallt smala tjejer gårs till hackkycklingar. Det är inte konstigt när det finns en ganska ansenlig grupp av kraftigt överviktiga, avundsjuka kvinnor som är medlemmar på forumet.
  • mr me
    Anonym (Fläskberget) skrev 2014-03-02 10:35:24 följande:
    Och vad menar du med detta inlägg?
    Men inte en till... Obestämd
  • mr me
    SpanskaFlugan skrev 2014-03-02 10:40:21 följande:

Det är din fördom och inte grund till någon som helst slutsats.
    Nja, ja, delvis kanske. Jag tittar på kurvan däruppe och det ser ut som det finns en ganska ansenlig "puckel" i det högre intervallet som inte "borde" finnas där om urvalet var, som du sa, representativt.

• mr me
    Anonym (Fläskberget) skrev 2014-03-02 10:44:20 följande:
    Det känns som att du tycker att alla som hänger på FL är feta och korkade? Och det tolkar jag som ett påhopp, men jag kanske har fel?
    Ja, du har fel. Det var ju inte vad jag skrev. Roligt hursomhelst att se hur många tjockisar som, helt omedvetna om det själva, lyckas bekräfta det jag skrev i mitt ursprungsinlägg.
  • mr me
    Anonym (Fläskberget) skrev 2014-03-02 11:08:56 följande:
    Alla tolkar vi saker olika, men vad menade du då egentligen?
    Jag har redan förklarat en gång för "La Lola". Jag tycker inte att jag ska behöva upprepa mig själv en tredje gång bara för att du inte begriper.

Du får väl helt enkelt läsa det jag redan har skrivit. Så svårt är det inte. Det borde faktiskt vara en mindre ansträngning för dig än att skriva flera nya inlägg där du frågar mig om saker jag redan skrivit.

Det är verkligen fantastiskt ibland med folk på Familjeliv som hoppar in mitt i en konversation och börjar undra vad man menar "egentligen".
  • mr me
    Ernst Hugo skrev 2014-03-02 11:44:53 följande:
    Kopplingen som tidigare gjorts i tråden mellan högt bmi och många timmar på FL känns inte helt solklar Överhuvudtaget taget kopplingar mellan karaktär och bmi känns obehagligt.
    Om det var min "koppling" du syftade på så var det väl inte riktigt det jag skrev. Men det är klart att man kan ägna sig åt sådan typ av "argumentation" om man känner för det...
  • mr me
    PrinsessanLeia skrev 2014-03-02 13:49:52 följande:
    Fast inte kan man friskriva kopplingar mellan övervikt och stillasittande/överintag av mat/fel mat? Vad blir man då överviktig av?
    Jag tror det var min "koppling" han syftade på och jag konstaterade krasst att det tycks finnas en ganska ordentlig "puckel" av individer som har ett BMI över 30, dvs fetma, i denna undersökning.

Och det är inte mer än var femte svensk lider av fetma, tillskillnad mot vad som framgår av denna undersökning. Alltså var det mer ett krasst konstaterande jag gjorde av hur folk faktiskt har svarat på undersökningen.

Men fakta och logik är inte sådant som folk på Familjeliv brukar ha det lätt för, tyvärr.

Sedan kan man fråga sig, som du gör, om det möjligen kan finnas ett samband mellan övervikt och stillasittande framför datorn. Och det tycker jag verkar vara en ganska klok tanke.
  • mr me

Apropå BMI, det Stockholms Läns Landsting skriver om BMI kan ju vara värt att tänka på:

"Helt friska och muskulösa personer kan ha ett BMI över både 25 och 30 utan att betraktas som överviktiga eller feta. Det beror på att muskler väger mer än fett.

För äldre är BMI-gränserna ofta lägre, snarare ligger "normalvikten" mellan 22 och 29. Ett BMI under 22 kan till exempel för en person i 70-årsåldern vara ett tecken på undernäring.

De gränsvärden som är framtagna för vuxna går inte att använda till
    barn. För barn 2-18 år används andra gränsvärden som inte visas här."

• mr me
    choklad skrev 2014-03-02 15:07:41 följande:

Och när jag tittar nu är det 76 av 375 som har svarat att de har 30 eller högre i BMI, vilket är 20 %, en femtedel, och alltså precis som i befolkningen i stort och din teori faller därför platt.
    En femtedel av befolkningen har inte ett BMI på 30 eller högre, var får du det ifrån?

www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2007K01_TI_05_A05ST0701.pdf
    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/

Mellan 10-12 procent klassas som feta enligt SCB. Skrämmande utveckling hursomhelst.
  • mr me
    choklad skrev 2014-03-02 15:28:54 följande:

Det var du själv som skrev det i inlägg 158...
    Jag skrev att det INTE är mer än var femte svensk som lider av fetma. Dvs att det är (betydligt) färre svenskar än så som är feta.
Svar på tråden vad är ditt bmi?