Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej! Kan jag hoppa in här? :) jag är på sprutdag 11 idag med 75IE menopur. Jag började med 50IE och var på VUL dag 9 och då hade två äggblåsor bara växt till 10mm :( fick därför öka till 75 IE och ska på ett nytt VUL på onsdag (24)

Det är föra turen med menopur på två år. Tog en rejäl paus efter sist. Hade pergotime innan och en gång med menopur, sen tog vi en paus

Är lite rädd att äggblåsorna inte ska ha växt någonting :( någon som har haft liknande situation och att äggblåsorna har växt på så få dagar med liten höjning?

• frucgsvensson

Okej! Jag hoppas det. Tyckte att det stramare och värkte under de 9 första dagarna, nu är det inte så mycket.. Jag tycker dessutom att det här med jobb och springa på VUL titt som tätt (dessutom ligger min klinik fem mil från där jag bor och jobbar) är påfrestande som bara den. Jobbar inom vården och det är sjukt svårt att komma ifrån. Det här är inget jag vill berätta i dagsläget på jobbet. Hur gör ni andra när ni måste åka iväg?

• frucgsvensson

Skönt att kunna ta en avstickare utan att man behöver förklara. Jag är lite rädd att jag ska vara däckad i förkylning nu på onsdag då jag ska på VUL. Är väldigt hängig idag.

Ja. Vore kul med en lista. Hur gör man?

• frucgsvensson

Hej!

Va på ett nytt VUL idag eftersom en blåsa bara hade växt till 10mm dag 9 med sprutor. var så orolig att inget hade hänt till nu, (sprutdag 13 med höjning av menopur från 50IE till 75ie), men nu hade jag en blåsa på 16mm och slemhinnan var nästan 11 mm. Är det bra? Tjockleken på slemhinnan alltså.

Nu är planen som såhär:

Ta ältest ikväll. Är det negativt så sprutar jag menopur ikväll. Vet inte vad jag skulle göra om det är positivt dock, har mailat kliniken.

Ta ältest imorgonbitti. Negativt då, fortsätt med menopur på kvällen.

Ältest fredagmorgon samma sak, men är det positivt då så kan jag ta ovitrellen. Skulle det vara negativt även på lördag ska jag ta ovitrellen ändå på morgonen då.

Jag vet som sagt inte hur jag ska göra om det är positivt redan ikväll. Läkaren ville att äggblåsan ska få mogna i ett eller två dygn till för att det ska bli optimalt.

Känns skönt att det äntligen är dags för det roliga ;) hur tycker ni att vi ska ha sex nu dom här dagarna? Min plan var att starta redan ikväll. Men sen då?

• frucgsvensson

Han förklarade för mig att han ville vara på den säkra sidan. Eftersom ägget kan släppa av sig själv ville han att jag skulle hålla utkik efter det så att vi inte missar den, samtidigt som jag får extra stöd av ovitrellen när jag fått positivt på ägglossningstestet. Dessutom så kändes det rätt klokt att ta testen för då hinner man se om ägget har mognat mer. Det var så han förklarade för mig iallafall.

Han sa att slemhinnan såg fin ut, så antar att den var okej då. Är det avvikande om den inte är treskicktad?

• frucgsvensson

Är lite rädd att jag redan haft ägglossning. Äggblåsan var igårimorse på 16mm och jag tog ett ältest igårkväll som var negativt. Tog den vanliga dosen menopur och senare på kvällen hugg och stack det i den äggstocken som äggblåsan var i. Testade negativt nu igen på morgonen. Hur stor sannolikhet är det att jag hunnit haft äl igår? Testet gjordes ju på kvällen, vilket kanske inte är helt optimalt då jag druckit under dagen osv. Försökte hålla mig i fyra timmar innan testet. Är så rädd att jag missat eftersom jag har såna äl-känningar, trots osannolikt med testen.

• frucgsvensson

Tjockisbullen2012: ja, det är säkert så. Man griper efter halmstrån och när man gjort allt detta för att få äl så är jag rädd att man missar. jaså? Vad knepigt. Det står att man ska testa efter den längsta sömnperioden man har, vad knepigt. Testar med clearblue, den nyare där de kontrollerar de fyra mest fertila dagarna.

Vattenlilja: Har inte läst/hört att det inte kan spricka av sig själv pga. Menopur. Har bara hört att man får ovitrellen för att det är högst sannolikt att en äl sker med den. Det är ju inte 100% säkert att det släpper med ovitrellen heller tydligen. Jag vet inte alls, det kanske är som du skriver. Skillnaden på menopur och puregon är att menopur innehåller hormonet Lh, det gör inte purego, tror att det är så. Sen ger menopur tydligen bättre äggkvalitet. Har läst på lite ivf-trådar och där har de fått till mindre antal ägg med menopur, men haft bättre resultat på äggen än med puregon. Det är säkert individuellt. Jag är inte säker på något jag skrivit, har bara läst på olika forum, inget från läkare osv. Så rätta mig om jag har fel :)

• frucgsvensson

Undra varför man börjar på olika dagar i cykeln? Jag fick börja på dag 2 både den här gången och första gången (för två år sedan). Kan inte minnas att min mens eller mensvärk var annorlunda med sprutorna, men det kanske beror på alla hormoner? jag vet inte.

Själv så fick jag glad gubbe idag på ältest och skulle ta ovitrellen direkt efter. Tyvärr så jobbar jag ikväll och hela helgen så vi får mysa på senare ikväll efter jobbet. var lite orolig att vi skulle missa äl pga. Detta, så mailat kliniken helt hysteriskt. Att ha sex ikväll och imorgonkväll skulle räcka enligt dom. Hoppas på det. Och hoppas att inte en förkyldning ställer till det nu! Börjar bli rejält krasslig och flera på jobbet är sjuka.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?