Nätpoker!
Min särbo har spelat bort flera miljoner kr på nätpoker de senaste åren. Han har också vunnit en del, men sammanlagt alltså gått flera miljoner back.
Nu börjar jag bli orolig. Hans spelande går i perioder - ibland mycket, ibland lite - men han säger att han inte vill sluta spela. Trots att han är långt ifrån pank eller skuldsatt (han har gott om pengar tack vare framgångsrik karriär inom annat område än poker) så känns det inte bra.
Han är far till det barn jag väntar och vi har pratat om att flytta ihop. Men jag vill inte flytta ihop med någon som kanske har ett missbruk. Vad händer om han spelar bort alla sina tillgångar? Än så länge har han både hög inkomst och en relativt stor förmögenhet. Men det har ju hänt förr om man säger så, att mångmiljonärer har knarkat eller slösat upp allt de äger och har...
Jag har tjänar själv ganska bra och vet att jag inte har några problem att försörja och ta hand om vårt barn själv om det skulle knipa. Det är inte det som bekymrar mig, utan hur jag ska förhålla mig till hans eventuella missbruk och om vi ska förbli särbo? Hur vet man om någon är missbrukare?