• Bettan72

Druvbörd, tumör????

När man får MA/MF och skrapas skickas alltid "skrapet" på analys, så skulle du haft druvbörd skulle du fått veta det.
    Jag har haft det och som du skriver är det en slags vätskefyllda tumörer som bildas i livmodern (ser ut som en vindruvsklase). Efter att man skrapats får man gå på kontroll i upp till ett år för att kolla sitt hcg-värde. Under denna tid har man graviditetsförbud, detta pga att om man blir gravid när man har kvar hcg-hormoner i kroppen (från druvbörden alltså) kan den blossa upp igen och det finns då risk för att det blir elakartade tumörer som kan utvecklas till cancer. Det skall inte vara någon fara att bli gravid igen efter att man "friskförklarats" och tydligen är det väldigt sällsynt att man drabbas av druvbörd fler än en gång.
    Jag blev själv friskförklarad för nån vecka sen och planerar redan att bli gravid igen så snart som möjligt.

• Bettan72

Druvbörden växer på moderkakan. Det finns partiell och komplett mola, partiell (vilket jag hade) betyder att en del av moderkakan blivit drabbad och komplett betyder att hela moderkakan drabbats. Ibland bildas ett foster trots druvbörden, det kan därför vara svårt att upptäcka på ultraljud att man har det. Ett foster kan aldrig överleva en druvbörd.

Det är nog svårt att känna på sig om man har det, jag mådde fruktansvärt illa direkt från början jag blivit gravid (och då menar jag FRUKTANSVÄRT!!!) detta beror på att man har alldeles för höga hcg-värden än vid en normal graviditet. Jag hade drygt 200.000 när jag skrapades och borde ha haft kring 50.000. Har läst om en del som haft hcg-värden på en, två miljoner. För övrigt kan jag säga att jag har nog aldrig mått så dåligt som då, kändes som att jag hade ett gift i kroppen (vilket jag ju iofs hade), låg mest hemma i sängen och flåsade. Dessutom fick jag bruna blödningar tidigt, redan 5 dagar innan mensen borde ha kommit, detta är tydligen vanligt.

Konstigt att de inte skickade ditt skrap på analys, enligt läkarna på mitt sjukhus är de tvungna att göra det vid MA/MF just pga att det kan vara en druvbörd.

Kollade de ditt hcg nånting? Om du är orolig tycker jag du ska höra av dig till ditt sjukhus och be att få kolla upp dig. Tycker att det verkar mycket märkligt om de skulle ha missat en druvbörd.

Kram och lycka till!

Svar på tråden Druvbörd, tumör????