Dominerande hand?
När vet man om barnet blir vänster- eller högerhänt? Mitt barn är snart 9 månader och tycks föredra vänster hand för att äta, banka saker i golvet och annat.
När vet man om barnet blir vänster- eller högerhänt? Mitt barn är snart 9 månader och tycks föredra vänster hand för att äta, banka saker i golvet och annat.
Någon borde ha något att säga?
Vid 1,5-2 år har jag sett tydligt på mina barn vilken hand de föredrar för finmotoriken.
Jag tror det är olika, eller det är i alla fall min erfarenhet utifrån mina (endast) 2 barn. Sonen använde vänster hand mest som bebis, men ju äldre han blev så började han även använda höger alltmer. Men först i kanske 5-6års åldern kunde jag säga att han var högerhänt (men använder båda mycket).
Dottern märkets direkt att hon var högerhänt. Var aldrig någon tvekan ens som bebis.
Oj minns inte. Min tvåa är vänsterhänt och jag vet att det märktes väldigt tidigt. Före året med rätt god marginal. Han är den som visat det tydligast och tidigast.
De andra har rätt länge gjort saker med den hand man gett dem pennan, krita, skeden med men han bytte.
Min trea bröt armen när han var precis 2, då visste vi ju sen länge att han var högerhänt men efter 4 veckor med gips använde han vänster lika bra och det tog några veckor innan han tydligt föredrog höger igen.
Min stora har växlat mellan vänster och höger. Nu fyller han snart sju och använder ännu båda händerna, flyttar helt enkelt över pennan när han blir trött i ena handen. Andra är mer uttalat högerhänt, hon blir två snart.