Inlägg från: Anonym (Både och) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Både och)

Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?

TigerLilySwe skrev 2014-02-21 20:59:11 följande:
    Vår bästa melodi var att ha en mindre bostadsrätt i stan och ett litet torp/stuga, lantställe utanför stan. Tyvärr bytte vi sedan melodi, hiopad vi byter tillbaka nån dag.

Så har vi det - lägenhet i stan och vinterbonat fritidshus en dryg timme bort. Helt perfekt.
  • Anonym (Både och)
    Anonym (Landet är bäst) skrev 2014-02-22 00:02:44 följande:
    Vilka dårar vill bo i innerstan??? Till hutlösa kvm-priser dessutom. Tänk om, tänk rätt.

Med tanke på just kvadratmeterpriserna är det väldigt många som vill just det . För oss handlar det främst om tidsbesparing, så att vi kan lägga minimalt med tid på resor, men smidigheten i övrigt (nära till allt) och närhet till specifika skolor var också tungt vägande orsaker.
  • Anonym (Både och)
    Anonym (B) skrev 2014-02-22 08:10:57 följande:
    Inte i vårt fall. Både jag och min man växte upp i stora villor med och stor trädgård i ett "fint" område men ingen av oss är sugen på att bo i en förort. Lägenhet i stan passar vår livsstil bättre.

Samma här. Men lite natur och ödslighet vill jag ha (därav fritidshuset), dock inte till vardags. Vårt "livspussel" funkar bäst så som vi har det nu.
  • Anonym (Både och)
    anyXX skrev 2014-02-22 08:29:32 följande:
    En fråga av nyfikenhet till er som har barn och bor i innerstan. Någon skrev att ni bara rör er mellan dagis och hemmet, men hur mycket mer orkar man göra på vardagarna när man jobbar och har småbarn oavsett var man bor? Har aldrig bott i storstad, men kan inte någonstans se tt vi skulle orka gå på stan/restaurang/museum/teater i veckan med våra barn de dagarna jobbar. Om man inte har barn, ja okej, men med småttingar nej! Vore kul att höra hur andra tänker!
    flicka 2008 & pojke 2010

Restaurang går vi på ibland på vardagarna, men inte så ofta. Stor fördel med stan (i alla fall där vi bor nu) är att det är väldigt nära till simskola, gymnastik, dans, fotbollsskola och allt vad det nu är som barnen vill/kommer vilja sysselsätta sig med. Affär och apotek är runt hörnet. Vi kan promenera till allt på några minuter. Vår tidsbesparing i vardagen är stor pga denna närhet till allt. Det ger mer tid till familjeliv helt enkelt, även om familjeliv till vardags mest handlar om att umgås i hemmet. Jag förstår att stan inte passar för alla, men för oss är fördelarna mycket större än nackdelarna. Dock, om vi inte haft fritidshuset som komplement hade jag kanske prioriterat annorlunda.
  • Anonym (Både och)
    Anonym (Landet är bäst) skrev 2014-02-22 15:35:41 följande:
    Nu förstår jag inte? Det är med glädje ni belånar er upp över öronen för överprisade smålyor i avgas-storstaden? Strax före bubblan kollapsar? Tja, då kan jag bara säga grattis...I dag kan de väldigt många arbeta på distans - lösningen heter internet.

Hur kom du fram till den slutsatsen? Jag svarade på din fråga i ett tidigare inlägg, och har inte nämnt ett ord om huruvida det är roligt att ha bolån eller inte, eller hur stora sådana vi har.
  • Anonym (Både och)
    Anonym (Annie) skrev 2014-02-26 21:55:13 följande:
    Nu blev jag nyfiken, vilka familjer har "rätt" att bo stort i Stockholms innerstad? Och varför skulle det vara mer ok att bo på många kvadrat utanför stan, eller i en by på landet?

Generellt sett är det mer effektivt att bo i flervåningshus i stan - det går åt mindre markyta, mindre uppvärmningskostnader, det finns bättre tillgång till mer miljövänliga transportmöjligheter etc. Vi bor på drygt 200 kvm, och det är inget jag tycker att jag behöver skämmas för faktiskt.
Svar på tråden Bo ganska trångt i innerstan eller bo större i förorten? vad valde ni?