• lima69

någon som varit i Riga för embryotransplantation?

hallå där..
    någon av er läsare som varit i Riga för  utredning och embryo transplantation? jag och min man funderar på att välja Riga. Har redan varit i kontakt med koordinator Jelena där, tycker att hon verkar helt okej. Någon som vet nått? är det bra eller dåligt val av klinik? Man har ju så många frågor och funderingar och man läser allt man kan komma åt.
    Ni som varit där för detta syfte, hur upplevde ni det? hur gick det?vilka preparat fick ni och vilket syfte, då det är flera stycken? i dagsläget har jag fått en lista med olika preparat att ta för att påbörja själva förberedelsen för transplantationen. Allt är bara ett stort frågetecken. Vi har ännu inte varit där, men vi mailar än så länge med frågor. Vore bara så intressant att höra era upplevelser av bemötande och hur själva upplägget av behandlingen ter sig.. väntar ivrigt på att få höra. Det är en sååå spännande resa och jag längtar såå ..

• Svar på tråden någon som varit i Riga för embryotransplantation?
  • Jag är bara jag

Inte just där,men en annan klinik i Tjeckien. Det är mycket mediciner,men inget krångligt alls tycker jag.
    Lycka till! Solig

• ahm66

Jag hade också Jelena som kordinator. Svarade alltid på frågor och föjlde upp ordentligt.
    Jag hade flera insättningar och två olika donorer för det klaffade på mig.
    Tvillingpojkar födda 1/7-13 efter totalt 10 försök, varav flera avbrutna av olika anledningar.
    Kika i tråden som heter AVA Riga så kan du läsa om massor som varit där.
    Nu har ju de delat sig i Riga, men det var inte för på hösten 2013, så de gamla inläggena är alltså från samma klinik.
    Lycka till
    Ahm66

• swede

Hej lima69! Vi (jag och min sambo) ska precis starta där., fast äggdonation. Jag har också varit i kontakt med Jelena och hon är verkligen snabb att svara på mail. Ger ett mycket proffsigt intryck. Det står ganska mycket på deras hemsida. Vi är spända , för det är vårt första försök! Lycka till nu med allt som du/ni bestämmer er för. Kram

• lima69

Hej och tack alla ni goa, för era fina och positiva inlägg.
    swede! jag önskar att vi kan hålla kontakt här på denna sida, vore mycket uppskattat från min sida då vi kanske kan följas åt och peppa varandra på så sätt, eftersom" vi båda" tänkt oss en äggdonation och i Riga, om du vill förstås.
    Känner att det är många frågor och funderingar som underlättas här och inte bara med koordinatorn Jelena även om hon är ett bra bollplank så är alla ni som är här också fantastiska Skrattande Kraaam på er och lycka till!

• swede

lima69, jag håller jättegärna kontakten här. Skulle verkligen vara skönt att kunna bolla lite tankar. Vi är också helt nya inför det här och känner att vi inte riktigt har tid att vänta i kön här hemma för äggdonation (privat i Umeå, eftersom jag fyllt 40). Vi måste hur som helst betala själva och har ingen möjlighet att få ersättning av Försäkringskassan eftersom jag jobbar i Danmark, så då kan vi lika gärna "köra" nu!! Jag har varit hos min läkare här hemma och hon skrev ut Primolut till mig, som hon ville att jag ska ta i 10 dagar innan vi startar hela processen i Riga. Jelena vill jag ska starta den 4 mars med Progynon och senare progesterone. Embryo transfer runt den 26 mars (om alla tester mm ser bra ut vill säga). Hur ser det ut för er??

• swede

Och förresten, AvaRiga har samarbete med kliniker i Stockholm, och även om du/ni inte använder er av de klinikerna så kan man göra alla testerna i Sverige. Så det räcker faktiskt med att man "bara" åker till Riga en gång, dvs vid embryo transfer. Och givetvis får din man åka dit några dagar tidigare om ni använder hans spermier.

• lima69

Hej swede.. låter underbart. jo jag satt just och googlade och fann att det finns två kliniker i Riga, AvaRiga och Avaclinic, blir lite fundersam, det har ju nästan exakta priser och behandlingar, inte mycket som skiljer åt där. Men ni har förstås valt avariga? det är väl nått vi funderat på också. Vi har inte kommit så långt än utan jag/vi har väl kört fast lite med att jag måste som sagt ta dessa prover och mest troligt några till då jag misstänker att jag kan ha nån form av auto immun historia bakom varför det gått så dåligt att bli gravid på egen hand, missfall och utomkveds m.m sen så drabbades jag utav en mindre stroke med två små proppar här i höst, därav min egen forskning på nätet, eftersom läkarna inte har kunnat komma framtill vad som kan vara orsaken bakom stroken. Känner mig bra i dagsläget och har inga kvarstående men, förutom hjärntröttheten då. Äter medicin också, men den skall inte inverka på en eventuell graviditet enligt min läkare, det är väl bara att jag skall kunna känna mig trygg med att inga problem uppstår på vägen, om jag säger så..
    Det är väl bara det att man ska genomföra alla dessa prover inför äggdonationen. Var fick du göra dina prover?
    varför måste du ta primolut? i vilket syfte? inget som jag hört från Jelena iallfall.. bara det att hon skickat mig en medicinlista som hon vill att jag pratar med min läkare om att han skall skriva ut dem till mig.

Har du hört talas om Marvelon eller Marcelon (p-piller) nått du fått utskrivet? hittar det nämligen inte i vårat svenska  Fass, däremot fann jag resten, Procen depot, progynon samt progesteron.

Härligt för er/dig att äntligen få påbörja eran underbara resa mot ett nytt litet liv, kram..Baby

• swede

Hej igen, lima69! Ja det är AvaRiga som vi har bestämt oss för. Jag (vi) är nyinflyttade, så jag var tvungen att leta på en ny gyn-läkare, det slutade med att jag kom till lasarettet. Där tog en gyn-läkare ultraljud på mig och de tog faktiskt även alla tester som kliniken i Riga vill att man ska ta (HIV, Syfilis, Hepatit B och C). Så för min del gick det väldigt smidigt, när jag väl hittade rätt så att säga. De har lovat att hjälpa till med ultraljud framöver också. Min läkar ville dock inte skriva ut progynon och progesterone, men Riga har lovat att skicka det med DHL. Jag tror att anledningen till att jag får ta Primolut, var att läkaren (den svenska) vill få till en blödning och få bort den gamla slemhinnan. Jag har inte haft mens på flera år eftersom jag hamnat i för tidigt klimakterie. Jag tror att det var något sådant...Jag har inte hört talas om Marvelon. Jelena vill att vi väntar på en blödning och att jag tar nytt ultraljud den 13/3 och att vi startar då istället. Hoppas att det går bra för dig/er också. Gå till gyn på sjukhuset, om ni har något i närheten...de kan säkert hjälpa er med alla testerna. Min sambo tog kontakt med vårdcentralen och fick en remiss för att ta alla testerna. Lycka till med allt. När ni väl har tagit testerna så kommer det gå undan jag ger dig mer info allteftersom vi går vidare.

• lima69

Åhh tusen tack swede. Ja det ska sannerligen bli spännande att följas åt. Ska prova att höra med gyn då här i inlandet. Sen blir det kanske vårdcentralen som kan fixa de andra proverna jag å min man behöver. Vi hörs :)

Svar på tråden någon som varit i Riga för embryotransplantation?