Inlägg från: Vattenliljan |Visa alla inlägg
  • Vattenliljan

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Har precis satt i mig en stor bit kladdkaka med vispgrädde... Apropå sötsug. :P ÄL+6 och har redan börjat inbilla mig symptom. Suck!

• Vattenliljan

Jo, det är väl det det borde betyda. Fast jag tror inte att det behöver vara exakt 14 dagar från ägglossningen heller, det mesta verkar lite oklart när det gäller fertiliteten. Jag t.ex. fick ju ägglossning i början på juni men min mens kom inte förrän i början på augusti. Kroppen hade börjat producera hormoner som hindrade att mensen startade, men Claes sa att jag HADE haft ägglossning, så det var inte där problemet låg. Med andra ord omöjligt att veta exakt vad som pågår där inne i kroppen.

Menn tråkigt att mensen kom. :( Men då hinner ni köra en till omgång innan de stänger över jul i alla fall, och det är ju bra. :)

• Vattenliljan

Så flummigt att vissa börjar spruta redan på dag två. Jag börjar alltid på dag fem (eller sex vid ett tillfälle). Men det kanske beror på vad man tar för medicin? Jag frågade sköterskan lite om det där med att det finns olika preparat och varför vissa kvinnor får Gonal-F och vissa Menopur och andra Puregon. Som jag förstod det var det någon av dem (ej Puregon) som man oftast ger till de kvinnor som är lite äldre. Men annars verkar det vara lite olika faktorer som avgör vilken medicin läkaren skriver ut. Intressant det där. Jag undrar vad det är som gör att jag fått just Puregon t.ex. Fick det både när jag var 22-23 år gammal och försökte med första barnet och nu igen när jag är 27. Har bra äggkvalité och sambon ar helt normala spermier, och det "enda" problemet är min PCO.

Vad är era erfarenheter? Är det någon som testat flera olika preparat och i så fall hur tycker ni skillnaden är mellan dem? Eller nån som till och med fått det tydligt förklarat för sig? Många frågetecken nu. :P

• Vattenliljan

Heobea: Välkommen hit! Jag är just nu på ÄL+8 och ja, väntetiden är skitjobbig! Men jag studerar också, så visst finns det annat att lägga tid och tankar på. Har dessutom praktik (på en förskola, läser till förskollärare) just denna vecka så det passar ganska bra. Har inte tid att tänka så mycket på symptom och sånt när jag ska hålla koll på 10-12 småttingar om dagarna. :) Håller tummarna för ett lovande ultraljud för dig! Pergo funkade aldrig för mig tyvärr. Fick fina äggblåsor varje gång men aldrig ägglossning.

• Vattenliljan

Vad konstigt JenMark! Låter ju inte som att det borde vara mens om du fått ägglossning som du ska. Ring kliniken!

• Vattenliljan

Vad spännande JenMark, jag håller tummarna. Här är det BIM på söndag. Har inte känt av något än som inte går att bortförklara. Vad jättetrött första dagarna den här veckan - men hade praktik på förskola så inte så konstigt att jag var helt slutkörd. xD Magen har varit lite knasig, men vi har ätit sjukt mycket utemat (läs McDonalds) senaste veckan så det har nog också en naturlig förklaring. Lite huvudvärk har jag haft, men bara när vi varit inne på förskolan så det tror jag snarare har med ljudnivån att göra. Men åh vad man hoppas ändå... Om jag inte är gravid vill jag få mensen på söndag så att jag VET. Sist kom ju aldrig mensen och jag gick och hoppades helt i onödan. :(

• Vattenliljan

Jag vill helst få mensen eftersom jag får sån ångest av att testa, så jag kommer vänta i alla fall till måndag. Samtidigt vill jag ha Provera direkt om mensen inte sätter igång trots att jag inte är gravid, så jag kommer nog inte vänta längre än måndag heller. Måndag morgon blir det helt enkelt (om inte mensen kommit förstås).

• Vattenliljan

Jag är som du, frucgsvensson, jag vill också helst få mensen istället för att behöva testa i onödan. Sen kostar ju testerna pengar också. :P

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?