• frusparren

Jag vill donera!

Hej alla,
    Jag är ny här på forumet, så jag kan säkert ha missa något som skrivits innan.
    Jag har bestämt mig för att jag vill donera ägg.
    Jag har två barn sedan tidigare, lätt för att bli gravid och inga sjukdomar.
    Hur går man tillväga? Finns det olika sätt att donera på, med kända/okända mottagare?
    Kanske finns det någon här som gjort den här resan och vill dela med sig av sin information till mig?
    All info mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Jag vill donera!
  • Jag är bara jag

Jättebra,det är otrolig brist på äggdonatorer! Glad Kontakta fertilitetsenheten på närmaste universitetssjukhus så blir du utredd om du får/passar. I Sverige får varken donator eller mottagare veta vem den andre är,men barnet får söka upp donatorn när det fyllt 18 om det vill.

• Löparnörden

Så fint av dig. Är mamma till en liten äggdonationstjej på 6 månader och utan sådan som dig hade vi inte haft möjlighet att få vår underbara dotter. Du har redan fått lite tips och fakta från jag är bara jag och jag svarar gärna på fler frågor efter bästa förmåga.

• yagge

Jag är en ung frisk dam på 25 år och skulle också kunna tänka mig donera ägg. Jag har en dotter och skulle vilja bli gravid i framtiden. Kan det bli problem om man donerar ägg? Tack

• Löparnörden
    yagge skrev 2014-02-26 16:07:55 följande:

Jag är en ung frisk dam på 25 år och skulle också kunna tänka mig donera ägg. Jag har en dotter och skulle vilja bli gravid i framtiden. Kan det bli problem om man donerar ägg? Tack

Tänk det finns så många fina kvinnor som kan tänka sig att hjälpa oss som inte kan få barn på egen hand. Tack för att ni finns.

Medicinskt ska det inte bli några problem att bli gravid efter att ha donerat ägg. Dock tror jag att de flesta fertilitetsenheter vill att man ska vara klar med sitt eget barnaskapande innan man donerar. Men kontakta fertilitetsenheten på ditt närmsta universitetssjukhus så får du höra hur de bedömer i just ditt fall.
  • frusparren

tack för alla fina svar!

Nu känner jag mig ännu mer motiverad.
    Kommer ringa både akis och Karolinska imorgon och höra mig för lite mer :)

vet ni hur de ställer sig till när man har en hormonspiral?

Kan man ta ut den och donera ett tag efteråt eller hur fungerar det? 

• Löparnörden
    frusparren skrev 2014-02-27 20:45:35 följande:

tack för alla fina svar!

Nu känner jag mig ännu mer motiverad.
    Kommer ringa både akis och Karolinska imorgon och höra mig för lite mer :)

vet ni hur de ställer sig till när man har en hormonspiral?

Kan man ta ut den och donera ett tag efteråt eller hur fungerar det? 

Så fint av dig:)

Även fast jag inte vet något om vår donator känner jag otrolig tacksamhet mot henne för att hon gett oss möjligheten att få vår dotter. Det samma kommer de du donerar till att känna.

Vet inte till 100% men kan inte tänka mig att hormonspiral är något hinder. Din kropp borde ju fungera som vanligt ett tag efter att du tagit ut den. Du får säkerligen svar när du kontaktar din fertilitetsenhet.

Lycka till

• Sara377

Jag har också bestämt mig för att donera ägg! Var på första undersökningen (på KS Huddinge) och samtal med kurator och om jag blir godkänd så blir det donation till hösten... Så himla roligt att få hjälpa till jag har hormonspiral men läkaren sa att det inte var några problem alls, den kan sitta kvar! Lycka till!!!

Svar på tråden Jag vill donera!