• Flizus

Dominerande hand?

När vet man om barnet blir vänster- eller högerhänt? Mitt barn är snart 9 månader och tycks föredra vänster hand för att äta, banka saker i golvet och annat.

• Svar på tråden Dominerande hand?
  • Flizus

Någon borde ha något att säga?

• Dimitra

Vid 1,5-2 år har jag sett tydligt på mina barn vilken hand de föredrar för finmotoriken.

The Dimitra universe.
  • astegmatism
    Flizus skrev 2014-02-27 18:12:16 följande:
    När vet man om barnet blir vänster- eller högerhänt? Mitt barn är snart 9 månader och tycks föredra vänster hand för att äta, banka saker i golvet och annat.
    Barn är olika, det är absolut inget fel i att vara vänsterhänt. Försök inte bestämma åt honom för då blir det problem, språket sitter på högra sidan och tvingar man dom att använda höger hand, så kan talet utvecklas senare HAR JAG FEL SÅ RÄTTA MIG!
  • Flizus
    astegmatism skrev 2014-03-01 21:38:17 följande:
    Barn är olika, det är absolut inget fel i att vara vänsterhänt. Försök inte bestämma åt honom för då blir det problem, språket sitter på högra sidan och tvingar man dom att använda höger hand, så kan talet utvecklas senare HAR JAG FEL SÅ RÄTTA MIG!
    För det första så är det en dotter. För det andra så är jag själv också vänsterhänt och tycker faktiskt att det skulle vara rätt trevligt om dottern också blev vänsterhänt. Hon får använda sina båda händer hur hon vill.

Jag hoppas verkligen att det inte finns folk som försöker styra över vilken hand deras barn ska föredra.
  • glassen

Jag tror det är olika, eller det är i alla fall min erfarenhet utifrån mina (endast) 2 barn. Sonen använde vänster hand mest som bebis, men ju äldre han blev så började han även använda höger alltmer. Men först i kanske 5-6års åldern kunde jag säga att han var högerhänt (men använder båda mycket).
    Dottern märkets direkt att hon var högerhänt. Var aldrig någon tvekan ens som bebis.

• cosinus

Oj minns inte. Min tvåa är vänsterhänt och jag vet att det märktes väldigt tidigt. Före året med rätt god marginal. Han är den som visat det tydligast och tidigast.

De andra har rätt länge gjort saker med den hand man gett dem pennan, krita, skeden med men han bytte.

Min trea bröt armen när han var precis 2, då visste vi ju sen länge att han var högerhänt men efter 4 veckor med gips använde han vänster lika bra och det tog några veckor innan han tydligt föredrog höger igen.

• astegmatism
    Flizus skrev 2014-03-01 22:10:00 följande:
    För det första så är det en dotter. För det andra så är jag själv också vänsterhänt och tycker faktiskt att det skulle vara rätt trevligt om dottern också blev vänsterhänt. Hon får använda sina båda händer hur hon vill.

Jag hoppas verkligen att det inte finns folk som försöker styra över vilken hand deras barn ska föredra.
    Har jag gjort det då?
  • Flizus
    astegmatism skrev 2014-03-02 20:42:39 följande:
    Har jag gjort det då?
    Nej, det tror jag inte. Bara en kommentar till ditt inlägg
  • cloudberry79

Min stora har växlat mellan vänster och höger. Nu fyller han snart sju och använder ännu båda händerna, flyttar helt enkelt över pennan när han blir trött i ena handen. Andra är mer uttalat högerhänt, hon blir två snart.

Just NO.
  • Flizus
    cloudberry79 skrev 2014-03-02 21:43:13 följande:
    Min stora har växlat mellan vänster och höger. Nu fyller han snart sju och använder ännu båda händerna, flyttar helt enkelt över pennan när han blir trött i ena handen. Andra är mer uttalat högerhänt, hon blir två snart.
    Låter mycket praktiskt att kunna använda båda händerna lika bra.
Svar på tråden Dominerande hand?