• Malin8702

"Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!

Hur i hela friden kan jag sänka eller ge mindre ersättning till min 4månaders? Enligt bvc väger hon för mycket för sin längd och ska tänka på hur mycket hon äter. Jag kan ge henne mindre men då äter hon oftare & det blir under dag mer. Kan för *** inte banta henne! Sen tror jag hon har mätt henne fel. 0,5cm längre på en månad medans förra månaden hade hon vuxit 6cm. Hur långa/hur mycket väger era små? Har ni fått en predikan om deras vikt?

• Svar på tråden "Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!
  • Eleonor01

Du ska absolut inte ransonera hennes mat. Hon ska inte banta! Jävla inkompetente Bvc sköterska!!!

• Whitetrash86

Självklart ska du inte banta barnet! MEN det är inte bra för magen att äta för mycket, en bekants bebis fick i sig nästan dubbla mängden ersättning än vad som egentligen var bra och enligt barnläkaren hon pratade med kunde detta ge stora problem i livet. Det är aldrig bra att överäta.

Så hur mycket ger du? Är det enligt rekommendationen eller mycket mer?

• Malin8702

Hon får 240ml, ca 4 gånger per dag ibland 5 ( äter inget mellan ca 19:00-06:00) Rekommendationen på kartongen är 160-200 ml, 4-5ggr per dygn. Så lite mer per måltid får hon. När hon fick 200ml åt hon ca 6ggr/dygn. Det blir ca 300ml mer per dygn än när jag ger henne 240ml

• Whitetrash86
    Malin8702 skrev 2014-02-24 06:52:41 följande:
    Hon får 240ml, ca 4 gånger per dag ibland 5 ( äter inget mellan ca 19:00-06:00) Rekommendationen på kartongen är 160-200 ml, 4-5ggr per dygn. Så lite mer per måltid får hon. När hon fick 200ml åt hon ca 6ggr/dygn. Det blir ca 300ml mer per dygn än när jag ger henne 240ml
    Men det är ju ingenting! Som sagt, skillnad hade varit om fått i sig 2-3 mål för mycket varje dag.

Men vad tycker du själv om henne? Ser hon för stor ut? Ser hon "fet" ut.. förstår att det kan vara svårt att se och många tänker det är bara babyhull. 
  • Tjolanta

Aldrig hört värre tror jag! Inte hade de sagt så om du helammat och hon blivit lite rund "Dra ner på amningen"...

• Malin8702
    Whitetrash86 skrev 2014-02-24 07:18:28 följande:
    Men det är ju ingenting! Som sagt, skillnad hade varit om fått i sig 2-3 mål för mycket varje dag. Men vad tycker du själv om henne? Ser hon för stor ut? Ser hon "fet" ut.. förstår att det kan vara svårt att se och många tänker det är bara babyhull. 

Hon är ju lite bullig, speciellt om låren & kinderna, men som sagt svårt & säga, bebisar är ju lite tjocka :) Men som jag skrev innan så tror jag inte riktigt på vad kurvan säger.. Att hon växt så lite. Hade hon varit längre hade hon inte varit "tjock".
  • Malin8702
    Tjolanta skrev 2014-02-24 07:25:24 följande:
    Aldrig hört värre tror jag! Inte hade de sagt så om du helammat och hon blivit lite rund "Dra ner på amningen"...

Nej precis! Hon var såå liten när hon föddes så jag är glad över att hon bullat till sig. Tvivlar på att hon hade gjort det om jag fortsatt amma.
  • Whitetrash86
    Malin8702 skrev 2014-02-24 07:39:50 följande:

Hon är ju lite bullig, speciellt om låren & kinderna, men som sagt svårt & säga, bebisar är ju lite tjocka :) Men som jag skrev innan så tror jag inte riktigt på vad kurvan säger.. Att hon växt så lite. Hade hon varit längre hade hon inte varit "tjock".
    Kan ju stämma ändå. Mina barns kurva gick som en berg o dal bana första året. Ena månaden var det längden andra vikten, så inget "stämde" på kurvorna, antigen var dom för långa och smala eller för korta och tjocka.. typ. Som du skrev, förra månaden växte hon 6cm.. nu tar hon igen den på vikten... skillnad hade varit om det sett ut sådär sedan flera månader tillbaka (i ditt fall iaf 3 månader)
  • Malin8702
    Whitetrash86 skrev 2014-02-24 08:08:06 följande:
    Kan ju stämma ändå. Mina barns kurva gick som en berg o dal bana första året. Ena månaden var det längden andra vikten, så inget "stämde" på kurvorna, antigen var dom för långa och smala eller för korta och tjocka.. typ. Som du skrev, förra månaden växte hon 6cm.. nu tar hon igen den på vikten... skillnad hade varit om det sett ut sådär sedan flera månader tillbaka (i ditt fall iaf 3 månader)

Ja precis, hon har inte varit tjock innan trots att hon gått upp nästan lika mycket varje gång. Jag tar det med en nypa salt, nästa gång är det säkert helt annorlunda :)
  • RubyRed

Jag fattar inte vad det är för stolpskott till barnmorskor många får. De jag har haft har alltid sagt att barn kan växa ojämnt och att man inte ska stirra sig blind på resultatet för en månad. Man ska titta på helheten!

• Tjolanta
    Malin8702 skrev 2014-02-24 07:42:09 följande:
    Nej precis! Hon var såå liten när hon föddes så jag är glad över att hon bullat till sig. Tvivlar på att hon hade gjort det om jag fortsatt amma.

Huvudsaken är att hon växer och mår bra Det är ju bra att ha "lite extra" utifall att. Vår tös (1år och 3 mån) är det tvärt om med. Bvc tycker att hon går upp för dåligt men hon äter så mycket hon vill ha. Jag kan ju inte tvinga i henne mat! Så länge de utvecklas så tycker jag läget är lugnt Nej mata henne tills hon blir nöjd! Har ni annars börjat med smakisar?
  • TigerEmmlis

Så dåligt att säga så tycker jag.....

min andra dotter var en storätare när hon var liten. Åt allt från 200-600ml per måltid 4-6 ggr om dagen från hon va 3 månader till ca 6-7 månader. (Ökade siffran på ersättningen under dessa månader)

• Malin8702
    TigerEmmlis skrev 2014-02-24 15:14:10 följande:
    Så dåligt att säga så tycker jag..... min andra dotter var en storätare när hon var liten. Åt allt från 200-600ml per måltid 4-6 ggr om dagen från hon va 3 månader till ca 6-7 månader. (Ökade siffran på ersättningen under dessa månader)

Ja jag blev lite paff. Det går ju faktiskt inte och styra hur mycket & hur ofta... Hon har ätiit 200-240 ca 3-4 tim mellan sen hon var 2månader. Så hon äter ju inte mer nu direkt
  • Malin8702
    Tjolanta skrev 2014-02-24 12:32:41 följande:
    Huvudsaken är att hon växer och mår bra Det är ju bra att ha "lite extra" utifall att. Vår tös (1år och 3 mån) är det tvärt om med. Bvc tycker att hon går upp för dåligt men hon äter så mycket hon vill ha. Jag kan ju inte tvinga i henne mat! Så länge de utvecklas så tycker jag läget är lugnt Nej mata henne tills hon blir nöjd! Har ni annars börjat med smakisar?

Hon har provat lite morot pure och potatis pure men inga mängder, Max 1 tsk bara :)
Svar på tråden "Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!