Anonym (tm) skrev 2014-02-23 16:02:02 följande:
Vi bor i lägenhet i en rik akademikerförort och vill inte ha hus, trots att vi är två vuxna och tre barn på drygt 80 kvadrat och alltså enligt många förfärligt trångbodda. Men vi gillar att bo trångt och det är inte ofta barnen är själva på sina rum, för det mesta är de med oss eller med varandra.
Om vi hade råd skulle jag gärna bo i innerstan med barnen pga det fantastiska utbudet där med alla museer etc. Det ultimata vore mysig liten lägenhet i innerstan och sommarstuga på landet en timme bort, som en del i den här tråden verkar ha ordnat det för sig.
Både jag och min man växte upp i villaområden på "landet" och personligen avskyr jag mentaliteten som blir där med alla grannar som lägger sig i och homogeniteten. Jag älskar anonymiteten i innerstan och skulle välja den alla gånger för mina barn om jag kunde. För mig blir det lätt instängt och för mycket jante i villaområden.
Har du eller din man själva erfarenhet av villa/förortslivet, ts? Om inte skulle jag nog tänka mig för innan jag flyttade för det är faktiskt ganska annorlunda mot att bo i stan. Att ha ett helt hus att sköta om blir dessutom som att ha ett till barn, såvida man inte har så mycket pengar att man kan leja ut allt extra jobb. Det är den största anledningen till att vi valt bort hus, för att vi båda har ett fritidsintresse som tar upp stor del av vår lediga tid och för att vi vill kunna ha flera barn och ha tid för dem alla. Men om man älskar att fixa och dona med hemmet och trädgården så är det ju hus man ska ha.
Gillar man inte gräs och sånt kan man alltid ha en sådan robotgräsklippare...de funkar faktiskt riktigt bra och man slipper problemet med hur man ska sköta gräsmattan :).