Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

prev.medel

Hejsan.
    har fått Yasmin 28 utskrivet av BM nyligen, inte påbärjat än. Jag bad specifikt att få ett preparat som inte möjliggör ägglossning. I mina ögon är ett befruktat ägg ett människoliv och alldeles dyrbart. Därför vill jag inte acceptera ett preparat som skyddar från oönskad graviditet genom att "göra det svårare för det befruktade ägget att fastna i livmoderslemhinnan" - vilket det står är ett av sätten som preparatet fungerar på enl informationshäftet som medföljde.I FASS står det inte mer specifikt än "Den preventiva effekten av Yasmin/Yasmin 28 baseras på ett samspel av olika faktorer, av vilka de viktigaste är ovalutionshämning och förändringarna i endometriet."  
    Är det så att: om man tar tabletterna exakt på rätt sätt så hämmas ägglossningen, men man missar tabletter osv så finns det en risk för ägglossning och då är det svårare för ägget att fastna?
    Om jag tar tabletterna på rätt sätt och är försiktig vid ev diarre/kräkningar: så kan jag räkna med 100 % att ägglossningen uteblir och att den preventiva effekten inte handlar om att ett befruktat ägg kan stötas ut?

tacksam för svar! 

Svar på tråden prev.medel