lykantrophona skrev 2014-02-28 14:00:26 följande:
Ja, men sånt där att ens veta "ja, men då frågar man" och hur man frågar är inte en självklarhet för alla. Ja, alla människor måste öva på allt osv, men vissa tycker det är lättare och vissa tycker det är jobbigare. Jag hade t ex länge svårt att prata i telefon, och att då ringa till exempelvis försäkringskassan eller csn hade inte kommit på fråga (fast att ringa till släktingar är fortfarande värst). Nu har jag övat upp mig på saker lite allt eftersom och blivit bättre på att sköta "vuxensaker". Men för folk som är osäkra kan det verka som att "alla andra vet" och man själv är den enda som inte gör det.
Därför förstår jag varför TS frågar efter andras erfarenheter och hur man gör i nya, obekanta situationer. Det är ju aldrig fel att be om hjälp, och det är ju precis det TS gör med den här tråden?
Jo, jag förstår det, men frågan blir liksom felvinklad. Det mesta här i livet vad gäller den typen av praktikaliteter lär man sig genom erfarenhet helt enkelt. Man får prova och så fråga. Jag har också tyckt att det har varit jobbigt att ringa myndigheter etc, men det är något man helt enkelt måste och övning ger färdighet. TS problem är inte hennes föräldrar utan sin osäkerhet kring att våga fråga och att kanske uppfattas som "dum". För det mesta i livet finns det ingen färdig manual utan man får ta tjuren vid hornen och fråga, ringa etc. Och ja, man måste fråga sådant som för andra är självklarheter ibland. Det är bara så. Även om TS föräldrar inte berättar en massa så kanske de svarar på direkta frågor om hon behöver hjälp? På sätt och vis är internet ibland ett gissel.....människor "gömmer sig" bakom datorerna och tror att man kan hitta allt där......men det kan man ju inte
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
.