Skolstart i höst och 6 mil mellan barnens pappa och mig
Hej. Har varit passiv här de senaste åren, barnen tog all tid men nu så... ;) Tänkte höra om nån ha nåt bra tips, såhär är läget:
MIn äldsta ska börja skolan i höst (snart 6 år), lillebror är 4 och pappan och jag är skilda. Jag flyttade för flera år sedan till en stad 6 mil bort (där jag hade och har mitt jobb), pappan bor långt ut i bushen.
Vi har kunnat lösa de här åren genom att dela på veckorna (så barnen varit halva tiden var) och det har funkat hyfsat tack vare mina speciella arbetstider-/dagar samt nu på senare tid tack vare att jag har en ny underbar kille som kan täcka upp när jag måste jobba. Nu är kruxet att när skolan börjar (må-fre) funkar detta inte längre och pappan vägrar flytta till staden (som har nästan lovade att vi skulle göra på den tiden vi levde ihop.)
Jag är verkligen inte sugen på att flytta dit igen, men förstår att barnens bästa måste vara prio, och därför tänkte jag höra med er- hur har ni löst det? Helst vill jag ha barnen i skola här må-fre men det går han inte med på då han bara får helger (och jag tycker eg heller inte att det är riktigt bra om den ene föräldern får bara glassig ledig tid med barnen och den andra vardagsslitet, det blir ojämnt och ingen av tillvaron är helt bra.) Varannan vecka skulle det helst vara,för det känns som att min stora behöver en vecka i taget nu åtminstone, för att hinna landa mellan bytena, men utan flytt blir det såååå mycket skjutsning, och det känns för mycket för barnen, med upp till 1,5 tim i bilen varje dag totalt (samt det dubbla för mig och/eller sambon, som sedan måste vända för att åka til/från jobbet.) Att flytta nånstans halvvägs skulle kanske vara ok med tanke på skjutsning och jobbresor, men då får ju barnen inga kompisar från skolan där de bor när de är hos oss, då blir de liksom utanför och det känns ju inte så bra... Eller tänker jag fel?
Dessutom får vi en liten i höst, så det hade varit gött om det gick att lösa på nåt smart sätt.
Ni som har erfarnehet av detta, hur långt skjutsar ni till och från skolan? Jag måste ju räkna in att jag har en bebis med mig i bilen i såna fall också...
Tacksam för enbart snälla svar, är rätt bekymrad över detta och dödstrött av att försöka grubbla fram den bästa lösningen (samt att vara gravid i v 11),så inga påhopp tack att "det var minsann du som flyttade så..." etc...
Ha en bra kväll!