• Detoxtjejen

vad är ditt bmi?

La Lola skrev 2014-03-01 13:56:15 följande:
    31, 2.

Har legat på 35,2 för några månader sedan.

Kan tänka mig att gå ner 10 kilo till men inte mer än så o då skulle jag ändå räknas som överviktig.

Är det för att du passar bäst rent estetiskt i den vikten eller för att du inte vill späka dig?
  • Detoxtjejen
    La Lola skrev 2014-03-01 17:35:43 följande:
    Späka mig? Så finns det ingen anledning att hålla på.

Jag har svårt att se mig som smal/normalviktig. Sist jag var det var jag typ 17-18 kanske. Jag vill inte ha en sån kropp igen.

Jag förstår! Klokt tänkt, dessutom sägs ju 26-27 vara det BMI som ger längst och friskast liv.
  • Detoxtjejen
    Anonym (17 i bmi) skrev 2014-03-01 18:42:21 följande:
    Jag har 17 i BMI. Trivs bra med det.

Bra att du trivs, men sällan nyttigt att va så underviktig.
  • Detoxtjejen
    Aniiee skrev 2014-03-01 18:58:08 följande:
    Jag vet inte om det här är en myt, MEN det sägs att det var viktväktarna (i USA, då) som lobbade igenom att högsta gränsen för "normalt bmi" skulle sänkas från 27 till 25, för att de allra allra flesta, då, på 50-talet, låg mellan 25 och 27, så de tjänade inga pengar. Det ville de naturligtvis göra.... Som sagt, säkert en myt....

Fast eftersom det ger längst livslängd, så verkar det inte så långsökt ändå...!
  • Detoxtjejen
    La Lola skrev 2014-03-01 18:56:01 följande:
    Jaså? Hade ingen aning. totalt ointresserad.

Typiskt mig att rabbla siffror!
  • Detoxtjejen
    Eisa skrev 2014-03-01 19:39:25 följande:
    Källa?

När jag pluggade medicin för 4 år sedan fick jag informationen att ett BMI på 23 gav friskast och längst liv.

Själv har jag ett BMI på 22 och trivs med det. Skulle nog gärna ner till 21 dock så slipper jag få trångt i byxlinningen även när jag sitter ner och är mätt.

Har för mig att det ingick i en amerikansk studie som hette någonting om "all cause mortality" där ett gigantiskt underlag studerats. Samma studie konstaterade också att det enda som verkligen skyddar mot tidig död är muskelmassa, vilket också kan tala för att tyngre lever längre.
Svar på tråden vad är ditt bmi?