• Anonym (Ts)

Lång kö om man söker för att man har svårt att få barn?

Jag undrar hur lång väntetiden är för att få hjälp när man inte blir gravid.
    Har hört att det kan ta upp till 6 månader innan man blir undersökt.
    Kan det stämma?
    Är det samma i hela sverige att man ska ha försökt minst ett år att bli gravid innan man får hjälp?

• Svar på tråden Lång kö om man söker för att man har svårt att få barn?
  • Thotis90

Genomsnittet brukar vara 3 månaders väntetid, men om man har tur kan man få komma snabbare. De flesta har som krav att man skall ha försökt bli gravid i minst 1 år. De som är över 35, tror jag att det är, behöver dock bara ha försökt i 6 månader.

(jag är 24 och har genomgått en fertilitetsutredning med min sambo)

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Ts)

Tack för svaret!
    Jag är 28. Vi har inte försökt så länge än. sen juli.
    Men min menscykel har börjat krabba och bli oregelbunden och konstig så det är 
    långt mellan äl -- rörigt!
    skönt att veta hur det funkar om det skulle bli svårt för oss, viket jag tyvärr tror.
    hur går det för dig?
    vad är det för typ av fertilitetsbehandling?

• Thotis90
    Anonym (Ts) skrev 2014-02-25 08:01:05 följande:
    Tack för svaret!
    Jag är 28. Vi har inte försökt så länge än. sen juli.
    Men min menscykel har börjat krabba och bli oregelbunden och konstig så det är 
    långt mellan äl -- rörigt!
    skönt att veta hur det funkar om det skulle bli svårt för oss, viket jag tyvärr tror.
    hur går det för dig?
    vad är det för typ av fertilitetsbehandling?
    Vi står tyvärr stilla och trampar. Vi har blivit erbjudna IVF, men jag är inte redo för det och sambo är inte redo för insemination som jag skulle vilja prova så vi kommer liksom ingenstans. Någon annan "behandling" får vi inte då jag har regelbunden mens och har varit gravid förut (då anser de att jag kommer bli gravid igen. Det är bara en frågan om tid och om det krävs IVF eller ej).
  • Anonym (Ts)
    Thotis90 skrev 2014-02-25 09:55:37 följande:
    Vi står tyvärr stilla och trampar. Vi har blivit erbjudna IVF, men jag är inte redo för det och sambo är inte redo för insemination som jag skulle vilja prova så vi kommer liksom ingenstans. Någon annan "behandling" får vi inte då jag har regelbunden mens och har varit gravid förut (då anser de att jag kommer bli gravid igen. Det är bara en frågan om tid och om det krävs IVF eller ej).
    usch vad jobbigt det låter.. :(
    har ni försökt länge?
  • LängtansBlåaBlomma
    Anonym (Ts) skrev 2014-02-24 21:31:46 följande:
    Jag undrar hur lång väntetiden är för att få hjälp när man inte blir gravid.
    Har hört att det kan ta upp till 6 månader innan man blir undersökt.
    Kan det stämma?
    Är det samma i hela sverige att man ska ha försökt minst ett år att bli gravid innan man får hjälp?
    Jag har bara gått privat och jag fick vänta drygt 1-2 månader på första besöket. Slutade m p piller i september, väntade förgäves på mens till november och fick en tid i december ungefär. Provade Pergotime som är tabletter, provade 3 gånger utan resultat och blev då remitterad vidare och fick vänta ca 1 månad innan jag fick hjälp. Startade då utredningen direkt. Skillnaden med mig är att jag redan visste att jag hade pco.
  • Thotis90
    Anonym (Ts) skrev 2014-02-25 10:09:59 följande:
    usch vad jobbigt det låter.. :(
    har ni försökt länge?
    Vi är inne på 26:e försöket, så lite över 2 år.
  • Anonym (Ts)
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-02-25 10:14:10 följande:
    Jag har bara gått privat och jag fick vänta drygt 1-2 månader på första besöket. Slutade m p piller i september, väntade förgäves på mens till november och fick en tid i december ungefär. Provade Pergotime som är tabletter, provade 3 gånger utan resultat och blev då remitterad vidare och fick vänta ca 1 månad innan jag fick hjälp. Startade då utredningen direkt. Skillnaden med mig är att jag redan visste att jag hade pco.
    Det låter ju som rimlig väntetid i mina öron. Är det för att du redan visste att du har pcs som du inte behövde vänta längre tror du?
    Hur går det för dig?
  • Anonym (Ts)
    Thotis90 skrev 2014-02-25 10:24:23 följande:
    Vi är inne på 26:e försöket, så lite över 2 år.
    Ok, du är ju iaf ung vilket ju betyder att du har långt tid på dig. Men det kanske är en klen tröst.
    Lycka till!
  • LängtansBlåaBlomma
    Anonym (Ts) skrev 2014-02-25 10:25:14 följande:
    Det låter ju som rimlig väntetid i mina öron. Är det för att du redan visste att du har pcs som du inte behövde vänta längre tror du?
    Hur går det för dig?
    Ja jag har pco och fick ingen mens efter ppillerstoppet, det var ju bara att sätta igång ;)
  • Limalie

Fick vänta drygt en månad bara, men det beror säkert på vart man bor osv.

Själva utredningen drog dock ut på tiden innan alla moment och provsvar var klara pga semesterstängt.

Så vi fick inte svar förräns flera månader senare, förutom de självklara som spolningen (som var utan anmärkning) och vulet. Nu visade det sig att de inte hittade några fel på oss.

Ändå fick vi prova pergotime först 3 omgångar, gav ingen graviditet, än dock ägglossning med fler än ett ägg.

Tillsist gjorde vi ivf som lyckades första omgången. Är nu i v 18 på torsdag.

• LängtansBlåaBlomma
    Anonym (Ts) skrev 2014-02-25 10:25:14 följande:
    Hur går det för dig?
    14 månader av tabletter och hormonsprutor har fortfarande inte gett resultat. Har paus nu pga cysta som uppstod tyvärr.
  • lilsis

Vi fick tid för första undersökningen i utredning efter en månad, ska dit om en vecka. Sökte privat men det verkar inte vara så mycket längre tid hos landstinget här.

Svar på tråden Lång kö om man söker för att man har svårt att få barn?