• Mysan31

Hjälp! 1-åring sover dåligt på dagarna.

Hej!

Undrar om någon har något bra tips att ge mig. Har tvillingflickor som precis är fyllda 1 år. Den ena tjejen sover jättebra på nätterna (somnar 19 och sover till 7-7:30) MEN har sedan drygt två veckor tillbaka börjat sova korta stunder på dagen. Sover cirka 30 minuter vid 9:30-tiden och sedan knappt 30 minuter efter lunch. När hon vaknar efter lunch är hon jättegrinig och man märker att hon inte har sovit klart men det går inte att få henne att somna om. Eftersom hon sovit så lite efter lunch är hon jättetrött framåt 15-15:30. Sover ibland en stund då också men då väcker jag henne efter max 30 minuter. Ibland är hon jättetrött då och hade säkert kunnat sova en bra stund till. Är det någon som har något bra tips att ge mig hur vi ska komma i fas igen? Har idag provat att ta bort sovstunden på förmiddagen för att se om det ger något resultat på lunchsovningen, men det var samma visa. Kanske måste jag ta bort förmiddagsluren fler dagar för att det ska ge effekt? Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Hjälp! 1-åring sover dåligt på dagarna.
  • Natulcien

Vår son sov inte heller mer än 30 + 30 min eller ett pass på 1 tim. när han var 1 år. Hon kanske inte behöver mer?
    Många går ju över på ett sovpass i den åldern, och då blir det ofta lite längre. Prova det!

• Flickan och kråkan

Båda mina äldsta sov enbart en gång på dagen i den åldern. Sov ungefär en timme då. Allmänt svårt att få dem att sova och att sova i den åldern kommer jag ihåg. Vi gick alltid ut då. Barn dem på ryggen. där somnade de lätt i farten och sov längre än på egen hand. Uteluft och lite gung när man rör sig. 

• Nukkumatti

Våran ettåring sover också 2*40 (ca kl 09:30 och 13:30) och är ganska trött på eftermiddagen, runt fem. Men om han somnar då så blir läggningen kaos, så det gäller att hålla honom vaken men få honom att vila, så det blir oftan vagnpromenader eller bara sätta han i vagnen med napp. I bärselen blir han bara ormig och skrikig tyvärr. Men som allt annat så är ju detta också bara en fas... :)

• Mysan31

Tack för era svar!

Ja, kanske är det så att hon inte behöver sova mer men eftersom hon är så gnällig med en gång när man tagit upp henne ur sängen och att detta håller i sig i cirka 1 timme så känns det som att hon hade behövt sova en stund till. Känns ju ändå skönt att hon sover så bra på nätterna men hade ändå önskat att hon kunde sova lite bättre på dagarna. Ska fortsätta hålla henne vaken på förmiddagarna för att se om det ger något resultat. 

• hannis

Sover hon i vagn? Testa att gunga vagnen/köra fram och tillbaka över uppvaket?

• Mysan31

Har nu testat att under en tid hålla henne vaken på förmiddagarna samt tidigarelägga lunchen så att hon äter lunch redan kl. 11.00. Efter lunchen (senast kl.11.30) är det läggdags, detta så att hon inte ska bli övertrött. Efter lite mer än en vecka gav det resultat och hon sover nu mellan 1 - 1 ½ timme. Framför allt är det jätteskönt att hon är glad som en lärka när hon vaknar vilket gör att eftermiddagarna blir betydligt bättre för oss alla. Tack för alla era tips!

Svar på tråden Hjälp! 1-åring sover dåligt på dagarna.