• CarolinePettersson

Emmaljunga City Cross eller Edge Duo?

Det är dags att välja barnvagn och vi har kommit så långt att vi vet att vi vill ha en Emmaljunga. Frågan är bara: en City Cross eller en Edge Duo? Vi kan verkligen inte bestämma, utan velar från dag till dag.

Ni som har dessa vagnar - kan ni ge era erfarenheter?

• Svar på tråden Emmaljunga City Cross eller Edge Duo?
  • RosaGrisen

Vi har en city cross och är supernöjda! Lagom storlek på den också. Valde bort edgen för att den kändes så stor och vi ångrar verkligen inte valet! Sonen växte ur liggdelen när han var ca 6 månader, men då ville han ändå inte ligga ner lägre så då bytte vi till sittdelen :)

• Vickan I

Älskade min Edge. Lufthjul ger överlägsen körkomfort. Gillar att liggkorgen/sittdelen kommer lite högre upp mot en CC. Båda är stora vagnar så de extra cm större som liggkorgen på Edgen är gjorde mig inget. Sittdelen är lika.

• choklaa

Jag skulle faktiskt tipsa dig om Emmaljunga nitro. Vi stod och valde mellan dom dom du väljer men efter att ha försökt få in vagnarna i bilen så sa försäljaren ta en nitro. tar lite mindre plats i bilden om man vill få in hela vagnen med en gång. Mendan med en city Cross och edge måste du ta isär sittdeleb från chassit för att få plats. Så vi valde nitron. Dessutom låser du däcken på nitron vintertid så har du fasta däck.

Mellan modell 13 nitro och 14 har du dessutom lite större däck. Men fortfarande smalare i fram på vagnen mot city crosseb och egde.

Tillägger vi har en Audi A6 combi. Så den har stort utrymme men allt på på tog försvårat att få in city crossen och egde

• choklaa

Sen kan jag tillägga, skulle inte valt en hårdlift till min då de är väldigt tunga. Bor på andra våningen så en mjuklift. Och sonen kommer vara 20 månader när syskonet kommer och då har man en mjuklift kan man bara fästa på syskonsitsen för sonen på den. Men har man en hårdlift får man fint köpa sig en mjuklift eller en syskonvagn.

• stor grön drake
    choklaa skrev 2014-02-22 13:04:51 följande:
    Jag skulle faktiskt tipsa dig om Emmaljunga nitro. Vi stod och valde mellan dom dom du väljer men efter att ha försökt få in vagnarna i bilen så sa försäljaren ta en nitro. tar lite mindre plats i bilden om man vill få in hela vagnen med en gång. Mendan med en city Cross och edge måste du ta isär sittdeleb från chassit för att få plats. Så vi valde nitron. Dessutom låser du däcken på nitron vintertid så har du fasta däck. Mellan modell 13 nitro och 14 har du dessutom lite större däck. Men fortfarande smalare i fram på vagnen mot city crosseb och egde. Tillägger vi har en Audi A6 combi. Så den har stort utrymme men allt på på tog försvårat att få in city crossen och egde

Oj vad försäljaren ljög för er. Nitro blir längre ihopfälld än både CC och edge classic.

Vill man ha det bästa av två världar skulle jag rekommendera antongen edge duoS eller supernitro. Stora svängbara framhjul. Står valet mellan CC och edge skulle jag ta edge classic, de lufthjulen är störtsköna att köra med. Eller, jag personligen hade ju valt en med chrome de lux chassi, men det blir ju mer en smaksak pga det utstickande utseendet. Vi hade mjuklift i edgens liggdel och bar upp den från vagnrummet i källaren.
  • choklaa

Den är inte längre ihop fällbar eller så kanske den är de men vi testade alla tre i bagage utrymmet. Egde kom inte in utan att suffletten blev klämd, Den som tog minst plats var nitron.

• NLAL

Vi har en edge duo combi. Är supernöjd med den! Har gått med den på massa olika väglag och den är väldigt lätt att köra. Och att man måste plocka isär den vid frakt, det är superenkelt. Det tar inte många sekunder extra att knäppa loss ligg/sittdel och fälla ihop chassit för att sen lyfta in både chassit och ligg/sittdel.

Choklaa: Tycker det är konstigt att ni inte får in utan att klämma. Jag har också en A6 avant och sufletten (eller någon annan del) har aldrig blivit klämd. Fäller ner sufletten och ställer sedan in ligg/sittdel brevid chassit. Ryms hur bra som helst. Och ryms att packa gode mycket sen också.

• honeydew

Beror lite på hur er vardag ser ut, skulle jag säga. Har en duo edge och en ozone (som en ergonomisk nitro) och när vi är hemma o går en långpromenad (ute på landet) så tar vi edgen, men så fort vi ska iväg, handla, in till stan så blir det ozonen. Tycker edgen blir så fruktansvärt tung att köra på annat än "landsväg", orkar inte ta en heldag nånstans med den. Bökig att få in och ut ur bilen, tung att häva upp för trottoarer m.m och då är ozone/nitron oslagbar. Cc håller väl ungefär samma viktklass som nitron?

Fast i vinterväglag, ute på promenad så är ju edgen oslagbar. Tar sig fram ÖVERALLT. Vi kallar den för pansarvagnen

Duo S som någon tipsade om hade jag nog valt, om jag fått välja om barnvagnen. Tror jag. Vill inte vara utan ozonen heller iofs

• RosaGrisen
    choklaa skrev 2014-02-22 13:04:51 följande:
    Jag skulle faktiskt tipsa dig om Emmaljunga nitro. Vi stod och valde mellan dom dom du väljer men efter att ha försökt få in vagnarna i bilen så sa försäljaren ta en nitro. tar lite mindre plats i bilden om man vill få in hela vagnen med en gång. Mendan med en city Cross och edge måste du ta isär sittdeleb från chassit för att få plats. Så vi valde nitron. Dessutom låser du däcken på nitron vintertid så har du fasta däck.

Mellan modell 13 nitro och 14 har du dessutom lite större däck. Men fortfarande smalare i fram på vagnen mot city crosseb och egde.

Tillägger vi har en Audi A6 combi. Så den har stort utrymme men allt på på tog försvårat att få in city crossen och egde

Vi har en Audi A6 combi och våran city cross får plats utan problem!
  • GosisMamman
    CarolinePettersson skrev 2014-02-22 11:13:03 följande:
    Det är dags att välja barnvagn och vi har kommit så långt att vi vet att vi vill ha en Emmaljunga. Frågan är bara: en City Cross eller en Edge Duo? Vi kan verkligen inte bestämma, utan velar från dag till dag.

Ni som har dessa vagnar - kan ni ge era erfarenheter?
    Vi hade en Mondial förvisso men Edgen hade jag helt klart valt om det var ett alternativ.
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • stor grön drake
    choklaa skrev 2014-02-22 14:59:57 följande:
    Den är inte längre ihop fällbar eller så kanske den är de men vi testade alla tre i bagage utrymmet. Egde kom inte in utan att suffletten blev klämd, Den som tog minst plats var nitron.

Just så. Jag har fått in edge och CC på längden i vår bil, med sittdelen på, men inte nitro, det gick inte, varken med eller utan sittdel. Testade ni edge classic eller edge sport?
  • choklaa

Jag menar utan att ta isär chassit och sitt/liggdel. Du får in den men de blir bökigt och får sätta sen lite på sniskan om man har en city Cross/egde

• Alexi

Vi har haft city cross, samma vagn använd till två barn och är fortfarande supernöjda med den vagnen. Jag var inne på duo edge först men vi valde bort den för att den är så himla stor. Tex går inte in i bilen utan att man tar av liggdelen/sittdelen, medan det har fungerat på city cross.

• NLAL

Choklaa: Inte är det ju särskilt jobbigt att tryck in två knappar.. Och jag har då aldrig fått böka eller sätta på sniskan för att få in den i bilen. Tycker det är så simpelt!

• ako75

Vi fick in vår city cross med såväl liggkorg som sittdel bredvid hundburen utan att ta i sär nåt så att du inte fick in den alls i er Audi känns som en gåta. Vi är supernöjda m CC, om allt går väl rullar den med barn nr 4 i sommar (först ett barn innan vi köpte den beg, sen våra två o nu väntar vi nr 3.

• CarolinePettersson

Tack för alla tips! Var och beställde kottens vrålåk idag, och efter noga överväganden och jämförelser mellan City Crossen och Edgen (dessa två pga att vi vill ha fasta hjul, jag blir galen på svängbara! Är förskollärare på småbarnsavd så jag har testat det mesta...) så föll valet på City Crossen. Vi har båda våra familjer 20 mil ifrån oss och reser mycket med bil ox beroende av lastutrymme, så då CC är både lättare och mindre så fick det avgöra. Vi hoppas att kotten blir nöjd :) Valde både sittdelen och City Korgen i färgen Brown Flowers, spanat på den färgen innan jag ens blev gravid!

• ako75

Tror du kommer att bli jättenöjd!! Jag vet flera som har cc förutom vi o alla är nöjda. Ni bet att man kan köpa babyskyddsadapter till oxå va? Finns till flera märken.

• CarolinePettersson
    ako75 skrev 2014-03-01 20:14:56 följande:
    Tror du kommer att bli jättenöjd!! Jag vet flera som har cc förutom vi o alla är nöjda. Ni bet att man kan köpa babyskyddsadapter till oxå va? Finns till flera märken.

Ja, fast vi har köpt ett BeSafe-babyskydd och det passar inte till Emmaljunga. Fast vi känner att vi inte har något behov av den funktionen
Svar på tråden Emmaljunga City Cross eller Edge Duo?