• choklad

vad är ditt bmi?

mr me skrev 2014-03-02 13:55:15 följande:
    Jag tror det var min "koppling" han syftade på och jag konstaterade krasst att det tycks finnas en ganska ordentlig "puckel" av individer som har ett BMI över 30, dvs fetma, i denna undersökning. Och det är inte mer än var femte svensk lider av fetma, tillskillnad mot vad som framgår av denna undersökning. Alltså var det mer ett krasst konstaterande jag gjorde av hur folk faktiskt har svarat på undersökningen. Men fakta och logik är inte sådant som folk på Familjeliv brukar ha det lätt för, tyvärr. Sedan kan man fråga sig, som du gör, om det möjligen kan finnas ett samband mellan övervikt och stillasittande framför datorn. Och det tycker jag verkar vara en ganska klok tanke.

Och när jag tittar nu är det 76 av 375 som har svarat att de har 30 eller högre i BMI, vilket är 20 %, en femtedel, och alltså precis som i befolkningen i stort och din teori faller därför platt.
  • choklad
    mr me skrev 2014-03-02 15:16:27 följande:
    En femtedel av befolkningen har inte ett BMI på 30 eller högre, var får du det ifrån? www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2007K01_TI_05... www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-va.../ Mellan 10-12 procent klassas som feta enligt SCB. Skrämmande utveckling hursomhelst.

Enligt samma statistik kan man konstatera att FL är överbefolkat av spinkisar, är 7,5 % i den här tråden, men bara 2,2 % av befolkningen... Eller så är det helt enkelt så att de är de som är extrema åt ena eller andra hållet som intresserar sig för en tråd om BMI. Inser att det du skrev i inlägg 158 kan tolkas olika beroende på hur man betonar orden. Jag tolkade det som att det var 20 %, men var uppenbarligen inte så (som väl är).
  • choklad
    sandra1978 skrev 2014-03-03 08:47:49 följande:
    Det gör jag faktiskt inte...har inte så mycket fett så jag vet inte hur jag kan räknas som överviktig! Får snarare höra att jag är smal. :)
    Du räknas ju inte som överviktig. 22,6 är ju ganska mitt i normalvikt.
  • choklad
    sandra1978 skrev 2014-03-03 09:03:35 följande:
    jo fast fettprocenten räknades som överviktig

Eh... nej. Övervikt var över 33%.
  • choklad
    Anonym (Mi) skrev 2014-03-03 12:42:31 följande:
    Riktigt tråkigt att se statistiken gällande BMI över 33. Lika många på över 33 som på 22. Ni som svarat över 33, vill ni gå ned i vikt? Vad har gjort er överviktiga osv.? Inget dömande, men undrar bara hur man blir så överviktig :) Vad önskar ni vore annorlunda?

Lite tråkigt att se statistiken gällande BMI på 18 och under. 8 %, jämfört med 2% hos befolkningen i stort. Ni som svarat under 18, vill ni gå upp i vikt? Vad har gjort er underviktiga osv? Inget dömande, men undrar bara hur man blir så underviktig :) Vad önskar ni vore annorlunda?
  • choklad
    Anonym (kl) skrev 2014-03-03 12:24:41 följande:
    Om man ska tro den här undersökningen lider många av fetma på det här forumet. Mer än 33 får flest röster. lite sorgligt faktiskt.
    Om man ska tro den här undersökningen så är det 4 ggr fler underviktiga på FL än bland befolkningen i stort. Lite sorgligt faktiskt.
  • choklad
    Anonym (Mi) skrev 2014-03-03 13:26:36 följande:
    Jo klart man kan ställa sig samma frågor till den andra kategorin! CoolMen om jag utgår från de som befinner sig i den kategorin bland mina vänner så beror det på sjukdom, oförmåga att gå upp i vikt, de är liksom gjorda och menade att vara smala oavsett vad de äter, hur de tränar osv. Vissa har till och med kämpat med att bygga på sig och gå upp i såväl muskler som fett men det går inte för alla. Av den anledningen ställer jag mig inte lika frågande till dessa då det kan vara en stor sorg att vara smalare än man vill. När jag tänker på kategorin över 33 så tänker jag att det mer är ett beteende man ålagt sig... Kanske en fördom, men jag undrar hur det kan gå så långt. Klart vissa sjukdomar kan bidra till övervikt också, men så pass? I så fall måste det väl gå att stävja. Om det visar sig att man har en sjukdom som gör att man lägger på sig vikt så måste man väl vara observant på detta. Och jag tror inte att alla av de som svarat "över 33" har en sjukdom som gör att man befinner sig just på ett BMI över 33.
    Det beror väl på vad man ser som en sjukdom. Precis som att en del av de som är smala är det för att de svälter sig själva så är en del av de som är feta det för att de tröstäter, i båda fallen finns nog en koppling till att inte vara lycklig och ha en stark självkänsla så man tar till olika sätt att försöka må bättre. Sen är det klart att det finns en stor andel som helt enkelt bara äter fel eller för mycket, men dessa personer behöver nödvändigtvis inte vara olyckliga med det och vilja förändra något i sitt beteende.  
  • choklad
    Anonym (Smal) skrev 2014-03-03 13:28:32 följande:
    Att jag faktiskt skulle gå upp i vikt när jag äter och inte ner.
    Skulle också önska att jag kunde sluta bli dömd av 'alla' människor som är överviktiga.
    Det är precis som om dom har rätt att säga vad dom vill till mig bara för att jag är smal.
    Har tillex hört repliken "hur vore det om du skulle testa och äta nånting?" av en vilt främmande människa på stan.
    Kan tillägga att jag nyss hade kommit från McDonalds där jag hade ätit 2st big mac och co!!! 
    Det önskar jag vore annorlunda!

Tack! Det var precis det här jag ville få fram. Att vi helt enkelt skulle sluta lägga oss i hur andra ser ut! Prova att vända på det du skrivit om dig själv till att gälla en överviktig istället, med kommentarer från okända på stan osv, och det inträffar hela tiden det också. Låt folk se ut som de vill, om de vill ha andras åsikt så ber de om den!
  • choklad
    Skepparen skrev 2014-03-03 15:05:48 följande:

Vadå, sluta att lägga oss i?

Så länge som våra skattepengar bekostar hälsovården av sjukligt under- och överviktiga så har vi alla moralisk rätt att ifrågasätta varför killen med BMI 16 inte sköter sin kost, och varför tjejen med BMI 33 äter så fel.

Det är en medborgerlig skyldighet att ta hand om sin hälsa.

Och nej, jag kan garantera dig att det inte händer överviktiga lika ofta som normal- eller underviktiga. 
    INGEN går fram till en främmande överviktig person och säger åt den att sluta äta så förbannat. 
    MÅNGA går fram till en främmande smal person och kommenterar utseende och näringsintag.

Som anekdot kan jag nämna att min fru har ett liv som överviktig bakom sig. Varit upp över BMI 30 och sedan kämpat sig ned till normalvikt. När hon passerade BMI 25 (vilket alltså är gränsen för att inte längre vara överviktig) så fick hon kommentarer från vänner, bekanta och arbetskamrater om att hon nu fick passa sig för att gå ner mer. Hon var så fin som hon var etc. När hon nådde sin målvikt (BMI 20,5) fick hon kommentaren att hon gått för långt att det inte längre var snyggt....

Hon är övertygad om att dessa kommentatörer inte bryr sig ett DUGG om hur hon mår. De är bar ute efter att rättfärdiga sin egen kroppsvikt. Hade de brytt sig på allvar hade de sagt ifrån när hon var uppe och snubblade på sjuklig fetma, men då var det ingen som lade en bekymrad hand på hennes axel och undrade om hon inte skulle ta och se över kosten...

Summa summarum: 
    Det är helt legio att sparka på smala individer men tjockisar skall man ta i med silkesvantar. Vilket är en smula sjukt  när övervikten är en gigantisk(!) samhällskostnad och belastning.

Oj, du har uppenbarligen inte så många människor omkring dig som är feta. Då skulle du veta att det är inte alls ovanligt att okända människor känner att de har rätten att kommentera att den feta personen äter en bulle eller nog borde börja träna lite. Det är inte ok att sparka på någon på grund av deras utseende, om de så är tjocka, smala, fula eller snygga. De enda utomstående som har ett ansvar att lägga sig i och diskutera personens vikt är läkare och annan sjukvårdspersonal som känner till deras hälsostatus, vi som allmänna medborgare ska inte göra det. Då skulle vi ha fullt upp med att kommentera rökare, folk som dricker läsk, de som går runt i converse och kan få problem med hålfoten etc etc.    
  • choklad
    Skepparen skrev 2014-03-03 15:30:54 följande:
    Jo, det är en del av problemet och en av anledningarna till att jag vet att överviktiga får långt färre kommenterar om sin vikt än underviktiga. Jag känner många överviktiga personer. Vi satt hemma och räknade på bekantskapskretsen för ett tag sedan och fann att vi hade fyra personer i vår närhet som inte var överviktiga. Fyra av ett trettiotal individer!

Jag har alltid varit väldigt smal, hade en del hälsoproblem som gjorde att aptiten gick ned rätt hårt. Jag vet hur mycket jag har fått höra om att det ju bara är att äta lite mer etc. 
    Min fru har ett liv av övervikt bakom sig och hennes erfarenhet är att skolmobbing undantagen har _ingen_ kommenterat hennes övervikt. Så jo, jag tror nog att jag har rätt bra koll det detta.
    Kommentarerna till mitt inlägg påvisar ju även att fler känner igen sig.

Folk som röker får stå ut med både det ena och det andra när det gäller kommentarer och så länge som kommentarerna håller sig på en anständig nivå ser jag inget som helst fel på det.
    När du fick kommentarer om att det bara är att äta lite mer, kändes det bra för dig? Kändes det ok att okända människor la sig i ditt liv och kom med en massa kommentarer utan att ha en aning om ifall det fanns en anledning till smalheten? Om inte, varför tycker du att det finns en rätt för folk att kommentera tjockas kroppar och beteenden? Jag tycker, som jag sagt hela tiden, att det är fel att kommentera okända människors vikt och utseende oavsett åt vilket håll det är! Två fel blir inte ett rätt.
  • choklad
    Skepparen skrev 2014-03-03 15:44:02 följand

När jag fick dessa kommentarer tänkte jag att "Jo, det är ju lätt att säga." 
    Jag visste ju att de hade rätt, jag var smal - inte förståndshandikappad.
     Och det är exakt samma sak med tjocka människor! De vet att de är tjocka, de är inte förståndshandikappade. Och det är en skillnad på att tycka att vi har en medborgerlig plikt att hålla oss hälsosamma, vilket jag delvis håller med dig om, och att tycka att vi har en medborgerlig plikt att påpeka för andra att de är tjocka eller smala.
  • choklad
    Skepparen skrev 2014-03-03 16:07:03 följande:
    Varför väljer de att fortsätta vara överviktiga då? 
    Det är som en rökare som envisas med att fortsätta röka.
    Ja du, kan väl bero på att de trivs och är nöjda med sitt liv? Att det är viktigare för dem att få leva som de lever nu än att ändra sin livsföring för att gå ner i vikt? Om vi nu pratar om de som inte har sjukdomar, fysiska eller psykiska, som leder till övervikten.
  • choklad
    Anonym (Varför?) skrev 2014-03-03 16:02:41 följande:
    Hur kommer det sig att du väger så mycket som du gör, varför har du valt en identitet som överviktig?
    Är överviktig en identitet? För mig är vikten, oavsett antalet kg jag vägt, ungefär lika viktigt för min identitet som det faktum att jag är blond och har glasögon. Det är en del av min yta, och inte en del av min identitet. Min identitet är att jag är smart, rolig, envis, snabb att döma folk och ibland pratar innan jag tänker. Till viss del är min identitet också kopplad till min utbildningsnivå och till min familj. Men mitt utseende är inte en del av min identitet.  
  • choklad
    Anonym (B) skrev 2014-03-05 18:32:08 följande:
    Kanske lite onödigt att skriva "urk"?

Dig gav han en tumme upp. Urk var nog riktat till de över 33 som personen skrev fy fan om i sitt första inlägg. Personligen tycker jag attdet tyder på en rätt snedvriden syn på vad som är en bra vikt när man väljer att säga urk om feta men gör tummen upp på en rejäl undervikt. Båda sakerna innebär ökade hälsorisker.
  • choklad
    Anonym (B) skrev 2014-03-05 19:25:26 följande:
    Okej... Ja, själv har jag denna vikt pga att jag har haft svårt att hålla vikten uppe när jag är både gluten- och laktosintolerant samt äter centralstimulerande medicin mot mina ADHD-symptom. Tack och lov SER jag inte tanig ut (smal, absolut, men inte sjuklig). Har fortfarande former... Tycker dock inte man skriver urk om varken under- eller övervikt.

Håller helt med dig! Speciellt eftersom man inte har en aning om varför personer ser ut som de gör, om det finns medicinska orsaker till under- eller övervikten. Tycker inte heller att man ska göra tummen upp om varken under- eller övervikt, av samma orsak.
Svar på tråden vad är ditt bmi?