• Anonym (m.)

Fast i Dolcontin?

Jag har ett problem. Med riktigt farliga grejer tror jag, känns som att jag är ute på en hal is. Det började med att jag snodde morfinpreparat hos en person som får sådana utskrivna varje månad men aldrig tar dem. Det fanns mycket att ta av.

Det höll på i 3-4 veckor, sedan åkte jag på en kurs en vecka i maj och då var jag utan. Kände mig konstig i flera dagar.
    Sommaren gick och jag använde inget morfin men sedan, i september började jag igen. Nu har jag käkat dessa piller i ca 4 månader, varje dag och de får mig att må prima. så lugn och pigg samtidigt. Jag är glad och pratsam, städar och donar, sover som en gris.

För två veckor sedan bestämde jag mig för att lägga av. Fattar att det är farligt. Nu har jag inte tagit dem i 14 dagar men jag mår ff skit. Så otroligt trött, vill bara ligga i sängen, får inget gjort, känner mig deprimerad.
    Förmodligen är detta på grund av någon slags abstinens. Min fråga är kan någon kunnig säga hur länge man måste plågas av den?
    Jag kämpar som ett djur för att låta bli.

• Svar på tråden Fast i Dolcontin?
  • Bockenb

Fysiskt är det borta. Men psykiskt går det aldrig över. Ta och träna som satan en vecka så ska du se att du piggar på igen:)
    Träna så hårt att du inte orkar att fundera på något. Är jävligt kåt på Tramadol själv. Svårt att få tag i efter lagändringarna 2012. tack o lov.

• frappa
    Bockenb skrev 2014-02-23 13:30:53 följande:
    Fysiskt är det borta. Men psykiskt går det aldrig över. Ta och träna som satan en vecka så ska du se att du piggar på igen:)
    Träna så hårt att du inte orkar att fundera på något. Är jävligt kåt på Tramadol själv. Svårt att få tag i efter lagändringarna 2012. tack o lov.

Du menar illegalt då eller?
    För hos läkaren så är det rätt enkelt om man bara övertygar dom ;)

Men efter 14dagar så borde dina AT vara borta tycker jag.
    Du har definitivt ett osunt förhållande med dessa tabletter, som kan leda till nått destruktivt.
    Själv äter jag inte just denna tablett, men tar sån här medicin pga smärta som kommer och går i skov.

Lite enklare för mig pga jag tar av en anledning, så detta psykiska behov uppstår inte hos mig.
    Du kan pröva ta lite imodium, som är en opioid utan berusningseffekter.
    Som är för lösamagar egentligen.

Som lite lätt kan runda av AT.

• Anonym (Been there)

Tycker fortf det är lustigt att folk blir förvånade över avtändningarna på morfin tabletter.. Men diskuterar man heroin är det ingen som reagerar, det vet ju alla, att den avtändn. är hemsk.

Jag har slutat med dolc och heroin och det var i princip ingen skillnad. Det är opiater båda 2 och man ska vara försiktig som fan. Lömska tabletter! Opiater är en hemsk drog..

• joana050711

Hej!

Är de något jag (tyvärr) kan utan o innan och har erfarenhet av är det opiatfällen. (heroin o morfin) har hållt på i många år, injecerat det och gick mot slutet på 600 mg dolcontin/dag el 1 st 100mkhg fentanyl plåster (ibland heroin uppåt 1-1,5gram/dag) o det är rena rama helvetet. Kan säga direkt fortsätt kämpa som du gör utan dom för du har ändå hållt på relativt kort tid (men tilräckligt för att va beroende) jag har slutat i några mån o känt ett hål i mig utan det o dåbörjat igen. O så har d hållt på i flera år in och ut på behandlinghem. Nu är jag dock helt clean sen 8mån m hjälp av laroprogrammet (subutex/metadon ett sista alternativ) och på min definitivt sista behandling.

De du beskriver är abstinens, den fysiska abstinensen på opiater (tex heroin, dolcontin, kodein etc) brukar vara ca 7-14 dagar ganska intensivt (lite beroende på hur mkt du tagit o hur länge) med diarre, illamående,ibland kräkningar,ledvärk,myrkryp,trött o matt i kroppen men kan ändå inte sova, frossa o svettningar etc men hära ut bara (lätt o säga men så är de) den psykiska kan vara mkt längre för mig tog de 6 mån innan ja mådde lite bättre även där HA TÅLAMOD och lev dag för dag ibland kanske tom timme för timme.

Det beror delvis på kemisk obalans i hjärnan och en saknad ef vad drogen ger dig som du nu inte får. De kommer nog rätta till sig ganska snart ef du inte ätit dom i år. Men kan säkert ta ett par månader. Men när d e över för dig kmr du bli återställd. Opider (samma sak som opiater med syntetiskt som tex fentanyl, oxynorm, subutex etc) ger en långdragen fysisk abstinens på 1-2 mån med samma symptom som jag skrev innan. Hoppas de ordnar sig för dig!! Kramiz Johanna

• joana050711
    Anonym (Been there) skrev 2014-05-09 11:52:14 följande:
    Tycker fortf det är lustigt att folk blir förvånade över avtändningarna på morfin tabletter.. Men diskuterar man heroin är det ingen som reagerar, det vet ju alla, att den avtändn. är hemsk.

Jag har slutat med dolc och heroin och det var i princip ingen skillnad. Det är opiater båda 2 och man ska vara försiktig som fan. Lömska tabletter! Opiater är en hemsk drog..

ja de är konstigt att folk reagerar på det. Jag höll på mkt med heroin men gick sen över på dolcontin och fentanyl mest för då visste jag alltid va jag fick.

Med heroin va d alltid en "överaskning" o avisen är precis lika vedervärdig på heroin som andra morfinpreparat.

Fins ju tom mirfin som anses starkare än heroin. Tex fentanyl som är 100gr starkare.
  • Anonym (Been there)
    joana050711 skrev 2014-05-16 13:26:25 följande:

ja de är konstigt att folk reagerar på det. Jag höll på mkt med heroin men gick sen över på dolcontin och fentanyl mest för då visste jag alltid va jag fick.

Med heroin va d alltid en "överaskning" o avisen är precis lika vedervärdig på heroin som andra morfinpreparat.

Fins ju tom mirfin som anses starkare än heroin. Tex fentanyl som är 100gr starkare.
    Yes.. Samma här. Gick över till dolk o fentanyl IV av samma anledning.

Opiater är skitfarluga. Pga att ruset inte är så jävla kraftigt, man tycker man har koll..

I mitt fall testade jag heroin IV och vart jävligt besviken.. Vad fan va grejen med det, näää. Så jag mitt klantarsle testar igen.. O igen..för att sen va fast i nått jag egentligen inte tyckte va så jävla bra.. Till en början.. Men sen va d ett helvete å ta sig ur de ist..
  • joana050711
    Anonym (Been there) skrev 2014-05-17 22:37:42 följande:
    Yes.. Samma här. Gick över till dolk o fentanyl IV av samma anledning.

Opiater är skitfarluga. Pga att ruset inte är så jävla kraftigt, man tycker man har koll..

I mitt fall testade jag heroin IV och vart jävligt besviken.. Vad fan va grejen med det, näää. Så jag mitt klantarsle testar igen.. O igen..för att sen va fast i nått jag egentligen inte tyckte va så jävla bra.. Till en början.. Men sen va d ett helvete å ta sig ur de ist..

ja samma här, och det att opiater går ur fort medans opioider sitter längre.

tillslut jagar man inte rus utan att inte bli "sjuk".

och nu har de gått åtta månader utan (förutom min sub men känner ju inget på der) o även att ja vill till 110% så är de en sorg, man sörjer sin "stora kärlek" & "vännen som alltid får en må bra" men saknaden blir mindre o mindre m tiden!!
  • Anonym (Been there)
    joana050711 skrev 2014-05-18 11:15:48 följande:

ja samma här, och det att opiater går ur fort medans opioider sitter längre.

tillslut jagar man inte rus utan att inte bli "sjuk".

och nu har de gått åtta månader utan (förutom min sub men känner ju inget på der) o även att ja vill till 110% så är de en sorg, man sörjer sin "stora kärlek" & "vännen som alltid får en må bra" men saknaden blir mindre o mindre m tiden!!
    Jo det är jobbigt.. Slutade helt gick en sub nedtrappning bara då jag inte vill vara beroende av nånting.. Mår jävligt bra lever i programmet / NA och är jävligt tacksam att inte ha känslan att behöva använda..

Men ibland kommer det dagar som jag saknar heroinet väldigt mkt.. Eller bara snorta en oxy vadomhelst... Det är som en pusselbit som fattas och som aldrig kan ersättas.
  • joana050711

ja jag vet det är de som vart problemet innan när jag försökt utan subben, då har ja gått igenom abstinensen osv... men alltid fallit tillbaka i opiatfällan, subben fyller de hålet o tar bor opiatsuget helt.

men är helt klart ett sista alternativ, är mest jobbigt att hela tiden va i nån annans makt o bli kollad i lupp hela tiden, men funkar inget annat får ja bara gilla läget typ!!

förhoppnibgsvis när åren gått o man varit drogfri länge o e stabil nog kan man under lång tid (kanske något år) trappa ur sig på subben o försöka leva utan om de går vill säga!! kramiz

Svar på tråden Fast i Dolcontin?