Inlägg från: EnEnkelTulipan |Visa alla inlägg
  • EnEnkelTulipan

Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?

Jag undrar om hur man själv växte upp speglar valet man gör som vuxen när man planerar boendet för sina barns uppväxt? Jag är uppväxt i ett då nybyggt villaområde, det var i stort sett bara barnfamiljer som köpte hus på vår gata. Jag har bara positiva minnen/erfarenheter från att växa upp i hus. Vill att mina barn ska få detsamma. Sen vill jag bo i hus för egen skull också.

• EnEnkelTulipan
    Anonym (stan) skrev 2014-02-22 08:56:13 följande:

bor litet i stan, med så mycket bättre område för mitt barn vad det gäller skola och kompisar än att på en förort med bilbränder och massa slödder.

Det beror ju på vilken förort man pratar om. Bilbränder är ju inte synonymt med alla förorter. Min kompis som flyttade från "landet" till stan, väldigt centralt, störde sig istället på fylla och kissnödiga som pissade på huset fasad efter en utekväll, studentflak den tiden på året, att inte ha tystnad för det är alltid sus och dus i stan från kollektivtrafik, butiker, restauranger, människor. Om du säger det är bilbränder i förorten är det väl på samma nivå att säga att det är skottlossning på kroggatorna. Hon flyttade inte dit själv utan med sin familj när hon fortfarande bodde hemma och gick på gymnasiet. Jag var avundsjuk, vilken närhet hon hade till allt! Men hon gillade det inte alls och saknade villalivet.
  • EnEnkelTulipan
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-22 17:01:33 följande:

Skönt att du är nöjd, men nog kan väl även du förstå att radhus/villalivet inte är för alla? Har provat på det och hatade varje sekund, trädgård vore för mig ett straff om jag ska vara ärlig.

Nej, för mig vore det en veritabel mardröm att behöva bo så som du beskriver, tur att vi tycker olika!

...och i en hr blir det inte dyrare att bo i en sekelskifteslägenhet här än i nyproducerat i förorten. :)
    Att alla är olika och uppskattar olika har jag inga problem med att förstå :) det är väl tur det. Men sista stycket fattade jag inte tror jag. Du skriver hr, antar att du menar hyresrätt? Bostadsrätt förkortas ju br. Men nog måste det bli dyrare att bo i hr i stan än nyproducerat (hus) i förorten? Oftast köper man ju hus, inte hyr. Och när man väl bestämmer sig för att sälja får man oftast igen sina pengar och många gånger lite till. Har man tur täcker det där "lite till" upp för kostnader man haft i form av el, sophämtning, vatten... Så det finns ju dom som i slutändan bott (nästan) gratis när man slår ut allt när man flyttat. Det ska mycket till för att det ska bli så i en hr. Hade du menat/skrivit br hade jag inte skrivit detta för man kan ha samma tur där när man säljer.
  • EnEnkelTulipan
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-22 21:18:09 följande:

Tja, som jag skrev är jag/vi inte det minsta intresserade av att bo i hus så alternativet till vår hr i innerstan skulle va hr (nyproducerat) i förorten.

...även om vi fått förslag om att få köpa hus myyyycket förmånligt om vi var villiga att skenbyta så de andra fick våra 180 kvm sekelskifteslght i inbyte.
    Ok hyresrätt är väldigt oaktuellt för oss. Vi vill äga vårt boende och det blir ju många gånger billigare i längden än hr.
  • EnEnkelTulipan

Tänk vad olika det kan vara. Vi bor i lägenhet och letar hus. Stor altan, trädgård och yta är det vi vill ha. Jag och sambon drömmer om det och vi vill kunna erbjuda vårt barn i magen och ev syskon det. Nu har vi en trea på två personer och har bott i den själva i 6 år och blivit bortskämda med ett extra rum, vi vill inte göra om det tredje rummet till barnrum utan vill hellre flytta. Vi vill helst ha ett rum mer än vad vi är personer även i framtiden så fyra sovrum vill vi ha (Räknar med syskon). Och en stor härlig altan och bär, träd och gräsmatta. Underbart på sommaren! Att bo i stan lockar inte oss, det var nåt jag ville som tonåring men sen växte den drömmen bort. Men vill ha max 20 min in till stan så det är inte ute på landet vi vill bo. Tur vi alla är olika :) tänk vad höga priserna hade vart annars när man köper om alla skulle vara ute efter samma saker och slåss om samma boenden ;) kul för säljaren isåfall... Hehe :)

Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?