Inlägg från: attlangta01 |Visa alla inlägg
  • attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

frucgsvensson skrev 2015-01-23 01:27:21 följande:

Det är just därför jag/vi inte vill berätta något om den här situationen, fastän min mamma å pappa inte hade det lätt att få oss heller. Dock så va mamma gravid när de skulle påbörja utredningen.

Vi ska skicka en remiss med blodprover ner till kliniken i Härnösand. De testar för HIV/syfilis osv.. Sen skickas provsvaren och hela utredningen ner till Falun där vi kommer att göra IVF. Det kunde ta 1-3 månader innan vi bli kallad för samtal och start. Vi kommer att gå på alla kontroller och så på vår klinik vi går till nu. Det enda vi gör i Falun är äggplock och insättning.

Frugsvensson: men tror du inte att din mamma skulle kunna vara ett stöd för dig, om hon också gått igenom liknande det ni går igenom? Jag kan verkligen verkligen sakna något att prata med om detta. Nu de senaste veckorna när jag mått jätte dåligt,  har jag bara velat ringa någon och prata och få gråta, någon som förstår. Men min mamma förstår inte. Sen har jag berättat för en vän till och hon är också fertil till tusen (som ALLA andra i min närvaro), så hon förstår inte. Hon säger liksom fel saker till mig, även om det är välmenigt. Jag önskar (jag vet att jag är jätte elak nu) att någon annan i min närhet satt i liknande situation, jag skulle behöva stödet. Jag känner att jag drunknar ibland?.

Vad skönt att få göra IVF i Falun, vi tittade på att göra där då de har så otroligt bra rykte.  Men det blir lite för långt för oss. Men kanske att vi påbörjar IVF samtidigt och kan följas år på resan? Vi har vårt första samtal inbokat i slutet av feb. 

• attlangta01
    snövit skrev 2015-01-23 11:52:53 följande:

attlangta01 : jag har just fyllt 31år och vi har en son som fyller 2 år nu i februari, vi har försökt (aktivt med hormoner) för att få  ett syskon sedan jag slutade amma i oktober 2013 vilket är över ett år nu.. fruktansvärt jobbigt!! :( vänner runt omkring oss som inte hade kunnat tänka sig ett till barn när vi började att försöka har redan varit gravida och fått ett andra och tredje, vilket känns som ett nederlag för mig varje gång..vi har försökt flera ggr sedan jag skrev här sist och varje gång fått fina ägglossningar med ingen graviditet!!
    Nu blir det FET och hoppas det lyckas <3
    jag förstår verkligen hur du känner dig, ljuger också om våran situation och hanmar ofta i svackor mellan behandlingarna. när blir det IVF för er? hur gammal är du? och hur gammalt är ert barn? :)

Vi började försöka jan 2014, så exakt ett år sedan nu. Känns tungt. Får så många frågor också, från alla håll, om när tvåan kommer. Jag tänkte på detta häromdagen, på något sätt känns det som att det har blivit en norm att få ganska tätt emellan barnen, ska vara ungefär 2år emellan. Jag kan tom känna mig som en dålig mamma för att inte kunna ge min son det. Alla påpekar att vi borde tänka på syskon nu, hur viktigt det är att det inte är för långt emellan etc.... 

Lyckades ni på första IVfen när du blev gravid med din son?

Jag har precis blivit 33 och min son fyllde precis 2år. Jag har även börjat känna mig lite stressad över min ålder. Även om jag är glad att jag bor i sthlm. Här är upplevs det inte så gammalt, jag har vänner som fortfarande inte fått sin första. Men jag har alltid velat ha många barn, hade tänkt mig 3st åtminstonde. Men det får jag glömma, jag blir överlycklig om jag ens lyckas med ett syskon till min älskade son.

Vi ska på IVF samtal i slutet av feb. Känns så långt till dess. Gör dock ett hormonförsök till emellan....
  • attlangta01
    snövit skrev 2015-01-23 13:26:11 följande:

attlangta01 : förstår, vill också ha tre men det känns helt lönlöst!
    då har vi försökt lika länge nästan, det är jobbigt med dessa frågor.. jag har faktiskt börjat säga som det är att vi kanske inte kan få fler.. då får man det klassiska svaret, (-men när ni minst anar det och slappnar av....???!!) SUCK. som att min PCO skulle försvinna för att jag slappnade av och tänker på något annat?
    Jag hade gått på pergotime men fick svåra biverkningar av det och lyckades på första IVF:en..

då håller jag tummarna för att hormonförsöket lyckas så att du slipper IVF.. om mitt FET inte lyckas så blir det nog IVF, det är ju sååååå dyyyrt bara! våran FET kostan 13000kr..

Ja, det hade varit skönt att lyckas utan IVF, vi har egentligen inte råd.
    Men jag har ingen tro alls för detta hormonstimuleringsförsöket. Jag gör det mest för mitt psykes skull, jag klarar inte av att gå i 1,5 månader utan att göra något. Men alla mina tankar nu går till IVF försöket. 

Jag håller alla tummarna för att ni lyckas på FET nu!
    Uppdatera gärna hur det går för dig och hur du mår!
  • attlangta01

Vattenlija: jag förstår att du bryter ihop. Har du någon att prata med om detta? Hade ni hunnit berätta för folk om att ni var gravida?

Frugsvensson: jag förstår din känsla. Jag ångrar nog lite att jag berättade för min mamma. 
    Vi får väl se när ni sätter igång, så får vi se om det blir vid liknande tid som oss.... Lycka till! 

• attlangta01
    Vattenliljan skrev 2015-01-24 22:27:54 följande:

Vad berättade för bådas familjer på julafton/juldagen. Vi hade gjort ett UL en vecka innan som visade att allt var bra. Med någon eller några dagar efter det så dog fostret, så det var ju redan dött vid jul. Helt sjukt att tänka tillbaka och veta att det var så. Jag har bekanta (sambo, pappas fru, kompisar) som jag pratar med. Men känner ändå att jag kanske behöver träffa någon "professionell" så att säga.

Jag tror att du även kan höra med de på Sophiahemmet, de ska nog ha tillgång till psykologer. Jag tänkte själv kolla där, känner att jag inte mår så bra och är rädd att jag snart trillar ner i ett för mörkt hål. Vill inte göra det, med tanke på att jag trots allt har världens finaste son i mitt liv. 
  • attlangta01
    snövit skrev 2015-01-26 16:41:41 följande:

attlanta01 : det är verkligen dyrt, vi fick ju första försöket gratis av landstinget men allt runt om kostar, alla resor till o från läkaren, sprutor, tabletter o.s.v..
    blev eran första till på naturlig väg?
    Tack, hoppas också att detta funkar, annars vet jag inte hur vi går vidare :(
    Har aldrig gått på femanest tidigare, ska tjocka på slemhinnan.. ska på VUL nästa måndag så hoppas jag att det har gett resultat :)

Nä, vår första kom till på första försöket med menopur, så gjorde vi jobbet själva. Dessvärre börjar jag tro att det var ett rent mirakel, en once in a lifetime grej. 
    Jag har gjort så många behandlingar både före och efter min son, att jag börjar tro att det är något annat fel på mig än pco, kanske dålig äggkvalitet....
    Jag gjorde 3 IVF försök med mitt ex, då fick vi bara ut ungefär 1 ägg per gång. Men vi får se vad de ger oss för odds på IVF mötet vi ska på i februari, de har ju en hel del undelag med tanke på hur många behandlingar jag gått igenom genom åren. 
    Har din IVF klinik gett er några odds, eller vad ni har för chanser att lyckas vid IVF?
  • attlangta01
    snövit skrev 2015-01-26 18:00:26 följande:

Jag förstår, de sa till mig att det kan ta upp till ett år för en "frisk" fertil människa att bli gravid, jag har pco "light" enligt min gynekolog, dock är det ju sånt problem med stimulering att få "rätt" dos med ex. puregon.
    varje behandlingstillfälle såg så olika ut för mig vilket resulterade i 3 ÄL av typ 6 tillfällen.. alltså hälften..
    IVF kliniken sa att eftersom att jag blev gravid på första försöket och min kropp har "bevisat" att den kan vara det så har jag goda chanser om mitt frusna embryo klarar upptining.. men ärligt så har jag inte mycket till förhoppning, skulle nästan vara för br för att vara sant.. men måste ju börja någonstans.. vill inte göra en ny IVF innan vi försökt med FET :)

Chanserna är ju högre med IVF så hoppas :)

Jag förstår att du vill prova FET först.Vet du ungefär när det kommer bli?
    Håller tummarna för dig och för mig :)
  • attlangta01

Jag förstår, de sa till mig att det kan ta upp till ett år för en "frisk" fertil människa att bli gravid, jag har pco "light" enligt min gynekolog, dock är det ju sånt problem med stimulering att få "rätt" dos med ex. puregon.
    varje behandlingstillfälle såg så olika ut för mig vilket resulterade i 3 ÄL av typ 6 tillfällen.. alltså hälften..
    IVF kliniken sa att eftersom att jag blev gravid på första försöket och min kropp har "bevisat" att den kan vara det så har jag goda chanser om mitt frusna embryo klarar upptining.. men ärligt så har jag inte mycket till förhoppning, skulle nästan vara för br för att vara sant.. men måste ju börja någonstans.. vill inte göra en ny IVF innan vi försökt med FET :)

• attlangta01

• attlangta01

Jag har en manlig kollega som jag egentligen gillar jätte mycket. Vi kommer jätte bra överens, men nu har han börjat fråga om barn, flera gånger. Jag blir så ledsen....
    Varje gång låter det ungefär likadant:

-"När ska du ha barn igen då"?
    -"Jag vet inte, vi får se, svarar jag"
    -"Men kör ni skarpt eller?"
    -"Äh sluta nu. Blir det så blir det, blir det inte så blir det inte. Vi vet inte ännu"
    -"Men det är klart ni måste ha ett syskon...." etc etc etc

Jag kan inte berätta, jag vill inte berätta. Och anser inte att jag har någon skyldighet att berätta om något så privat. Men förstår inte hur folk är uppfostrade, som inte vet att man inte frågar om allt. Och varför fortsätter han fråga. Jag har haft ett par bra dagar nu, men när jag måste ställas inför något sådant här så trillar jag så lätt ner igen....

Inte nog med att detta är jobbigt. Att man måste stå ut med  andras dumma kommentarer blir bara för mycket!

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?