• choklaa

Gravid vecka 6 och fått diagnos hypotyreos någon som kan svara på frågor

Som rubriken lyder. Lämnat prover som visar på hypotyreos är det någon som fått de i samband med att de blivit gravida. Hur har det gått för er? Vad fick ni för behandling?

• Svar på tråden Gravid vecka 6 och fått diagnos hypotyreos någon som kan svara på frågor
  • choklaa

Skrev fel i rubriken. Ska vara hypertyreos.

Hypo hade jag förra graviditeten. Då fick jag levaxin, som jag fick sluta med 6 månader efter graviditet då jag rasede i vikt. 5 månader senare. tog jag nya prover alltså i december men läkaren hörde aldrig av sig, så i slutet av januari när jag blev gravid så visa de sig nu med MVC provtagning att jag hyperthyreos lämnat nya prover igen för fastställa diagnos.

Blir rädd då jag läser missbildningar hos barnet osv då man ej har behandling.

• choklaa

Jag är bara i vecka sex men de tog nya prover i dag, så ska de väl komma fram till om jag ska få någon behandling.

Hade du hypertyreos innan du blev gravid eller fick du påbörja behandling innan graviditet?

• choklaa

ja det är extremt konstigt. För jag hade under produktion förra graviditeten och nu ska jag tydligen enligt provsvar fått hyper ca 1 månad eller en två veckor innan graviditeten. Vilket också är riktigt konstigt.

Men med hyper så står det att de kan bli missbidlningar.

• choklaa

Läste tråden men kände de var inte riktigt något svar för hon opererade ju bort.

Fick du tag på läkaren?

• choklaa

Jag hade hypo förra graviditeten och har fått en frisk liten kille.

Men nu har jag fått hyper och är orolig då de inte är alldeles lätt att behandla gravida

• choklaa

Min bm ringde i dag och hon hade in fått provsvar än.

Men från 30 januari till den 14/2 hade t4 för min del gått ner från 34 till 23 och jag blev gravid runt den 25-27 januari.

Så vi får se vad de blir förmodligen eventuellt tilotil. Vad jag läst och pratat med min läkarkollega på jobbet så är tilotil de snällast man kan få och på fostret kan de ge tillväxthämmning alltså att de födda mindre. Inget som alls är farligt. De är som tvillingfödslar. Dom födda oftast tillväxthämmande till skillnad från om dom skulle ha födda var för sig.

Svar på tråden Gravid vecka 6 och fått diagnos hypotyreos någon som kan svara på frågor