LCHF… frågor
Hallå där!
Jag har ätit enligt LCHF i ca 3 veckor och skulle gärna få svar på några frågor, utav er som kanske är mer erfarna.
Jag tränar mycket och prioriterar träningen högt, d.v.s. vill ha ork och få resultat. Jag har läst in mig ganska mkt på LCHF men jag tycker inte att jag får någon klarhet i en sak… Jag har bl.a. läst en del i "LCHF & Träning", där det står att man kan äta lite kolhydrater innan träning och lite efter (ej separat), samt att proteinintaget ska vara ganska högt. Angående kolhydraterna, äter jag väl mellan 40 - 60 g / dag skulle jag gissa på och protein runt 100 g, så jag äter ingen strikt LCHF men jag äter heller inga kolhydratrika produkter, de "värsta" är väl kvarg och jordnötssmör.
Mitt problem är dock att jag inte hittar någonstans om man kan äta ett mellanmål innan träning för att orka, och vad man isåfall ska äta. Jag äter lunch ca 13 och middag ca 20, och när jag provat att träna utan något mellanmål där emellan har det känts betydligt jobbigare än när jag ätit ett mellanmål vid 16-tiden, ett par timmar innan träning, och dessutom har det då känts som att jag skulle kunna äta upp hela kylskåpet efter träningen.
Det jag har ätit som mellanmål är ca 200 g kvarg, 20 g kokosflingor och ca 10 g kokosolja. Det kanske är jättedåligt, jag vet inte?! Men så som jag fattar det i "LCHF & Träning" ska man satsa på att få i sig lite extra protein (ca 20 gram) innan träning. Finns det något bättre alternativ eller är det helt ok?
Trivs jättebra med LCHF men detta förföljer mig och gör mig osäker, dels för att det står överallt "ÄT INTE MER ÄN 3 GÅNGER PER DAG!" och dels för att jag är osäker om matvarorna i mitt mellanmål är bra, helt enkelt.
Någon som kan ge mig råd?